FIA chce vědeckou cestou zjistit skutečné rozdíly mezi motory

Boj o vyrovnanost pohonných jednotek ještě zdaleka neskončil | foto: Sahara Force India

Automobilová federace se chystá k radikálnímu kroku, který by měl naplnit představu o výkonnostně vyrovnaných motorech. Hodlá kvůli tomu zavést i důsledný monitoring pohonných jednotek.

Pokud by rozdíl mezi agregáty byl nadále značný, chystá se FIA požádat Strategickou skupinu F1 o přehodnocení pravidel pro další závody v sezóně 2017. Jde o součást dohody, podle níž by žádný motor neměl mít výraznou převahu nad svými soupeři. FIA už zveřejnila svůj plán v prvních závodech příštího roku monitorovat jednotlivé pohonné jednotky těsně před samotnou Grand Prix a pokud by rozdíl ve výkonnosti na okruzích jako Barcelona přesahoval hodnotu 0,3 vteřiny, musela by přijít další opatření.

Vedoucí skupiny FIA Powertrain Fabrice Lom se k dané situaci vyjádřil během setkání s médii v rámci španělské Grand Prix, kde se vyjádřil o cílech FIA. "Postupy máme dohodnuté s výrobci motorů, nechceme se zaměřovat na časy z okruhů. Máme nástroje na simulaci všeho možného, takže lze vypočítat výkon pohonné jednotky každého vozu a ten budeme transformovat do indexu energie. Máte hybridní systém a také motor, proto nelze mluvit pouze o počtu koňských sil. Proto ten index.

Fabrice Lom hovoří o záměrech FIA Powertrain | foto: Lotus F1 Team

Budeme kontrolovat každý vůz v každém kole v prvních tří závodů, vybereme nejlepší výkon každé jednotky v každém závodě a vytvoříme průměr. Ten by nám měl přinést index výkonu toho kterého výrobce motoru. Potom převedeme takto získaný index na trať v Barceloně, zkontrolujeme rozdíly v čase na jedno kolo a dostaneme konečné výsledky," popisuje záměr Lom.

FIA nepředepisuje vyrovnanost

Jak už bylo naznačeno, bude-li rozdíl větší než 0,3 vteřiny na kolo, bude muset Strategická skupina F1 rozhodnout, jaké kroky je třeba podniknout. "Oznámíme výsledky Strategické skupině F1, na ní potom zůstává rozhodnutí, co udělá. Proto jsme se rozhodli provést sběr dat v prvních třech závodech, což je před uplynutím lhůty určené ke schválení pravidel pro následující rok - proto by jak Strategická skupina tak Komise F1 měla mít čas na přijetí případných změn," konstatuje Lom.

Označuje rozhodnutí FIA za vstřícné, protože kontroly na kraji sezóny je snesitelnější než se pokoušet o změny v jejím průběhu. "Balíček změn by měl napomoci vyrovnání pole. Ale my ho nenařizujeme ani nepředepisujeme. My jim svým jednáním pouze tak trochu napovíme. Vyrovnání se dostaví se stabilitou předpisů, protože se snažíme urychlit podobnou činností," dodává Lom.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy