ANALÝZA SEKTORŮ: Dominantní Hamilton letos o 2,2 s rychlejší, Massa jel 357,6 km/h

Lewis Hamilton v Monze opět předvedl svůj velký talent | foto: Daimler AG

MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti během kvalifikace na Velkou cenu Itálie a co bližšího z toho můžeme odvodit? Kolik jim zůstalo pneumatik pro závod a jaké strategie v něm můžeme očekávat?

Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 340 km/hod na 90 km/hod, na piloty přitom působí přetížení téměř 6 G. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.

Za ní začíná druhý techničtější sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou DRS zónou.

Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji vyasfaltována, což např. podle Jensona Buttona vede k tomu, že do ní najíždí rychleji.

Více se o technických výzvách okruhu v Monze včetně množství rekuperované energie přes MGU-K a MGU-H můžete dočíst v obšírném představení zde.

Kvůli výpadku telemetrie dnes nemáme data z vozů Toro Rosso, proto Daniila Kvjata ani Carlose Sainze v tabulkách nenajdete, za což se nám FOM (Formula One Management) omluvila, my se tímto samozřejmě omlouváme i vám.

Hamilton dnes dosáhl svého 56. pole-position, v Itálii již páté, čímž vyrovnal zápis Juana Manuela Fangia či Ayrtona Senny. Předvedl skvělý výkon a svého týmového kolegu Rosberga zničil téměř půlsekundovým rozdílem, když si připsal nejrychlejší čas ve všech třech sektorech.

Video: Nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona v kvalifikaci (zdroj: Formula1.com)

"Zkrátka jsem nebyl dostatečně rychlý," uznal po kvalifikace zklamaně Rosberg. Čím to bylo? "Problémem bylo to, že odjel svou nejlepší kvalifikaci, jakou si za dlouhou dobu vybavuji."

V prvním sektoru byl úřadujícímu mistrovi světa nejblíže Bottas, jenž dnes zajel jedno ze svých nejlepších kvalifikačních kol, v dalších dvou pak hned za Hamiltonem skončil Rosberg. Oba piloti Ferrari udělali při posledních jízdách drobné chyby (Vettel např. pozdě na plynu v Parabolice). Williamsy dnes potvrdily, že jsou v Monze třetím nejrychlejším týmem, Force India je překvapená tím, že je až pátá.

Lídr šampionátu Hamilton dnešním výkonem (1:21,135 min) překonal své loňské maximum z Q3 (1:23,383 min) o 2,248 s, což potvrzuje přibližně 1,8sekundové zrychlení letošních vozů (kolem 0,4 s dělá nově přivezená super-měkká směs).

Ideální kolo nedal dnes v Q3 dohromady nikdo, nejblíže tomu byl Hülkenberg, jenž by si v tomto případě polepšil o 3 setiny. Největší potenciál promrhal Rosberg (0,096 s), na Hamiltona by mu to vzhledem k velkému rozdílu mezi nimi ale stejně nestačilo. Všichni piloti předváděl vyrovnané výkony bez větších výkyvů.

Prvních pět míst při měření maximálních rychlostí obsadily vozy poháněné Mercedesy - Massa s Williamsem dokonce 357,6 km/h (loni 354,6 km/h Pérez), druhé nejrychlejší jsou Force Indie, jejíž vozy dělilo na speed trapu jen 0,1 km/h.

Alonso je překvapivě šestý - to však neukazuje na nějaký obrovský skok Hondy, ta stále hodně ztrácí - pomohl mu však Hamilton, za něhož se Španěl zavěsil na rovince v Q3. Podobný kousek hned o kolo později předvedl Button následující Hülkenberga.

Vettel s Ferrari, které před Monzou svou pohonnou jednotku vylepšilo o své tři poslední žetony, potvrdil, že jsou stále před Renaultem. Jel sice jen o 0,1 km/h rychleji než Magnussen s Renaultem, tomu však na rovince poskytl kvalitní stín Hamilton v Q1.

Pneumatiky a strategie
Teploty zůstávaly během kvalifikace v "Chrámu rychlosti" vysoké (vzduch 31 °C, asfalt °C). V minulosti týmy volily obvykle jednu strategií, nasazení super-měkké směsi k předchozí měkké a středně-tvrdé by ale mohlo zítra věci změnit - někteří piloti by mohli inklinovat spíše ke dvěma zastávkám.

Mercedesy jako jediné postoupily do Q3 na měkkých pneumatikách, proto budou mít v Top10 výhodu startu na trvanlivější směsi a větší prostor při volbě strategie. Hamilton si tu svou trochu probrzdil v první šikaně, to podle něj ale nebude problém. Jako výhodnější se jeví ta jednozastávková s přezutím z měkké na středně-tvrdou v 26. kole.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy