Širší vozy, pneumatiky, predikované zlepšení o 3-5 vteřin, agresivněji vypadající vozy - to je lákadlo pro rok 2017, který vlastně začal minulý týden představením všech vozů, které si na níže uvedeném odkazu můžete souhrnně prohlédnout. Některé týmy už novinky "projely" při filmovacích dnech, Ferrari si vyzkoušelo svůj vůz na privátní dráze ve Fioranu. Nyní se tedy budou moci začít poměřovat mezi sebou.
Koho tedy uvidíme v Barceloně při prvním testovacím dnu?
Mercedes: Bottas/Hamilton
Red Bull: Ricciardo
Ferrari: Vettel
Force India: Pérez
Williams: Massa
McLaren: Alonso
Toro Rosso: Sainz
Haas: Magnussen
Renault: Hülkenberg
Sauber: Ericsson
Ve všech dnech bude stejný režim - dopolední sekce začínají v devět hodin našeho času, končit budou ve 13:00, odpoledne pak stráví piloti na trati čas od 14:00 do 18:00.
Dopolední část 1. testovacího dne:
Jako vůbec první v roce 2017 vyrazili na trať Hülkenberg a Magnussen, ale vzápětí je následovaly dvě třetiny celého pole. A je možná symbolické, že první měřený (i když nikoli vypovídající) čas zaznamenal Valtteri Bottas na Mercedesu - 1:33,445. Zajel ho na středně tvrdých pneumatikách.
And we're off! @carlosainz drives our beautiful #STR12 out of the garage for the first time today ??? pic.twitter.com/mYGktkBPBg
McLaren a Toro Rosso zvolily na úvod dobře známé konstrukce za předním kolem, ale první výjezdy neměly dlouhého trvání, spíš posloužily k tomu, aby se mohly na sociálních sítích objevit první snímky nových vozů v akci.
Během prvních dvaceti minut se představily na trati všechny vozy, takže teď půjde už o časy. Zatím má po první půlhodině na svém kontě maximum Valtteri Bottas na Mercedesu - 1:25,209, značně za ním zaostával Vettel (1:28,004), ale krátce po půlhodině se katapultoval do čela novým nejlepším výkonem 1:24,953. Ovšem ne nadlouho - Bottas okamžitě kontruje 1:24,654. Minisouboj Ferrari a Mercedesu se odehrává na středně tvrdých pneumatikách.
Časy jsou zatím vzdálené těm, které piloti dosáhli při Grand Prix Španělska v minulém roce, ale už se jim začínají přibližovat. Vettelův poslední výkon má hodnotu 1:23,560 (pouze si připomeňme, že loni zajel Hamilton pole-position časem 1:22,000).
Krátce poté, co Daniel Ricciardo dosáhl třetího měřeného času 1:28,712 (další piloti zatím jenom opravdu "testují") se jeho Red Bull zastavil a byla vyvěšena červená vlajka. Časomíra ukazovala 9:51, s Australanem byl na trati ještě Hülkenberg, který se vrátil do boxu.
Jak ukazují snímky na twitteru, Australan zastavil na výjezdu ze zatáčky 3 a záhy se k němu dostalo odtahové vozidlo. Pro Ricciarda to není příliš veselý začátek, teď musí doufat, že mu mechanici dají jeho vůz co nejrychleji dohromady. Na okruhu byl celých 15 minut klid, než byl Red Bull odklizen na odtahovém voze pod plachtou do boxů, v 10:06 už je zase na trati živo.
Je celkem pochopitelné, že týmy volí různé strategie, nastavení, budou se postupně zkoušet i odlišné pneumatiky. Do sbírky představených vozů ještě několik chybí, proto se pokochejte pohledem na Sauber, který u našich čtenářů zatím nenašel velkou odezvu. Bohužel pro Alonsa potvrzuje Honda problémy s olejovým systémem, přičemž náprava může "trvat ažý několik hodin". Další informace přineseme po uplynutí druhé hodiny.
Není vůbec vyloučeno, že si Alonso dnes už nezajezdí, protože Honda vydala k problémům oficiální prohlášení: "Máme potíže s olejovým systémem, který vyžaduje důkladné prošetření. Chtěli bychom ještě dnes znovu na trať, ale s ohledem na komplikovaný přístup nelze vyloučit, že oprava bude trvat několik hodin." Alonso tak má na svém kontě jediné odkroužené instalační kolo.
Red Bull mezitím naznačil, že problémy Ricciarda souvisejí s vadným senzorem. Další časy v druhé hodině zajeli Hülkenberg (1:28,928), Massa - ten se zlepšoval z 1:27,299 až na 1:26,525; dále Pérez (od 1:30,654 na 1:26,171) a Ericsson (1:31,468 a 1:28,543). Mezitím si Bottas jako první obul měkké pneumatiky a po "zaváděcím" kole 1:23,607 se dostal průběžně do čela: 1:23,370. Zatím nejpilnější na okruhu jsou Bottas, Vettel a Hülkenberg, poslední s měřeným časem je Ricciardo, bez výsledku zatím Magnussen, Sainz jr. a samozřejmě Alonso.
Hned na úvod třetí testovací hodiny se dostává do problémů i Haas, Magnussenovo auto zastavilo na konci pit lane a mechanici si vyzkoušeli sprint na krátkou vzdálenost. Haas VF-17 byl zatlačen jejich pažemi zpět do garáže a bude podroben prověrce. K dispozici jsou i teploty, v Barceloně panuje slunečné počasí, jestliže jsme začínali na hodnotách vzduch 13,3°C a trať 23,9°C, tak před polednem už jsme se dostali na 14,9°C a trať 28,3°C, to vše za vlhkosti vzduchu 64 %.
Ve třetí hodině se zlepšili pouze Massa (1:25,978), Pérez (1:25,573) a Hülkenberg (1:26,319). Nově si čas zapsal Carlos Sainz jr. - 1:27,762 - a při té příležitosti týmu sdělil: "Připadám si, jako kdybych přešel do jiné kategorie ve srovnání s předchozím rokem. Takový přítlak!" Poté se dokázal zlepšit na 1:26,726. U Red Bullu pouze potvrdili problémy se senzorem, ale to nic nemění na faktu, že Ricciardo je stejně jako Alonso mimo hru. Bottas se dokázal opět zlepšit na 1:23,169 a po třech hodinách mu patří dva primáty - jako první prolomil hranici 50 abolvovaných kol a doposud jediný vyzkoušel měkké pneu.
Pro technicky založené jedince a milovníky zvuku nabízíme dvě hlasité pohlednice z produkce Force Indie při výjezdu z boxů a Williams v plné jízdě po rovince. Hezký poslech.
Poslední hodina nepřinesla zvláštní dramata, ale pár zajímavých věcí se odehrálo. Především Sergio Pérez jako druhý přešel na měkké pneumatiky a upevnil s třetí místo. Poté se prosadil Sebastian Vettel - druhý a třetí nejrychlejší sektor mu vynesl prozatím jediný čas pod 1:23,0 a tím pádem se Němec posunul do čela - a to měl stále středně tvrdé pneu. K měřenému času se dostal i Magnussen, mírně se zlepšil Massa. Nic nového nenastalo u Red Bullu a McLarenu, pro obě stáje tedy testy nezačaly nejlépe. Bottas ještě před obědem stihl zajet 66 kol, dvacet minut před pauzou tak absolvoval plnou délku Grand Prix Španělska. Kevin Magnussen prožil v poslední desetiminutovce poměrně horkou chvilku, když se mu v zatáčce 10 zablokovala zadní kola, následovaly hodiny a došlo k poškození předního křídla. Ferrari a Mercedes působí dojmem, jako by se oba týmy navzájem hlídaly, nicméně Bottas je podstatně pilnější. Své dojmy vyjádřil seversky stručně, když do rádia uvedl kratičké: "Díky všem!"
Výsledky dopolední části 1. dne testů v Barceloně:
1. Vettel | Ferrari | 1:22,791 | středně tvrdé | 62 kol |
2. Bottas | Mercedes | 1:23,169 | měkké | 79 kol |
3. Pérez | Force India | 1:23,708 | měkké | 39 kol |
4. Massa | Williams | 1:25,552 | středně tvrdé | 38 kol |
5. Sainz jr. | Toro Rosso | 1:25,632 | středně tvrdé | 16 kol |
6. Hülkenberg | Renault | 1:26,319 | středně tvrdé | 22 kol |
7. Magnussen | Haas | 1:26,404 | středně tvrdé | 15 kol |
8. Ericsson | Sauber | 1:27,710 | středně tvrdé | 30 kol |
9. Ricciardo | Red Bull | 1:28,712 | středně tvrdé | 4 kola |
- Alonso | McLaren | bez času | superměkké | instalační |
Je třeba vzít na vědomí, že Ricciardo odjel svá čtyři kola v úvodu tréninku a pak po selhání senzoru svůj vůz musel přímo na trati odstavit. O Alonsových problémech už jsme informovali, navíc se nezdá, že by Španěl odpoledne dostal příležitost se prezentovat. Záleží na zručnosti mechaniků a budou-li mít k opravě dost času. Odpolední část testů začne ve 14:00 středoevropského času.
Odpolední část 1. testovacího dne:
Jedinou výraznější změnou oproti dopoledni je střídání pilotů u Mercedesu, Bottase nahradí trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton. Dá se tedy předpokládat tvrdý boj o vedoucí pozici, kterou nyní zaujímá Vettel. Dá se předpokládat, že u Ferrari po obědě vyzkoušejí také jinou směs pneumatik než středně tvrdou, na níž však čtyřnásobný šampion dokázal zajet doposud nejlepší čas. Nadále se otepluje - teploměr u trati vyšplhal na 17,4°C, na trati bylo naměřeno 29,4°C.
Povzbudivé je pro Red Bull, že vůz se podařilo dát po dopoledních problémech se senzorem do pořádku, takže Ricciarda odpoledne na trati uvidíme. U McLarenu to tak jisté není, ačkoliv se na twitteru svěřuje se svým plánem vyslat vůz ještě dnes na trať, každopádně Alonsa na skládací židličce u trati zatím nikde není vidět...
Na trati je Lewis Hamilton a hned při jeho první výjezdu pozorní diváci zaregistrovali odlišnost od Bottasova monopostu v oblasti diskutované "žraločí ploutve". Lewis na středně tvrdých pneumatikách zajel první kolo za 1:31,687, vzápětí se zlepšil na 1:25,235, což v tuto chvíli znamená průběžné páté místo. Vzápětí je tu další zlepšení (1:24,756), ale bez posunu v pořadí, protože Massa mezitím nazul měkkou směs a zlepšil svůj dosavadní výsledek.
Jako by piloti v jednotlivých týmech ještě zažívali polední krmi, dlouho se na trati nic nedělo, poté si Ricciardo částečně vylepšil svou nelichotivou dopolední pozici, nicméně ani výkon 1:27,881 nestačil na odpoutání z deváté příčky. Poté se po prvním pokusu (1:26,250) přehoupl přes hranici 1:26,0 také Hülkenberg (1:25,972, 1:25,966) a konečně jsme se dočkali po 34 minutách Hamiltona. Ten však na středně tvrdé směsi odkroužil jen sedm kol a bez 35 setin ztrácí na vedoucího Vettela dvě vteřiny. Postupně se zlepšuje i Magnussen (1:26,206, 1:25,837, 1:25,646), Massa se stal třetím pilotem, který přešel na měkkou směs a posunul se na třetí místo (1:23,451) - aby v závěru první popolední hodiny zase Circuit de Catalunya utichl. V samotném závěru ale Massa protrhl klid a jeho výkon sesadil Bottase - dnes už majícího po práci - na třetí místo.
Detailní pohled na Hamiltonovu "ploutev" naznačuje, že je průchozí, nebo lépe řečeno "průduchová". Hamilton se postupně rozehřívá a dostal se už na dostřel Péreze, ale i když už se trojnásobný šampion dostal pod hranici 1:24,0 - mimochodem jpořád mu výkon 1:23,776 stačí na páté místo. Nadále pouze tři piloti v dnešních testech vyzkoušeli měkkou směs Pirelli. Na sociálních sítích fanoušci prahnou po informacích ohledně McLarenu, v jeho garáži ale nic nenasvědčuje tomu, že by v dohledné době opět vyjel na trať.
Vettel zatím vyčkává, kromě jednoho instalačního kola své soupeře pouze sleduje. Teplota mezitím pomalu stoupá, 19,7°C znamená, že je tepleji než loni a možná se přehoupneme i přes dvacítku. A za těchto podmínek se nám po dlouhé době mění pořadí na čele, kam se dostal Felipe Massa na měkké směsi - časem 1:22,727 překonal o 64 setin do této doby vedoucího Vettela. Hamilton se posunul výkonem 1:23,398 nejen na dosah dopoledního Bottasova výkonu, ale i na průběžnou čtvrtou příčku. Mezitím dokoncil 22 kol, takže Mercedes jako první tým (a nejspíš i jediný) zdolal hranici 100 absolvovaných okruhů.
V druhé polovině šesté testovací hodiny poněkud opadla snaha přítomných, pouze Eric Boullier poněkud neadresně poznamenal, že McLaren s ohledem na potíže, které ho provázejí, bude nucen přepracovat testovací program, aby nadále neztrácel čas. Dodal rovněž, ze Alonso není z dané situace "zvlášť šťastný..." Kdo by byl.
Daleko příjemnější chvíle zažívá Felipe Massa, kterému to na žlutě označené směsi opravdu jde. Čtvrt hodiny před čtvrtou se opět zlepšil, když na trati v té chvíli jezdil pouze s Ericssonem, jeho čas 1:22,536 už se na půlvteřiny přiblížil Hamiltonovu tréninkovému maximu z loňského roku. Jenže pak se vrhl na trať Vettel - stále na středně tvrdé směsi - a opět si vzal vedení do svých rukou. Nejdřív překonal Massu časem 1:22,475, poté si ještě vylepšil maximum na 1:22,370. Zároveň při tomto výjezdu také zdolal hranici 66 okruhů, rovnající se délce španělské Grand Prix.
Kromě zlepšení Sainze (1:24,830) ve středu pole se u Mercedesu nejspíš rozhodli, že vyčkávání bylo dost - Hamilton nasadil jako čtvrtý pilot rovněž měkkou směs a utrhl se o více než půl vteřiny od Vettela - čas 1:21,765 znamená jasné maximum a je o 25 desetin rychlejší než jeho loňský výkon. A vzápětí se přidal i Massa, i když tomu hranice 1:22,0 odolala - 1:22,076. Můžeme tedy očekávat, zda Ferrari zvedne hozenou rukavici.
Konečně se dočkali i fanoušci McLarenu - deset minut po 16. hodině SEČ se vydal na trať Fernando Alonso, i když jen obkroužil jedno pomalé instalační kolo. U motoru Honda byl po 21 minutách úvodní hodiny diagnostikován problém v olejovém systému, od té doby Alonso čekal, než bude jeho McLaren MCL32 - Honda opět připraven k použití. Zato Černý Petr se přesouvá na stranu Red Bullu - Ricciardo má opět problém se senzorem baterie a tým ho odvolává do boxů, s nadějí, že se potíže podaří rychle odstranit. Ještě předtím ale Daniel stihl zajet čas 1:25,794 a posunul se z předposledního místa na osmé. Alonso po další přestávce konečně vyráží k měřenému kolu, jenže ani tento pokus mu nevyšel - Španěl je znovu v boxech a u jeho jména stále není konkrétní výsledek. Pouze si připsal tři další absolvovaná kola, všechna na superměkkých Pirelli.
Ricciardo se nakonec dokázal posunout před dvojici Magnussen a Hülkenberg, kteří se společně s Ericssonem nedostali pod 1:25,0. Daniel s lepšícím se Red Bullem zajel postupně časy 1:25,794, 1:25,377 a nakonec 1:24,935 - takže na "kolegu" od Toro Rosso Carlose Sainze jr. mu schází ještě něco přes půl vteřiny. Hamilton mezitím vykroužil další pozoruhodný, i když nikoli nejlepší čas 1:21,827.
Eric Boullier mezitím zkouší vysvětlit, co se vlastně u McLarenu děje: "Jediné, co vám mohu říci, že máme problém s olejovým systémem. Je to pro nás zklamání, protože včera jsme absolvovali 100 kilometrů při natáčecím dni a všechno bylo v pořádku, takže to je pro nás těžká rána. Pilot nám hlásil nějaké hodnoty ohledně přítlaku a přilnavosti, ale nejde tyto údaje srovnávat, protože Honda běžela v nouzovém režimu. Počkáme až do konce dnešního dne, jak se věci vyvinou, budeme pochopitelně měnit náš plán. Alonso je minutu po minutě informován," vyjádřil se šéf McLarenu k situaci.
Nakonec se Fernando Alonso dočkal - zajel při prvním pokusu na superměkké směsi 1:26,110 a hned vzápětí se zlepšil na 1:25,586, což je určitá náplast na tak dlouhé čekání. Na opačném konci tabulky se Vettel, stále na středně tvrdé směsi, posunul na druhé místo - 1:21,878.
V poslední hodině se Alonso snažil dohnat deficit, jeho protikladem byl Sebastian Vettel, který přesně na hraně závěrečných 60 minut zajel 100 kol. Španěl dělal všechno možné, aby smazal špatný dojem a postupně se zlepšoval, přešel na středně tvrdou směs a posunul se na1:25,060, ale pořád to byl jenom boj o chvost startovního pole.
Rozšířil se také počet pilotů, kteří na svůj vůz obuli měkkou směs - Magnussen se díky ní posunul přechodně na 4. místo (1:23,039), ale jinak byla závěrečná hodina vcelku poklidná. Massa dvanáct minut před šachovnicovou vlajkou rovněž završil sto okruhů, Sainz jr. a Hülkenberg stejně jako Vettel nechali na svých monopostech středně tvrdou směs. Nejlepší časy, které byly sice o něco málo rychlejší než loňské už ale nikdo nepřekonal.
Výsledky odpoledních jízd 1. testovacího dne:
1 | Lewis HAMILTON | Mercedes | 1:21,765 | měkké | 73 kol |
2 | Sebastian VETTEL | Ferrari | 1:21,878 | středně tvrdé | 126 kol |
3 | Felipe MASSA | Williams | 1:22,076 | měkké | 103 kol |
4 | Kevin MAGNUSSEN | Haas | 1:22,894 | měkké | 51 kol |
5 | Daniel RICCIARDO | Red Bull | 1:22,926 | měkké | 50 kol |
6 | Sergio PÉREZ | Force India | 1:23,709 | měkké | 39 kol |
7 | Carlos SAINZ jr. | Toro Rosso | 1:24,494 | středně tvrdé | 51 kol |
8 | Nico HÜLKENBERG | Renault | 1:24,784 | středně tvrdé | 57 kol |
9 | Fernando ALONSO | McLaren | 1:24,852 | měkké | 29 kol |
10 | Marcus ERICSSON | Sauber | 1:26,841 | středně tvrdé | 72 kol |
Jak tedy hodnotit první trénink? Rozhodně jako spíše opatrnější, jako by si piloti potřebovali nové stroje osahat a udělat si obrázek, co od nich mohou očekávat. Hned tři týmy měly technické problémy, McLaren nejvážnější, Haas zase musel sáhnout do zásoby komponentů předního křídla. S ohledem na potíže Red Bullu nelze ani přeceňovat výkony Williamsu a zejména Haasu. Bude třeba si počkat na další dny, jak se situace vyvine.