ANALÝZA sektorů: Rosberg suverénní díky chybám Ferrari, Pérez na rovince 334,5 km/h

Kimi Räikkönen pří pátečním tréninku v Číně | foto: Scuderia Ferrari

ŠANGHAJ - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ KVALIFIKACE; Jaké časy a maximální rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých sektorech čínského okruhu? Co z nich můžeme vyvodit? Podrobněji se ohlédneme za výsledky kvalifikace a podíváme se také na to, jak vypadají nejlepší strategie pro zítřejší Velkou cenu Číny.

První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou vrcholů, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý.

Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor. Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru za velkého bočního přetížení (až 4,3 G). Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.

Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.

Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.

Rosberg získal své 23. pole position poté, co byl nejrychlejší ve všech sektorechm zatímco jeho týmového kolegu pronásledovala velká smůla. Po páteční výměně převodovky a avizované penalizaci (+ 5 míst) mu dnes odešel motorgenerátor tepelné energie (MGU-H), takže nezajel ani jedno měřené kolo. Mercedes mu vymění motor a Hamilton tak odstartuje z poslední pozice. Škoda, bitva na čele mohla být dramatičtější.

Největším soupeřem tak jim tak byla Ferrari, jenže oba piloti udělali ve svých rozhodujících pokusech chybu - Räikkönen promrhal minimálně dvě desetiny a Vettel jako jediný dokonce v Q3 nezajel lepší čas než v Q2 - věřil si a spoléhal na jediné kolo, risk mu ale nevyšel. Navíc šlo o risk zbytečný, ušetřená super-měkká sada mu v závodě na tak náročné trati k pneumatikám sotva k něčemu bude.

Překvapením se stal Ricciardo, jenž společně s Bottasem v Q3 jako jediní poskládali do jednoho kola své nejrychlejší sektory a Daniel vybojoval umístění v první řadě i přesto, že má za zády druhý nejslabší motor v poli. To jen dokresluje špičkovou úroveň vozu RB12, který patří z pohledu šasi k tomu nejlepšímu ve startovním poli - v pomalých zatáčkách je díky kombinaci aero-mechanického přítlaku už tím nejlepším.

Red Bull je navíc šetrný k pneumatikám, ale v závodním režimu za Mercedesem i Ferrari zaostává. Cílem Australana je nicméně pódium, proto bude zajímavé sledovat jeho počínání.

V kvalifikaci toho nejvíce promrhal Sainz (0,347) s, jenž měl na to zdolat Péreze, a Alonso. Ten mohl být mnohem rychlejší, než ukazuje součet jeho nejrychlejších sektorů (- 0,663 s). Svého času totiž dosáhl na opotřebovaných pneumatikách a s nižším výkonem motoru.

Když Honda sáhla po agresivnější mapě a dostal čerstvé super-měkké gumy, objevily se červené vlajky kvůli Hülkenbergově incidentu s uvolněným kolem (na vině byla chyba při výrobě matice), a Q2 skončila předčasně. Doplatil na to i jeho týmový kolega Button či Massa s Williamsem. Oba McLareny dnes měly pohodlně na postup do Q3.

Nejvyšší rychlost předvedl Pérez s Force Indií: 334,5 km/h. Prvních pět příče patří motorům Mercedes, které dělilo 0,9 km/h, na dalších čtyřech místech jsou vozy poháněné aktuální specifikací Ferrari.

Renault se svým motorem na loňské Ferrari očividně nestačí - nejrychlejší Ricciardo i přes nižší odpor ztrácel na Sainze 2,2 km/h, na Mercedes 5 km/h. Alonso dosáhl stejné rychlosti jako Red Bull, Honda však na francouzské výrobce v počtu koní stále ztrácí.

Pneumatiky a strategie
Dopoledne v Číně pršelo a kvalifikace začínala s mokrou tratí. Na středně-tvrdých pneumatikách toho dnes proto týmy moc neujely. Déšť smyl veškerou gumu, která pokryla trať během tréninku, což ovlivňuje chování pneumatik.

Super-měkká směs je o 0,8 sekundy na kolo rychlejší než měkká, daní za výkonnost však bude kratší první stint. Opotřebení a degradace pneumatik jsou v Číně tradičně vysoké.

Rosberg jako jediný postoupil z Q2 do Q3 na trvanlivějších měkkých pneumatikách, což by pro něj zítra mohlo být výhodou. Hamilton sice startuje z posledního místa, ale k dispozici má 2 čerstvé sady super-měkkých, 3 sady měkkých a 2 sady středně-tvrdých gum. Navíc dostane novou pohonnou jednotku.

Pro Velkou cenu Číny vypsanou na 56 kol se nabízí několik variant. Tou nejvýhodnější se jeví třízastávková strategie: start na super-měkkých s přezutím přezutí na měkké pneumatiky v 11., 22. a 41. kole.

Alternativou by (např. u Rosberga) mohl být start na měkkých, výměna za stejnou směs v 16. a 31. kole, a pak pro závěrečný stint od 46. kola obout super-měkké pneumatiky. Strategie měkká - měkká - měkká - středně-tvrdá vypadá rovněž použitelně, je však o něco pomalejší.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy