PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Nadšený Button a obavy pilotů ohledně obrubníků

Lewis Hamilton v závodě v Baku | foto: Daimler AG

Jak hodnotí dnešní kvalifikaci jednotliví piloti a představitelé týmů?

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1. místo
Byla to zábava. Zvyšovalo se napětí, nakonec to bylo o začátku posledního kola. Předchozí kolo bylo dobré, ale byl bych hned za Ricciardem, takže jsem zvolnil. Byl to risk, protože kdybych kolo nedokončil nebo se objevila žlutá vlajka, nebyl bych na pole position.

Nemohu mluvit za ostatní, ale vypadá to, že žluté obrubníky jsou celkem nebezpečné. Viděl jsem už pár incidentů a nevím, kolik jich ještě bude, než někdo skončí ve zdi a možná zraněný. Jsem si jistý, že FIA a Charlie to sledují, ale je to něco, kde se můžeme zlepšit. Nápad je to dobrý, protože nechtějí, abychom jeli zeširoka a využívali širokou část tratě, ale možná to chce jiné řešení.

Nico Rosberg, 2. místo
Musím říci, že to byla od mechaniků neuvěřitelná práce! I ti od Lewise přišli a pomáhali připravit můj vůz včas, stálo to hodně úsilí. Bylo neuvěřitelné, jak rychle trať oschla. Myslím, že Lewis odvedl dobrou práci, zítra mě penalizace bude stát hodně, bohužel. Pokusím se však udělat maximum.

Toto Wolff, šéf týmu: 
Především chci ocenit úžasnou práci našich mechaniků. Když začala kvalifikace, Nicův vůz se ještě pořád dával dohromady po tréninkové nehodě z dnešního dopoledne. Po 15 minutách byl v čele Q1... vnímám to jako ukázku nejvyšší kvality našeho týmu, lidí, kteří v něm pracují. Bylo to celkově dost namáhavý den se spoustou nečekaných událostí, takže je nakonec fantastické skončil na prvním a druhém místě v kvalifikaci - přestože Nico se zítra posune kvůli výměně převodovky po zmíněné nehodě vzad. Q3 byla jednou z těch, která byla náchylnější k chybám - naštěstí jsme trefili správný čas pro finální kola na suchých pneumatikách, protože podmínky se hodně rychle měnily. Podařilo se nám u obou pilotů včas nasadit správné pneumatiky a oni pak neudělali sebemenší chybu a výsledkem byly dvě první pozice. Vyhlídka na zítřek je následující - v přední části startovního pole budou určité různé strategie z hlediska výběru pneumatik. Nico bude mít mírně odlišnou strategii, aby se dostal po svém trestu opět kupředu, takže myslím, že se dočkáme mnoha akcí...

Paddy Lowe, výkonný technický ředitel:
Byl to další náročný den, náročnější, než jsme očekávali. Začalo to selháním zavěšení u Rosbergova vozu v posledním tréninku, z nějakého důvodu došlo k nečekanému zatížení na jednom z ramen levé strany zadního závěsu, nejspíš po přejetí obrubníku na výjezdu ze zatáčky 2. To pro nás znamenalo před samotnou kvalifikací velké množství práce navíc: prověřit Nicovo auto, najít příčinu, abychom udělali patřičné změny u obou vozů, než kvalifikace začne. Bohužel bude Nico odsunut o pět míst dozadu, protože jeho převodovka byla po nárazu poškozena. Maximálním úsilím všech mechaniků a inženýrů v garáži bylo připravit auto pro Q1 včas. To jsou ty chvíle, kdy vidíte reálné prolínání týmové práce, kdy pracujeme jako jeden subjekt pro dobro týmu. 

Ale to zdaleka nebyl konec napětí - během celé kvalifikace byla reálná hrozba deště. Nejpůsobivější bylo vidět, jak Nico vypálil z garáže na kompletně přestavěném voze a hned zajel všechny tři sektory "fialové". Pro Q2 jsme šli zbytečně brzy na ultraměkké pneumatiky - předpokládali jsme, že déšť přijde dříve. Nakonec jsme do Q3 vyjížděli na pneumatikách do přechodných podmínek, nakonec jsme s ohledem na vysychající trať vyměnili v pravý čas pneumatiky do sucha - Lewis a Nico zajeli fantastická kola a dosáhli první řady. Zítra to bude v první desítce hodně zajímavé, jsou tu penalizace a různé volby pneumatik. Zdá se, že to bude další velice napínavé odpoledne.

 

FORCE INDIA

Nico Hülkenberg, 3. místo (díky penalizaci odstartuje 2.)
Trošku mi to připomnělo Brazílii 2010. Startujeme druzí a auto je dobré, především při simulacích závodu. Uvidíme a pokusíme se to udržet. Ale za námi jsou rychlá Ferrari a také samozřejmě Nico, takže to bude náročné odpoledne.

Sergio Pérez, 16. místo (do Q3 kvůli poruše nenastoupil)
Tím, co se stalo v kvalifikaci, jsem zklamán. Ráno se nám podařilo vůz dobře nastavit a měl jsem na to snadno projít až do Q3. Jel jsem druhý stint v Q2 a náhle jsem pocítil něco podivného v zadní části mého vozu. Podařilo se mi ho dovézt do boxů a zjistili jsme, že jde o defekt zavěšení. Bohužel nebylo dost času na to ho opravit, moje účast v kvalifikaci tak skončila. Promarnili jsme dnes velkou příležitost, ale nevzdávám se, protože vím, že můžeme zítra nějakou pozici získat a být stále ve hře o body.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu:
Kvalifikovat se mezi tři nejlepší ve druhém závodě po sobě je skvělý výsledek a je to další důkaz pokroku, který v poslední době prožíváme. Nico bojoval vpředu po celý průběh Q3 a tým udělal všechno skvěle, nejen do se týče pneumatik, ale také pokud jde o načasování, protože se mu podařilo projet jako jeden z posledních do rozhodujícího kola, než spadla šachovnicová vlajka. Nico zajel čisté kolo v náročných podmínkách a díky Rosbergově trestu budeme zítra startovat z první řady, což nám dává velkou šanci na opravdu dobrý výsledek. 

Naneštěstí jsme ztratili velkou šanci v případě Sergia, jehož postihlo selhání zadního závěsu v průběhu Q2. Začínat ze 16. místa není ideální, ale Checo ví, že má rychlý vůz a je schopen se prodrat napříč polem a zabojovat o bodované místo.

FERRARI

Sebastian Vettel, 4. místo
Neukázali jsme vše, a zároveň ti přede mnou odvedli lepší práci. Málo jsme riskovali. Zítra je možné vše. Je škoda, že jsme neměli normální kvalifikaci, čím déle jste byli na trati, tím ty podmínky byly lepší. Hodně mě zajímalo, jak si na stejných pneumatikách povedeme proti Mercedesu. Auto bylo dobré, takže se těším.

Kimi Räikkönen, 6. místo (po penalizacích se posouvá na 4.)
Dnes se toho opravdu hodně dělo. Přišel déšť, ale nakonec trať oschla. Bylo náročné sledovat situaci a volit pneumatiky. A my to nezvládli úplně dobře, protože kvůli drobnostem jsme nezajeli dobré kolo, když na tom záleželo. Je to trošku zklamání, myslel jsem, že máme na víc, ale díky penalizacím to není zase tak špatné. Auto se chová dobře a to i v dešti, máme rychlost, takže hádám, že to bude v pohodě. Bude to ale pro všechny náročné, podmínky budou určovat, jak dlouho vydrží pneumatik a to bude klíčové. Pokusíme se to zvládnout lépe než dnes.

 

MCLAREN

Jenson Button, 5. místo (po penalizacích se posouvá na 3.)
Miluji tyto podmínky. Mohli bychom je mít pokaždé? Je to úžasné. Užil jsem si to. Myslel jsem si, že v Q2 to bude konec, zablokoval jsem kola ve třetí zatáčce, ale zůstal jsem a nakonec jsme to zvládli jsme to. Na pneumatikách do mokra jsme byli rychlí a za sucha to také nebylo špatné. Něco z toho jde na vrub mé jízdě. Někdy z auta dostanete vše, jindy ne. Je skvělé, že odstartuji třetí, je škoda, že nejsem na konferenci. Vyšlo to, často to tak letos není, ale dnes to opravdu vyšlo. Britové jsou na prvním a třetím místě. Nevím, jestli to udržíme, ale uvidíme, co dokážeme.

Fernando Alonso, 14. místo
Měli jsme na to se dostat do Q3, ale udělali jsme něco špatně. Měli jsme předpověď, že déšť přijde, takže jsme se snažili vyjet s novými pneumatikami co nejdříve, s jedinými novými, které nám zbyly, ale z nějakého důvodu nebyly na vůz nasazeny, jel jsem s pneumatikami z Q1. Takže jsem absolvoval jeden pokus pro formu, ale když jsem měl nové pneu, vlála na trati žlutá vlajka. Takže největší chybou nebylo, že jsme nasadili pneu stejné jako ostatní. Když se sundaly dečky, tak jsme najednou měli použité pneu, bylo to překvapení, ale už nešlo couvnout.

Je to frustrující. Nejsme tak rychlí a nejsme v dobré pozici. A když máme šanci se dostat na vrchol, tak se dopustíme školácké chyby. Je to obrovské zklamání. Máme aspoň šanci vyrazit do závodu na nových pneumatikách, snad to na nich půjde lépe. 

Eric Boullier, závodní ředitel
Odvedli jsme fantastickou práci během náročné kvalifikace. Jenson zajel prostě úžasně a chci také poděkovat inženýrům a mechanikům. Byly to náročné podmínky, ale byli jsme ve správný čas na správném místě. S Fernando přišel o šanci dostat se do Q3 poté, co tu byl menší problém s pneumatikami a potom přišly žluté vlajk. Počasí se potom zhoršovalo. Takže jsme si vyzkoušeli obě strany mince a cílem je zítra vyvarovat se chyb a využít příležitosti. Může to být velmi nepředvídatelný závod.

 

RED BULL

Daniel Ricciardo, 7. místo (po penalizacích se posouvá na 5.)
Jen bych si přál na konci víc než jedno kolo, bylo těžké poznat, jaká bude trať. Bylo by lepší vyjet dřív a zajet alespoň dvě kola, tam jsme to asi pokazili a ztratili pozice. Ale díky penalizacím jsme pátí, to není tak špatné, to beru. Také jsme ušetřili pneumatiky, což nám snad zítra pomůže.

Max Verstappen, 9. místo
Měli jsme vyjet dřív a zkusit zajet dvě kola jako Hülkenberg, možná i tři. Nedo počkat ještě deset sekund a být na cílové čáře jako poslední a jet jedno kolo. Myslím, že jsem byl druhý, ale potom jeli všichni rychleji. Neměli jsme správné načasování, ale poučíme se a příště odvedeme lepší práci.

Christian Horner, šéf týmu
Proměnlivé podmínky znamenali napínavou podívanou. S odstupem asi bylo lepší, kdybychom zkusili jet dvě kola ke konci. Nemyslíme si, že pozice odpovídají naší rychlosti. Snad budeme moci lépe těžit z počasí a to před naším domácím publikemzítra.

 

WILLIAMS

Valtteri Bottas, 8. místo (po penalizaci Vettela odstartuje 7.)
Bylo to speciální, kvůli podmínkám v Q3. Vše vypadalo dobře, když bylo sucho, ale v přechodných podmínkách byl problém zahřát pneumatiky. Ze začátku jsme se trápili s přechodnými, ale i na hladkých byla potom teplota problém. Závod je zítra, jsou tu možnosti k předjíždění, takže jsem si jistý, že můžeme mít lepší den. Myslím, že za jakýchkoliv podmínek musí být cílem první pětka.

Felipe Massa, 10. místo
V Q3 byly podmínky náročné. Jednou jste třetí a najednou v dalším kole desátí. Je těžké to sledovat, když se podmínky na trati tak rychle mění. Byl jsem první, kdo vyjel k rychlému kolo, takže ten poslední měl okruh sušší. Ale tak to chodí, soustřeďme se na zítřek, pokusíme se o dobrý závod, strategii a zisk bodů.

Rob Smedley, šéf výkonnosti vozu
Bylo to zklamání, pomínky na konci nefungovaly v náš prospěch. Mohlo to být jiné, kdybychom stihli další kolo, ale nebylo tomu tak. Felipe byl druhý s pneumatikami do sucha, takže měl nevýhodu, protože jsme nestihli třetí kolo, jako třeba Hülkenberg. Pro Valtteriho to nebylo tak špatné, ale očekávali jsme víc. Musíme se zaměřit na zítřek, auto je s plnou nádrží rychlé a ráno bylo také rychlé. Půl sekundy ztráta na Mercedes a souboj s Ferrari a Red Bully. Pokud bude zítra sucho, můžeme být konkurenceschopní.

 

HAAS

Esteban Gutiérrez, 11. místo
Jsem se svojí nejlepší letošní kvalifikací spokojen. Byla to zábava. Nebylo to lehké po pátku a nebyl jsem si ráno úplně jistý pneumatikami, takže to bylo náročné. Nakonec to ale bylo fajn a zajel jsem pár dobrých kol. Zítra jsou cílem body a budeme bojovat.

Romain Grosjean, 13. místo
Doufal jsem v lepší výsledek. V Q2 jsem na použitých pneumatikách vyjel mimo v zatáčce č.6 a poškodil podlahu. Když jsme ji opravili, začalo pršet a to ovlivnilo moje časy. Mohlo to být lepší, je to škoda, ale není to špatné místo pro start. Myslím, že máme pro závod dobré vyvážení a na tom jsme pracovali. Těším se.

Günther Steiner, šéf týmu
Bylo to vzrušující, hodně se toho dělo a pro diváky to bylo dobré. My byli napjatí. Oba piloti odvedli dobrou práci, výsledek je dobrý. Chybělo jen málo. Počasí je tu temperamentní. Chvíli svítí, hned zase prší. Ale s okruhem jsme spokojeni a zítra budeme bojovat, dnes to mohla být první desítka. Těšíme se a snad získáme body.

 

MANOR

Pascal Wehrlein, 12. místo
Je to fantastické, tým odvedl skvělou práci. Cítil jsem se v autě pohodlně a myslím, že je to poprvé, co jsme se v kvalifikaci netrápili s teplotou pneumatik. A tady je hned vidět, jak moc tím můžete získat. V Q2 jsem vyjel na superměkkých pneumatikách a jsem se svým výkonem spokojen. Zítra to však bude jiný opříběh. Bude to náročné kvůli opotřebení pneumatik a chybí nám přítlak na zadní části. Udělám, co budu moci a doufám v ještě lepší výsledek. 

Rio Harjanto, 19. místo
Je skvělé, že se tým dostal do Q2! Je škoda, že jsem na konci již nemohl zlepšit svůj čas, mohl jsem z auta dostat víc. Neměl jsem volnou trať při svém druhém pokusu a po červených vlajkách jsem se ve třetím pokusu snažil, ale objevily se žluté vlajky a musel jsem zpomalit. Snažili jsme se pracovat především na závodní rychlosti, takže kvalifikace byla překvapením, ale myslím, že budu s autem spokojenější právě v závodě. Zlepšujeme se a může to být dobrý závod. 

Dave Ryan, závodní ředitel
Celý tým může být pyšný. Je to odraz velkého úsilí a tvrdé práce na trati i v továrně. Pascal zajel skvěle a můžeme být spokojeni. V Q2 to bylo o to působivější, že jel na superměkkých pneumatikách. Riovi chybělo štěstí, neměl volnu trať a nemohl se kvůli vlajkám zlepšit. Bude o to víc motivovaný zítra. Bude to náročné, ale uděláme, co bude v našich silách.

 

TORO ROSSO

Daniil Kvjat, 20. místo
Nevím, co se stalo. Když jsem najel na obrubník předtím, ztratil jsem čas, tentokrát se zavěšení rozpadlo, je to divné. Jakmile se rozbilo, táhlo mě to doprava. Předtím přišel defekt, nevím, co se to dělo, máme nyní hodně co zjišťovat a nevíme, jestli je to obrubníkem nebo to souvisí s defektem. Problémem je, že se nerozbilo zavěšení, které bylo na obrubníku, ale to druhé, které bylo mimo. Ztratíte kontrolu, jakmile na ně najedete.. Jakmile se zlomí zavěření, ztratíte kontrolu a to není fajn. Na předchozím povrchu to bylo jiné. Chtěli to na okruhu zlepšit, ale zhoršili to. Omezení tratě je tu problém a je potřeba se nad tím zamyslet, obrubníky jsou velmi nebezpečné. V poslední zatáčce všichni vyjížději mimo. 

Carlos Sainz, 15. místo (po poruše nenastoupil do Q2):
Rozhodně to pro mě nebyla dobrá sobota. V dopoledním tréninku jsme čelili jistému elektronickému problému a rozhodli jsme se preventivně vyměnit před kvalifikací motor. Bohužel jsem s ním absolvoval pouze 10 kol, pak jsem musel zastavit... Jsem si jist, že jsem mohl dosáhnout lepšího kvalifikačního umístění, proto jsem s výsledkem zklamaný. Určitě nestojím o to skončit takhle vzadu, teď ale musíme vymyslet dobrou strategii na zítřejší závod a vrátit se v plné síle. Udělám vše pro to, abych dokončil závod na bodech!

Phil Charles, závodní šéfinženýr:
Dnes nešlo nic podle plánu. Nemyslím, že by někdo z nás toužil po tom prověřit bezpečnostní opatření na trati. Bohužel se právě tohle v dnešní kvalifikaci stalo. Museli jsme provést podrobná šetření, abychom mohli učinit nějaký závěr. Proto jsme si dávali dobrý pozor, abychom neudělali nějaké rozhodnutí, dokud neprošetříme všechny metody prošetření. Proto se omlouvám, pokud budu nyní poněkud vágní, ale jediné, co nyní mohu říci, že v případě Carlose to vypadá na určitý problém s elektrikou, jehož důsledkem byly osudné pro jeho pohonnou jednotku. Provedeme výměnu za jiný, použitý dříve, takže bude startovat z pozice, která mu patří. 

U Daniila stále skládáme dohromady úplný obrázek toho, co se vlastně stalo. Asi nejpříhodnější bude říci, že pilot se po výjezdu v zatáčce 8 dostal na žlutě označené obrubníky a z dat je zřejmé, že některé oscilační síly měly zásadní vliv na jeho závěs. Bohužel po tomto incidentu se vůz dostal do kontaktu se dvěma bariérami. Výsledkem je určité poškození přídě a přední části vozu, jakož i zadní nápravy. Je pravděpodobné, že dnes večer bude nutné vyměnit celý podvozek.

 

RENAULT

Kevin Magnussen, 17. místo
Mohli jsme získat lepší čas, udělal jsem chybu v poslední zatáčce během mého rychlého kola, ale celkově to odpovídá tomu, kde v kvalifikaci jsme. Pracujeme na zlepšení, ale pro teď jsme udělali, co jsme mohli. Zítra si myslím, že budeme blíž a snad přijde něco nečekaného jako déšt či safety car a my budeme připraveni využít příležitosti. Držíme palce.

Jolyon Palmer, 18. místo
Bez červené vlajky a potom žlutých, s novými pneumatikami si myslím, že jsme mohli bojovat o Q2, pokud bychom zajeli perfektní kolo. Auto se zde chová lépe, je konzistentní a stabilnější. Ale zkrátka to nebylo dost na lepší kvalifikaci. Strategie je velkou neznámou kvůli povrchu tratě a opotřebení pneumatik - ultraměkké tu odcházejí velmi rychle, takže se budeme snažit využít šance a dostat se dopředu.

Alan Permane, šéf traťového provozu
Byl to dobrý pokud, ale je frustrující, že se na konci objevila červená vlajka a potom žluté. Oba jezdci měli potenciál vytáhnout z vozu ještě o něco víc a časy jsou tu velmi těsné, takže jsme mohli dosáhnout Q2. Zítra to bude zajímavý závod. Nový asfalt znamená větší opotřebení na trati, ke se jezdívalo na jednu zastávku. Navíc je možnost využít ultraměkké pneumatiky. Déšť znamená, že máme méně dat a je tu potenciál pro změny strategií během závodu. A má být i chladněji, takže máme o čem přemýšlet.

 

SAUBER

Marcus Ericsson, 21. místo
Bylo to pro nás náročné. Nezačalo to špatně, měl jsem dobrý pocit na první sadě ultraměkkých pneumatik a zajel slušné kolo. Druhá sada už tak dobrá nebyla a potom se objevila červená vlajka. Na konci jsme měl šanci zajet ještě další kolo, ale to se zase objevily žluté vlajky, takže jsem neměl šanci je pořádně dokončit. Celkově to byla smůla. Zítra to bude náročné, ale musíme být soustředění a zabojovat.

Felipe Nasr, 22. místo
Bylo to náročné. Ultraměkká sada nefungovala tak, jak jsme předpokládali a trápil jsem se s přítlakem. Vyjel jsem ke konci na superměkké a byli jsme na ní rychlejší. Musíme se podívat na to, proč tomu tak bylo. Zítra je další den. Protože startujeme z chvostu, musíme zkusit něco jiného, bude to náročné. Navíc může hrát roli počasí, pokud bude pršet.

)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy