Přibude brzy více týmů F1?

Kde jsou ty časy, kdy se před samotnou kvalifikací jezdila ještě předkvalifikace, jenž měla za úkol zredukovat počet přihlášených vozů do samotného závodu Grand Prix. F1 je o změnách a jejich kombinace může přinést více vozů?

Když jsem vzpomínal na časy mnoha soukromých týmů v F1, zapomněl jsem zdůraznit jednu základní věc, a tou byly tehdejší motory. Stejně jako tehdy, tak i dnes existují v F1 tovární motory. V roce 2003 je na deset týmů 7 továrních motorů, tehdy byly 2-3 motory přímo od automobilky na nějakých 15 týmů. Všechny ostatní stáje většinou používaly staré, dobré a osvědčené Cosworthy, nebo různé další málo úspěšné hnací agregáty.

Se vstupem automobilek do F1 přišly na řadu velké finanční dotace a jasná nadvláda týmů s jejich spoluúčastí, nebo týmů přímo vlastněných některým automobilovým gigantem nad soukromými týmy, které berou zavděk pouze zákaznickými motory za hříšné peníze. Navíc jsou tyto motory starší specifikace, a tedy nepříliš konkurenceschopné.

Ale Mercedes přichází se zajímavou nabídkou. V tuto chvíli stojí zákaznické motory na jednu sezonu asi 20-25 milionů USD a Mercedes hodlá nabídnout svoje hnací agregáty za cenu kolem 10 milionů USD, tedy za méně než polovinu! „V budoucnu budeme nabízet naše motory, v život tuto nabídku uvedeme již příští rok, a to za cenu 10 milionů USD. Určitě je snazší platit za rok 10 milionů místo 25 a jsme rádi, že tuto možnost můžeme týmům nabídnout,“ prohlásil v Imole šéf Mercedesu Norbert Haug.

V tuto chvíli dodávají tzv. zákaznické motory pouze Ford a Ferrari. S motory Ford startují týmy Jordan a Minardi, i když Minardi je dodáván motor britským oddělením Fordu Cosworth. Motory Ferrari pod názvem Petronas využívá stáj Sauber. Haug však nezmínil, zda se bude Mercedes také ubírat směrem těchto dvou předchůdců, totiž, že bude dodávat rok staré motory a pouze stáj McLaren, ve které má Mercedes majetkový podíl, bude používat nenovějších verzí. Nicméně je to více než pravděpodobné a kdyby to Mercedes udělal jinak (jako například Niki Lauda loni u Jaguaru, kdy dodával stejné motory i konkurenčnímu týmu Arrows), asi bychom se všichni divili.

Můžeme tedy opět očekávat nárůst počtu týmů? Nová pravidla, jiný systém přerozdělování peněz plynoucích do F1 a snaha FIA o zlevnění nákladů spolu s nárůstem sledovanosti a dostatkem hnacích agregátů by tomu mohlo nahrávat. Potíž je ale v tom, že se starými motory se díra do světa udělat nedá. Příklad Sauberu, Jordanu a Minardi je dostatečně výmluvný. Navíc který začínající tým bude mít k dispozici jen namátkou třeba vlastní aerodynamický tunel, bez kterého to dnes v F1 nejde ani omylem? I přes zlevnění zákaznických motorů, které vstup Mercedesu na trh s nimi vyvolá, situace ještě pravděpodobně není zralá pro růst počtu týmů startovního pole…

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy