Analýza sektorů: Hamilton překonal Schumacherův rekord, Magnussen jel 329,7 km/h

Mercedes loni v Číně | foto: Daimler AG

ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech čínského okruhu během kvalifikace a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co nám to bližšího vypovídá o jejich výkonnosti?

První sektor obsahuje nekonečnou první zatáčku se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle, a byť se skládá ze dvou vrcholů, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý.

Za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor. Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru za velkého bočního přetížení (až 4,3 G). Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.

Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.

Hamilton si připsal 63. pole-position své kariéry, když Vettela překonal o 0,186 sekundy. V Q3 poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola, což se Vettelovi, který předvedl rekordní 1. sektor, nepodařilo - jinak by bylo Britovi ještě o 0,055 s blíže.

Chyboval při brzdění do poslední zatáčky, kde ztratil kolem 6 setin, ale na Lewise by mu to stejně nestačilo. Hamilton kraloval v druhém a v třetím sektoru a jeho čas 1:31,678 je o 3,724 sekundy rychlejší než minulý rok a o 0,56 s rychlejší než místní absolutní rekord Michaela Schumachera z roku 2004.

Rozdíl oproti předchozí kvalifikaci v Melbourne je zhruba poloviční a vzhledem k lepší rychlosti Ferrari v závodě i větší šetrnosti k pneumatikám můžeme ve Velké ceně Číny očekávat napínavou bitvu.

Ve výsledném čase Vettela dělila od Bottase pouhá tisícina sekundy (rozdíl 5,9 cm na trati), týmoví kolegové prvních dvou jezdců byli o 2 desetiny pomalejší. Fin si na Mercedes čím dál více zvyká a byl jediný, kdo v Q3 kromě Hamiltona zkompletoval ideální kolo, Räikkönen si opět stěžoval na nedotáčivost svého vozu SF70H.

Mercedesy a Ferrari jsou si rychlosti vyrovnaní a jedou si svou ligu, třetí Red Bull je v "území nikoho." Ricciardo ztrácel přes 1,2 sekundy, na druhou stranu na Williams pilotovaný Massou měl stále přes půl sekundy k dobru. Daniel očekával od svého týmu více a rychlostí je zklamaný, rakouská stáj by se měla zlepšit s vylepšením své aerodynamiky i s plánovaným upgradem pohonné jednotky Renault za 2 měsíce.

Překvapením byl dnes pro mě výkon Renaultu, který se od Melbourne zlepšil nejvíce - z náskoku Mercedesu stáhl 1,11 %. Hülkenberg potvrdil své kvality sedmým časem, a to může ještě litovat zbytečně konzervativní strategie v Q1 - pro poslední část mu zbyla už jen jedna nejměkčí sada. A tak zatímco se ostatní zlepšovali, on 4 min před koncem musel vystoupit ze svého vozu. Na Massu mu scházelo jen 0,025 s a inženýři francouzského týmu jsou přesvědčeni, že dnes mohli porazit oba Williamsy.

Na rovinkách byl dnes nejlepší Magnussen, jehož Haas pohání Ferrari: dosáhl 329,7 km/h. Zbylých pět příček patří motorům Mercedes, Bottas na Dána ztrácel jen 0,9 km/h.

Deficit Renaultu zde již byl výraznější, na Mercedes mu stále schází přes 40 koní. Palmer jel na rovince o 7 km/h pomaleji. O 8,3 km/h zaostával před svou havárií Giovinazzi s loňskou pohonnou jednotkou Ferrari. Nejhůře ze všech jsou na tom McLareny s Hondou za zády - oba piloti byli  přes 14 km/h pomalejší, což už je obrovská ztráta.

Pneumatiky a strategie
Týmy kvůli včerejšímu zkrácenému prvním a zrušenému druhému tréninku měli k dispozici velmi málo dat a dráha nebyla pogumovaná, což dnes vedlo k jejímu rychlému vývoji. V třetím tréninku rozdělilo své strategie, aby získali co nejvíce informací. Během kvalifikace její teplota dosahovala 32 °C, ale zítra má opět pršet.

Pokud by zůstalo sucho, většina by jela na jednu zastávku, což je optimální strategie po startu na super-měkké směsi, která je o 0,8 sekundy na kolo rychlejší, a odjetí delšího stintu na měkké. Po středně-tvrdé by neměl nikdo důvod sáhnout.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy