ANALÝZA SEKTORŮ: Jak Bottas překvapil Hamiltona a kolik ztrácí Honda

Kvalifikace v Bahrajnu přinesla několik překvapení | foto: Pirelli

BAHRAJN - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali v jednotlivých sektorech okruhu v Bahrajnu piloti během kvalifikace a co z toho můžeme vyvodit?

Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 327 na 78 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.

Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.

Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o pár metrů dále).

Bottas v třetí kvalifikaci proti Hamiltonovi příjemně překvapil a svého týmového kolegu o 0,052 sekundy porazil. Pomohlo mu zejména zlepšení v posledním sektoru, oproti předchozí jízdě se zlepšil pouze v něm (o 0,081 s), zatímco Lewis byl ve svém posledním pokusu o čtvrt vteřiny pomalejší v 2. sektoru.

Fin zajel na super-měkkých pneumatikách kolo za 1:28,769 min, čímž vylepšil historický rekord v Sákhíru, poté přijal celkem chladně zprávu o první pole-position své kariéry a Hamilton mu k němu férově poblahopřál. Onboard video z vítězného kola Valtteriho najdete zde.

Náskok Mercedesu na Ferrari přesahoval 4 desetiny sekundy, což je v letošní sezóně zatím nejvíce. Překvapení? Nikoliv. Sice poprvé v hybridní éře neovládli ani jeden trénink, přesto se cítili sebevědomě a inženýři Stříbrných šípů během radiokomunikace uvedli, že mají půl sekundy k dobru.

Vettel opět s náskokem 3 desetin předčil Räikkönena, kterému vůz SF70H stále nesedí tak dobře, jako Sebastianovi. Scuderia nejvíce ztrácela v prvním sektoru, v aerodynamicky náročném druhém se držela. Ze své pohonné jednotky ale v Q3 nedokáže najednou dostat o tolik vyšší výkon jako Mercedes, který má pro tuto část speciální mód. K jejich silným stránkám ale patří šetrnost k pnumatikám, proto zítra v závodě očekávám, že rudé vozy budou těm stříbrným mnohem blíže.

Red Bull sice v předchozích podnicích ztrácel přes 1,2 sekundy, V Bahrajnu je ale špičce mnohem blíže, jak dříve avizoval jeho odborný poradce Helmut Marko. Ricciardovi se dokonce podařilo rozdělit Ferrari, na rozdíl od nich se mu podařilo dát dohromady ideální kolo, což v Q3 kromě jeho týmového kolegy (rychlé kolo mu narušil Massa) dokázal ještě Hülkenberg.

Už jsem to psal minule a dnes své příjemné překvapení z Renaultu opět zmíním. Hülkenberg své dnešní kolo přirovnal ke svému pole-position z Brazílie 2010. Dokázal porazit oba Williamsy a potvrdil další velké zlepšení francouzského týmu, jenž byl dnes v kvalifikaci nejlepším ze středu pole. Už se těším na upgrade jeho pohonné jednotky v Barceloně, pro kterou chystá Red Bull rozsáhlá vylepšení (téměř B-specifikaci vozu).

Kvalitní výkon se Sauberem předvedl Wehrlein, jenž za sebou hned ve svém kvalifikačním debutu po lednovém zranění nechal oba McLareny, obě Force Indie, Sainze a Magnussena s Haasem. McLaren dnes byl nejpomalejším týmem.

Na rovinkách vládly Mercedesy, které obsadily tři z prvních čtyř míst. Nejvyšší rychlost jsme zaznamenali u Strolla - 333,3 km/h. Räikkönen s Ferrari zaostával o 2,8 km/h, Hülkenberg s Renaultem o 3,4 km.

Honda je zoufalá - na rovinkách o 12 - 14 km/h pomalejší a zlepšení stále v nedohlednu. Tento deficit dle zvolených úrovní odporů pro Bahrajn odpovídá zhruba 145 koním, jež ztrácí na Mercedes a Ferrari. Alonsovi navíc v Q2 selhalo MGU-H (v Bahrajnu už třetí), na odpis je kvůli úlomkům žel celá pohonná jednotka.

Pneumatik
Teplota dráhy během večera klesala (na 37 °C), což ovlivňovalo vyvážení monopostů. Stratégové týmů se stále rozhodují mezi jednou až dvěma zastávkami během závodu - druhá varianta je sice o něco rychlejší, počítá však s nutností předjíždět soupeře, což je vždy ošemetné.

Rozdíl mezi super-měkkou a měkkou směsí dosahoval v trénincích 1,5 vteřiny na kolo. Super-měkké pneumatiky degradují rychleji než v předchozích dvou podnicích, což nabízí prostor pro pestřejší strategie.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy