Frede, Renault podepsal smlouvu s Hülkenbergem na dva roky s možností prodloužení až na tři roky. Co vás k tomu vedlo?
Fred Vasseur: Nika znám již nějaký ten pátek. Pro mě jezdil ve Formuli 3 i v GP2, takže vím, jak dokáže být rychlý. Myslím si, že bude mít zásadní vliv na celý tým, má dobré vůdčí schopnosti a dlouholeté zkušenosti. Jsem přesvědčen, že Nico je dobrým základem pro budoucí úspěchy.
Jak dlouho jste vůbec Nika zvažovali?
FV: Za sebe mohu říct, že už jsem ho chtěl, když byl v GP2. (smích)
A co Renault?
FV: No, s Nicem to bylo docela složité, jelikož měl smlouvu s týmem Force India. Ale bylo jasné, že po něm půjdeme. Force India byla otevřená diskuzi a jejich přístup byl férový. Kdy se ta vize vůbec zrodila? No, hned jak jsem se dozvěděl o té možnosti, tak jsem to probíral s lidmi z Force India během každého víkendu. Začalo to někdy v Monze a zhruba od té chvíli jsme to řešili. (smích)
Dříve jste mluvil o vybudování týmu okolo mladých nadějných jezdců, kteří se budou zdokonalovat spolu s vaším vozem. Mluvilo se o roce 2019, kdy by mohlo být auto ve stoprocentní kondici. Proč jste od tohoto plánu upustili?
FV: Kdo říká, že jsme toho nechali? Možná ve smyslu těch mladých nadějí to úplně nevyšlo. Pro mě věk stejně není důležitý faktor. Musíte se na to podívat takto: bude to nová kapitola pro Nika.
On vyhrál GP2 asi tři nebo čtyři roky po Rosbergovi, takže u Renaultu to může být dobrý start pro jeho vlastní příběh. Já jsem hledal někoho, kdo je teprve na začátku své kariéry. U Force India odvedl dobrou práci, ale věřím, že stále hledá novou výzvu, novou příležitost. Nico je teď naším novým projektem a pro něj to snad bude i postup o stupínek výše v jeho dosavadní kariéře.
Vždycky jste ale říkal, že Renault nebude najímat jezdce s již vybudovanou reputací. Nico možná ještě nepatří mezi velikány, ale je rozhodně známou tváří. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?
FV: Když jsem říkal, že v hledáčku nemáme známé jezdce, tak jsem věděl, že nebudeme atraktivním týmem pro jezdce jako Nico Rosberg nebo Lewis Hamilton. Ti závodí o titul. Vezměte si to takhle: my v podobné situaci chceme být během dvou nebo tří let. Když jsme tedy vzali v úvahu rychlost vývoje, tak byl pro nás Nico Hülkenberg nejlepší volbou.
V padoku kolují drby, že máte v hledáčku ještě jedno "známé" jméno- Valtteri Bottase. Co je na tom pravdy?
FV: S Valtterim mám také dobrý vztah. Kdysi za mě jezdil asi tři nebo čtyři roky. Vyhráli jsme společně titul v GP3. On má ale smlouvu s Williamsem...
Tu měl i Hülkenberg s Force Indií...
FV: S Force India to byla trošku jiná situace. (smích)
A co bude s druhou sedačkou? Bude to snad Hülkengerg po boku nějakého nováčka? Hodně se mluví od Estabanu Oconovi...
FV: Jsme v kontaktu se spoustou jezdců. Nika máme jistého, a tak můžeme začít řešit jezdce pro druhý monopost. V hledáčku samozřejmě máme nějaké nováčky, je důležité sledovat, jak se mladí jezdci vyvíjejí.
A co třeba Kevin Magnussen? V Malajsii Kevin naznačoval, že byl doslova "milimetry" od podpisu smlouvy na příští rok.
FV: Jeho situace se zatím nemění.
Takže je pořád "milimetry" od podpisu?
FV: Ano, ale když držíte propisku milimetr nad papírem, tak pořád není nic jisté.
Posledních pár měsíců to bylo pro Renault docela těžké- špatné výsledky a hořící auto v Malajsii. Bylo podepsání smlouvy s Nikem náznakem, že se vše otáčí k lepšímu?
FV: Věděli jsme, že sezóna 2016 bude složitá. Začali jsme pracovat pozdě na autě, které původně bylo připravováno pro motory Mercedes. Ano, během roku jsme zažili pár incidentů, ale takový je život. Věříme, že rok 2017 bude lepší a v dalších letech pak doufáme, že to bude už podstatně lepší.
Poslední tři závody pro vás jsou už jen asi testovací. Podpis se zkušeným jezdcem, jako je Nico, by mohl ale znamenat, že věříte hodně i autu pro rok 2017 a potřebujete tak mít i dobrého jezdce. Nebo si naopak vůbec nevěříte a Nico vás má zachránit před naprostou katastrofou. Jak to tedy je?
FV: Zbytek sezóny 2016 pro nás není vůbec jen testování. Pořád se zlepšujeme- hlavně v práci s pneumatikami. Snažíme se všechny držet pod tlakem. Není čas na to dát si nohy na stůl a odpočívat (smích). Všichni musí být pořád připravení - jak v Chatillonu, tak Enstone.
Jakožto matador závodní scény jste dříve míval své vlastní týmy. Nyní jste zaměstnán ve velké společnosti. Cítíte se takhle spokojený?
FV: Jasně, že jo. Jsme přece všichni nadšenci do závodění a to funguje skvěle. Samozřejmě, nejsem ten poslední, kdo má slovo, ale F1 je větší hrou, než na které jsem byl zvyklý z minulosti, což mě baví (smích).