Šéf Pirelli důrazně odmítá Wolffovy skryté narážky a připomíná mu objektivní příčiny

Provera s nadhledem vysvětlil Wolffovi, kde je zakopaný pes | foto: Pirelli

Od dob legendární dvojice Alain Prost/Ayrton Senna, která dokázala vyhrát pro McLaren Grand Prix Monaka sedmkrát za sebou, se stíhačka Mercedesu zastavila na čísle čtyři. Místo pátého triumfu přišlo rozladění a proto Toto Wolff neváhal zaútočit na Pirelli.

Toto Wolff po závodě v ulicích Monte Carla musel spolknout hodně hořkou pilulku. Po více než roce se opět ani jeden z Mercedesů nedostal na stupně vítězů. Jenže tohle nebyla Grand Prix Španělska, kde se tehdy Hamilton a Rosberg vyřadili navzájem. Tady prohrály Stříbrné šípy na trati, sice specifické, ale nestačily na Ferrari a vlastně jim vrásky přidal i výkon Red Bullu. Od dob vítězné éry třícípé hvězdy, počínaje rokem 2014, to je teprve čtvrtý případ, kdy na "bedně" nebyl ani jeden z pilotů této značky.

Toto Wolff by si měl nejdřív zamést na svém dvorku | foto: Mercedes AMG F1 Team

Možná proto se šéf Mercedesu začal hledat příčiny jinde než na vlastním písečku - prohlásil, že je přinejmenším zvláštní, že si Ferrari vždy dokáže najít správné "okénko" ohledně pneumatik. Skutečnost, že se to Scuderii daří a Mercedesu ne, propojil do termínu "italské tajemství". Wolff poukázal, že zatímco se ostatní trápí, Ferrari si udržuje v tomto směru vyrovnané výkony po celý dosavadní průběh mistrovství a že Mercedes ještě neabsolvoval závod, ve kterém by měly oba vozy současně ideálně fungující pneumatiky. Proto prý musí s vozy rozdílně zkoušet různé varianty, aby mohly bojovat o vítězství.

"Pneumatiky jsou stejné pro všechny. Mercedes si možná zvykl na obvyklý přísun úspěchů a teď čelí najednou nové situaci, ale oni se vrátí. Nicméně u Ferrari se svými inženýry dokázali něco, co nikdo neočekával. Spíš by bylo správné jim složit hold za jejich vynikající týmovou práci," komentoval Wolffův názor v pondělním vystoupení v italské televizi ředitel Pirelli Marco Tronchetti Provera

Je dobré si připomenout ještě jednu maličkost. Loni tři nejlepší týmy absolvovaly testovací program pneumatik pro rok 2017 na upravených vozech se simulací vyššího přítlaku. Většinu kilometrů pro Mercedes tehdy odjezdil Pascal Wehrlein, zatímco u Ferrari to byl Sebastian Vettel. V rámci pravidel také několikrát navštívil přímo továrnu Pirelli. Pochopitelně mu nebylo sděleno nic bližšího o používaných směsích či konstrukcích, ale Vettel se svými zkušenostmi a inteligencí byl schopen poskládat dostatečné informace, které dále se svými inženýry rozpracoval. Právě to může stát za ideálním provozním rozsahem pneumatik u Ferrari.

"Ferrari a Vettel se vším zabývali velmi vážně. Vettel byl vždy připraven, s jistou mírou pokory, aby otestoval, co měl, a to i v případě, že jiní piloti zrovna »neměli kdy«. Pak jsou výsledky dílem odpovědného přístupu týmu, který se opravdu maximálně soustředí na vítězství," pokračuje Provera.

Poslední test pneumatik pro rok 2017 v Abú zabí | foto: Pirelli

Ač to neřekl přímo, jeho vysvětlení se zdá být jasné - Mercedes po letech nadvlády nepřistoupil v roce 2016 k testování dostatečně odpovědně. Přitom se oblast pneumatik ukázala být nesmírně důležitou, jak naznačily první závody. Je ale evidentní, že jakmile se Mercedes začne plně věnovat činnosti v operačním okně, dokáže být rychlý, ale už ne dominantní.

Sebastian Vettel tak trochu připomíná v tomto směru Michaela Schumachera (ostatně byli srovnáváni i jinak a Vettel byl dlouho nevlídný, když musel slýchat přezdívku Schumi Bumi). Sedminásobný mistr světa v letech 1996 - 2006 zcela změnil tvář Ferrari, především díky tvrdé práci zaměřené na detaily a soustředěním na oblasti, kterými se jiné týmy příliš nezabývaly. Schumi se chápal každé šance, která mohla hovořit v jeho prospěch, dokonce i na "nehmotném" poli, udržoval dobré vztahy s řídícími orgány a dalšími zúčastněnými stranami, které mohly napomoci k dosažení lepších výsledků. Především byl v úzkém kontaktu s výrobci pneumatik. Pamětníci mohou argumentovat, že mu do karet hrála přítomnost konkurenčních pneumatikářských firem - ostatně ve vrcholné éře se hovořilo o tom, že Bridgestone šije své výrobky v F1 na tělo Schumacherovi, potažmo Ferrari... Je tedy celkem pochopitelné, že se Vettel v tomto směru inspiroval a dosahuje v kokpitu Ferrari konečně výsledky, které příznivci rudých ořů z Maranella tak dlouho očekávali.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy