Jak se vyrovnáváš na osobní úrovni s tak náročnou sezónou, jakou jsi právě prožil?
Fernando Alonso: Učíme se z toho, zachovali jsme jednotu a harmonicky spolupracovali. To je letos tou pozitivní věcí, tou negativní byly výsledky. Určité části vašeho já se stále učí. To je to, k čemu docházelo i tento rok. Způsob, jakým tým zareagoval na obtíže, byl velmi inspirující, a já jsem se toho hodně naučil. Japonská kultura je trochu odlišná. Nikoho se neobviňovalo a od prvního dne tým výzvu chápal.
Rozhovory o roku volna pomalu utichají. Budeš příští rok na roštu Velké ceny Austrálie v Melbourne?
FA: Ano. Hovořil o tom v pátek Ron [Dennis] a v sobotu řekl něco opačného, ale zřejmě to už nikdo neposlouchal. S Ronem jsem v pátek mluvil. Řekl: “Vyjasním to.” Já jsem tvrdil opak v pátek, v sobotu a v neděli a jsem si jistý, že budu na stejné otázky odpovídat I v lednu.
Tvé frustrace z médií musí být docela velké.
FA: Ne, protože vím, že určité zprávy a směry jsou atraktivnější než jiné, a vy se s tím musíte vyrovnat. Sami víte, o co vám jde, co jste řekli a neřekli. A co řekli a neřekli ostatní lidé. Když dojde na otázky nebo polemiku kolem, víte, co je a co není pravda, musíte je zastavit.
Určitě se v myšlenkách nyní pevně zaměřuješ na rok 2016. Jenson nám dříve řekl, že zrychlení o dvě sekundu na kolo je možné.
FA: Souhlasím s tím. Možná ještě více.
Vážně?
FA: Ano. Protože všichni zrychlí o půl sekundy až sekundu. To je během zimy u špičkových týmů normální pokrok. My jsme zaostávali o dvě sekundy, proto potřebujeme získat více než to, a pohonná jednotka bude tou hlavní věcí pro odemčení tohoto potenciálu. Dojde na radikální změny pohonné jednotky v oblasti konstrukce a filozofie. Víme, že jsme ztráceli na rovinkách. Všechna řešení, na která jsme přišli, přinesou velké zrychlení v čase na kolo.
Na co bys kladl důraz, kdybys navrhoval auto pro rok 2017?
FA: Na větší motory a vyšší výkon.
Méně aerodynamiky?
FA: Nebo možná více aerodynamiky. Více volnosti pro týmy v oblasti vývoje a více testování. Podobně, jak to bylo v F1 před 10 lety, což je někdy vnímáno jako dražší, ale já o tom pochybuji, protože současné technologie, jako například simulátory, náklady zvyšují.
Pokud si některé týmy nemohou dovolit testovat, pak je to přirozené, je to sport. Real Madrid si může koupit určité hráče a jiné týmy ne. Ale nemůžou říkat, že jim to je líto. V F1 je vždy potřeba malé týmy chránit, ale když nemohou testovat, pak testovat nemohou.
Myslíš na to, co bude po roku 2016?
FA: Musíte být velmi otevření vůči jakékoliv příležitosti. Právě teď si myslím, že to je příliš daleko na to, abych o tom přemýšlel. Uvidíme, co se přihodí za 18 měsíců, jestli splníme cíle nebo ne a jaká bude motivace pro pokračování v F1.
Postaral ses o jeden ze zlatých hřebů sociálních sítí v roce 2015, když ses rozhodl sledovat kvalifikaci v Interlagosu z neobvyklého místa.
FA: Jo, šlo o trochu jinou tribunu, pouze pro mě. V tu chvíli mě to fakt nezajímalo. Později odpoledne jsem si pak všechny ty vtípky užíval. Nevím, proč se to na sociálních sítích stalo tak velkou věcí.