Prohlášení po závodě v Abú Zabí: Alonso se diví trestu a nekonzistenci komisařů

Nico Rosberg v Abú Zabí | foto: Daimler AG

Jak hodnotí dnešní závod piloti a představitelé týmů?

MERCEDES

Nico Rosberg, 1. místo
Austin byl dnem sezóny a od té doby jsem byl silnější a jsem nadšený tím, jak ročník končí. Příští rok bych bral už zítra, nepotřebuji ani dovolenou. Budu se snažit udržet si tuto formu i dál a věřím, že nám tým opět dod úžasné auto.

Austin byl dnem sezóny a od té doby jsem byl silnější a jsem nadšený tím, jak ročník končí. Příští rok bych bral už zítra, nepotřebuji ani dovolenou. Budu se snažit udržet si tuto formu i dál a věřím, že nám tým opět dodá úžasné auto. Užívám si současnou formu, prožívám své zlepšení.

Bohužel pro šampionát to přišlo příliš pozdě, ale i tak je to skvělé. V tuto chvíli je těžké mluvit o rok 2016, je ještě příliš daleko, ale určitě budu dobře připraven. Teď oslavím přítomnost, vítězství a těším se na dnešní večerní party.

Lewis Hamilton, 2. místo
Byl to úžasný rok. Jsem šťastný, že je po všem a teď si to můteme začít užívat. Klobouk dolů celému týmu. S odstupem si myslím, že jakmile Nico zajel do boxů, zpomalil bych a snažil se více udržet pneumatiky. Byly na konci stále fajn. Takže si myslím, že bych je mohl udržet až do konce. Ale nevyšlo to a nebyl to asi nejlepší nápad jet déle. Ale zkusili jsme to.

Toto Wolff, šéf týmu
Nevím, co se přesně stalo s Nicem, ale rozhodně jezdí skvěle, ale Lewis vyhrál titul a pro jezdce je to to jediné, na čem záleží. Možná jeho úroveň stresu klesla na bezvědomí, musíme se na to přes zimu podívat.

Minule jsme sklidili kvůli strategiím kritiku a dali jsme jim možnosti, aby si vybrali pneumatiky. Tohle bylo velmi těžké, Nico jel velmi rychlý a byl o něco vepředu... Nakonec se rozhodl pro tvrdší penumatiky, protože to bylo dlouhé na superměkké.

 

FERRARI

Kimi Räikkönen, 3. místo
Tuto sezónu jsme začali relativně dobře, ale nebyl to vůbec ideální rok. Občas to tak ale je. Rychlost jsme měli, ale výsledky hodněkrát nebyly skvělé kvůli chybám a problémům a tak. Ale tento závod a celý víkend byl lepší, vše šlo dobře, bez problémů, auto se dobře řídilo, takže to bylo fajn. Nebylo to ale dost na to porazit ty dva Mercedesy, ale dali jsme do toho vše. 

V závodě jsme se mohli dotáhnout blíž, ale nakonec mě postihly při zastávce v boxech nějaké problémy (pravé přední kolo), což znamenalo ztrátu času. Nakonec jsem trochu zpomalil, ale myslím, že rychlost byla dobrá. Mercedesy byly hodně vpředu, ale na některých místech jsme k nim měli blízko, ale i tak byl rozdíl velký. Třetí místo není nic moc, ale po předchozích závodech ho beru. Mohli jsme dopadnout lépe, ale nakonec to odpovídá tomu, co jsme dnes očekávali. Ve srovnání s loňským rokem to bylo letos dobré, o sobě ani nemluvím.

Sebastian Vettel, 4. místo
Udělali jsme maximum, bylo jasné, že start z patnáctého místa nebude lehký. Myslím, že to bude to nejlepší, co jsme mohli pro tým získat. Jsem spokojen, byl to skvělý rok a také jeho závěř. Hodně se zlepšujeme, když se podíváte na zimní testování, byli jsme asi o 1,5s na kolo pozadu, teď je to deset nebo patnáct vteřin celkem, takže jdeme správnm směrem. Víme, že nás čeká dost práce, že je Mercedes silný, nejen co se auta týče, nebo motoru, nebo pilotů - je to balík. Ale věřím, že je můžeme porazit a že jsou porazitelní, zvlášť, když jsme jim teď blíž. Nechci být jen tím stíhačem, chceme být favorité a nejsilnější tým a musíme tedy pracovat a soustředit se na sebe. Samozřejmě to ale záleží i na tom, co dělají ostatní, ale to je teď jedno, máme nohy na zemi a pracujeme.

James Allison, technický ředitel
Dobrý výkon od Kimiho, bylo to příjemné vidět ho na pódiu. Vettel se pěkně dostal do před po včerejšku, kdy jsme to totálně podělali. Těšíme se na to, že během zimy uděláme slušný pokrok.

 

FORCE INDIA

Sergio Pérez, 5. místo
Je skvělé ročník zakončit pozitivně, s víkendem jsem velmi spokojen, závodem i kvalifikací. Snažili jsme se porazit Vettela, ale měl na superměkké sadě větší rychlost a nemohl jsem jej udržet. Zbytek závodu byl pro mě jasný, bez dramat, protože jsem se jen starat o pneumatiky. Kdy jsem jel čtvrtý, hodně jsem se snažil být na podobné strategii, ale to znamenalo, že mě dojel Ricciardo. Naštěstí jsem jej udržel za sebou. Získali jsme podle mě maximum a můžeme být na naše výkony pyšný. Byl to můj nejlepší rok a pro tým ten nejúspěšnější a máme velký potenciál, příště budeme mířit ještě výš.

Nico Hülkenberg, 7. místo
Občas to bylo trápení. Start byl dobrý, všichni na vnitřku, já jel vnějškem. Bylo to statečné a získal jsem tím. I tak mě trápila nedotáčivost a v prvních stintech jsem se spíš trápil. Poslední část byla lepší a našel jsem rytmus, což bylo důležité. Pro tým to byla dobrá sezóna a budeme chtít stavět na těchto výkonech. Osobně to nebyl můj nelepší rok, ale dává mi to možnost se učit a vrátit se silnější. Už se těším na další ročník.

Otmar szafnauer, šéfinženýr
Končíme sezónu silným výsledkem - 16 bodů, nejvíc v jednom závodě behem sezóny. Je to ideální zakončení nejúspěšnější sezóny. Auto bylo dobré a tým odvedl skvělou práci. Ukázalo to, jak velký pokrok jsme udělali a dává to naději na další rok. Je to odměnou tvrdé práce všech v týmu a potvrzení, že během posledních let jdeme sprvným směrem. Budeme oslavovat, ale víme, že nesmíme usnout na vavřínech a už pracujeme na další sezóně.

 

RED BULL

Daniel Ricciardo, 6. místo
Páté místo by bylo sladší, ale Seba jsem neudržel, i když jsme čekali, že nás dojede. Snažil jsem se, ale byl rychlejší. Pérezovi jsem se nedokázal přiblížit dostatečně. Na začátku jsem to zkusil na Hülkenberga a vyplatilo se. Občas to byla zábava, ale bral bych raději více soubojů. Boje na tomto okruhu mám rád, ale bylo to hodně rozházené to pole. Konec roku byl dobrý a dostali jsme z auta maximum, jsem spokojenější než před pár měsíci. Asi to není úplně odrazem našeho víkendu, ale jsem spokojen. Věřím, že příští rok bude lepší, rád bych už závodil, ale těším se i na volno.

Daniil Kvjat, 10. místo
Jsem rád, že jsme dojeli do cíle a i s rychlostí jsem byl v první polovině závodu spokojen. Vypadalo to na silný závod, ale potom jsem si hlídal Massu a útočil na Hülkenberga a přisel problém s elektronikou a musel jsem to vzdát. Ztrácel jsem na rovinkách. Za daných podmínek to bylo maximum a jsem za to rád. Nyní se zaměříme na další ročník a těším se na pokrok, který snad přes zimu uděláme.

Christian Horner, šéf týmu
Daniel udělal maximum, zajel dobře, ale bohužel Pérez byl rychlejší, hlavně na rovinkách. Dany měl problém s ERS a přehříváním. I tak získal bod. Je to konec dlouhé sezóny, která byla občas frustrující, ale měla i pár dobrých momentů a snad se posuneme vpřed.

 

WILLIAMS

Felipe Massa, 8. místo
Byl to náročný závod, ale moc se toho nedělo, krom snah o předjetí aut s podobnou rychlostí. Neměli jsme rychlost, ve kterou jsme doufali a v posledních závodech jsme za to zaplatili. Je škoda, že takto končíme sezónu, ale je to motivace, abychom se vrátili silnější. Tvrdě na tom pracujeme, abychom udělali pokrok.

Valtteri Bottas, 13. místo
Bohužel to není konec, jaký jsme si přáli. Ale může to být i dobré - budíček a musíme se opravdu polepšit. Víme, že se máme kde zlepšovat a jsme na to namotivovaní. Musím poděkovat všem v týmu, třetí místo v poháru a já jsem pátý v jezdcích. Budu si pár věcí z letošního roku pamatovat, ale ke spokojenosti mám daleko.

Rob Smedley, šéf výkonnosti provozu
Není to závěr, v jaký bychom doufali. Vypadá to, že jsme v rychlosti překonali Force India a Red Bull, ale start až za nimi nám nepomohl. Ale neměli bychom se tímto závodem příliš trápit, ale jsme třetí v poháru konstruktérů, což je skvělý výkon. Jsem na tým pyšný, stále se zlepšuje. Už chvíli se soustředíme na příští rok a těšíme se.

 

LOTUS

Romain Grosjean, 9. místo
Byl to pro mě hodně emocionální zážitek, a jsem opravdu rád, že se mohu všem v Enstone odměnit bodovaným umístěním v poslední Grand Prix za Lotus. Po celý závod jsem musel hodně tlačit, vždy to nebyla hračka, protože na voze bylo dost nedostatků. Strategie byla výborná a zastávky v boxech fantastické. Týmu hodně dlužím a opravdu jsou pro mě jako vlastní rodina. Doufám, že se k nim v budoucnu vrátím. Byla to nejlepší část mé kariéry.

Pastor Maldonado, nedokončil
Je vždy smutné, když skončíte závod v první zatáčce, protože jsme očekávali dobrý závod. Dnes jsme měli připravenou dobrou strategii, takže by naše závodní tempo bylo lepší, bohužel i tohle jsou závody, stát se to může. Přišel náraz do zádě mého vozu od Alonsa, vlastně jsem to ani neviděl, snažil jsem se znovu rozjet, ale měl jsem poškozené závěsy. Představte si, kdyby to bylo naopak, to by zase bylo o čem psát!

Federico Gastaldi, zástupce šéfa týmu
Rok 2015 byl pro nás neuvěřitelný, a to hned z několika důvodů. Musím vyjádřit obrovský dík všem, kteří nás v této nelehké sezóně podpořili. Odhodlání každého jedince v Enstone bylo těžce prověřeno, ale zvládli jsme to. V dnešním závodě, typickém pro bojovného ducha Enstone, nás na rozloučenou nesmírně potěšil Romain Grosjean. Pastor se stal obětí závodní kolize, nenesl na ní vidnu, takže sezónu zakončil jinak, než si představoval. Nyní už se chystáme na rok 2016, je toho hodně, co je ještě třeba učinit.

Alan Permane, ředitel závodních operací
Romain odjel úžasný závod a jen potvrdil tvrdou práci, kterou tým vykonával za nesmírně obtížných podmínek prakticky po celý rok. I proto mohl svůj poslední závod za Lotus dokončit v první desítce. Našel tempo bylo dnes relativně mnohem lepší než v kvalifikaci a mohli jsme se opřít o dobrou strategii, což nám umožnilo posun startovním polem. Pastor zažil velmi nešťastný start, zvláště pokud si uvědomíme, že tu celý víkend dosahoval dobrých výsledků. 

 

TORO ROSSO

Carlos Sainz, 11. místo
Řekl bych, že to byl dobrý den a vlastně pozitivní víkend poté, co jeho začátek byl dost náročný. Jsem rád, že jsme ho zvládli. S ohledem na fakt, že nás většina problémů potkala v pátek, odvedli jsme dobrý výkon a jedenácté místo je velmi dobré - asi maximum, kterého jsme tu mohli dosáhnout. Ukazuje se, že pokud nás nesužují nějaké problémy, máme na dobré výsledky. Moje premiérová sezóna končí a mám z ní pozitivní pocit. Myslím, že jsme prožili dobrý rok a já se závod od závodu stále učil, zlepšoval se a cítil se silnější. Chtěl bych proto celému týmu poděkovat za jeho tvrdou práci po celý rok, bylo to skvělé.

Max Verstappen, 16. místo
(12. místo, ale po penalizacích 5+20 s. klesl o čtyři příčky)
Dnes to nebyl můj den. Rychlost byla dobrá, zejména na začátku závodu, ale když jsem si je intenzivním brzděním v zatáčce 8 zničil, musel jsem neplánovaně zajet do boxů. Tím byla celá strategie závodu ohrožena a bylo mi jasné, že bude obtížné dojet na bodech. Alespoň jsem si užil nějaké souboje a předjíždění. Byla to skvělá sezóna, svůj debut jsem si opravdu užil a myslím, že jsem předvedl některé velmi dobré výkony. Do týmu jsem zapadl, je to už téměř boje rodina, takže bych rád poděkoval všem, ať už ve Faenze nebo v Bicesteru.

Cedrik Staudohar (Renault Sport F1), vedoucí závodní podpory
Samozřejmě jsme dnes očekávali lepší výsledek, ale aspoň jsme spolehlivě dojeli do cíle. I přesto, že jsme skončili v šampionátu poměrně dole, můžeme být hrdí na všechny letošní úspěchy, včetně dvou čtvrtých míst a konečných 67 bodů, což je prakticky dvojnásobek loňského výsledku. Bylo mi potěšením spolupracovat s Toro Rosso během posledních dvou let, proto díky jak do Viry, tak do Faenzy.

 

MCLAREN

Jenson Button, 13.
Viděl jsem, že Valtteriho v boxech vypustí. Kluci byli nárazem trochu vyděšeni. Hodně jsme ztráceli v DRS zónách. Souboj s Ericssonem byl zábava, defenzíva byla dobrá. Ostatní byli na rovinkách velmi rychli, Williamsy se jen tak prohnaly kolem. Včera se auto chovalo nejlépe v sezóně. Stále nemáme to nejrychlejší auto, ale není špatné. Jako balík to však musíme zlepšit ve všech oblastech.

Fernando Alonso, 17.
Musíme šetřit pneumatiky, palivo atd. Pokud nejsou v závodě incidenty, jeli jsme na 18. místě, tak to nemělo moc smysl jezdit. Všechno fungovalo dobře, závod byl ale obtížný už od počátku. Pro nás šlo o velmi těžkou sezónu, výkonnost byla bídná. Dnes jsem dostal trest, když do mě vrazilo jiné auto, takže to bylo divné. Ubývá diváků, musí přijímat rozumnější rozhodnutí, musíme se podívat na mnoho věcí. V penalizacích by měli být konzistentnější.

Eric Boullier, závodní ředitel
Byl to frustrující a namáhavý závod, závěr sezóny, kterou bychom mohli označit stejně. Po kvalifikaci jsme neudělali žádný pokrok co se možnosti zisku bodů týče. Nebyl to ani pro jednoho z nich bezproblémový závod, Jenson měl potíže se zadním křídlem po nebezpečném vyjetí Bottase z boxů a Fernando dostal penalizaci za incident s Maldonadem. Ale jsou zde i pozitiva a výsledek povzbudivý. 

Abych to shrnul - nebyla to dobrá sezóna a nemohu říci, že jsme si to užívali. Pro všechny to bylo náročné, ale budeme pokračovat v tvrdé práci. Chtěl bych poděkovat pilotům i všem v týmu a také fanouškům!

 

SAUBER

Marcus Ericsson, 14. místo
Byl to po celkově těžkém víkendu slušný závod. Snažili jsme se o jinou strategii, ale především jsme se pokoušeli držet krok se soupeři a bojovat o nějaké body. Co se týče výkonu, předvedli jsme dnes maximum na jaké jsme měli. Z tohoto pohledu je výsledek zklamáním. Končí moje první sezóna u Sauberu - bylo mi opravdu potěšením. Především chci poděkoat všem, ať to je jsou pracovníci působící v depu nebo osazenstvo továrny, za jejich odpovědnou a těžkou práci. Poznal jsem spoustu skvělých lidí. V průběhu roku jsem se spoustu věcí naučil a jsem rád, že tu budu působit i v příštím roce. Jsem přesvědčen, že si svou pozici udržíme, možná se i posuneme kupředu.

Felipe Nasr, 15. místo
Na samotném startu jsem měl smůlu. Byl jsem zaklíněn mezi dva vozy, které mi poškodily přední křídlo. Kvůli tomu jsem musel brzy zajet do boxů, což mě stálo dost času. Pak to bylo o mazání ztráty. Výsledná pozice není rozhodně taková, kterou jsem chtěl sezónu ukončit. Celkově ji však hodnotím dobře, jsem potěšen, že jsme uhájili 8. místo v Poháru konstruktérů - se svou celkovou 13. příčkou jsem také spokojen. Je to důkazem, že opravdu všichni v týmu vydali vynaložili během celého roku velké úsilí. Všem bych chtěl poděkovat za obětavou práci a nyní už se soustřeďme na rok 2016.

Moniša Kaltenbornová, šéf týmu
Po posledním závodě už jsme schopni shrnout letošní rok pozitivně. Marcus i Felipe se toho hodně naučili, ukázali svůj potenciál a byli impozantní konstantními výkony. Sezóna 2015 byla opravdu náročná a bohatá na události. Přes obtížné a komplikované prostředí jsme dosáhli našeho základního cíle: výrazně se zlepšit oproti roku 2014, což byl závazek celého týmu. Proto mu chci vyjádřit velký dík, ať šlo o členy týmu na závodních tratích nebo v týmové základně v Hinwilu. A nyní už se plně budeme soustředit na příští rok.

 

MANOR

Will Stevens, 18. místo
Opravdu mě těší, že jsem svůj první kompletní rok dokončil v pozitivním rozpoložení. Dva vozy v cíli jsou na konci velmi dlouhé sezóny nejlepší odměnou pro tým  - jak zde v Abú Zabí, tak i v továrně. Ve voze jsem se cítil celý víkend velice dobře a díky tomu jsem podobně zvládl i samotný závod. Vcelku jsem spokojený s tím, jak se moje první sezóna vyvíjela. Snažil jsem se vždy odvádět to nejlepší a rozhodně mám pocit, že teprve stojím na začátku a vše se úspěšně vyvíjí. Chtěl bych poděkovat celému týmu za jeho podporu, ale především Johnu Boothovi a Graeme Lowdonovi, s nimiž se tu dnes loučíme.

Roberto Merhi, 19. místo
Dnešní výsledek je pro mě zklamáním stejně jako skutečnost, že jsem sezónu neukončil, jak jsem doufal. Začínal jsem po změně mechanického nastavení v parc-fermé z boxové uličky, což pro nás bylo podstatně obtížnější. Po prvním stintu jsem si poškodil pneumatiky, leč s brzdami jsme bojovali celý víkend. Nicméně z hlediska mé první sezóny si odnáším nejlepší pocit díky dvanáctému místu v Silverstone. Také já děkuji celému týmu nejen za tuto jedinečnou příležitost, ale za odpovědný přístup v průběhu celé sezóny. Prožívali jsme dost těžké chvíle, takže jsem na tým patřičně pyšný. I já se připojuji s díky Johnovi a Graememu a přeji jim do budoucna hodně úspěchů. Jsem přesvědčen, že o nich neslyšíme naposledy.

John Booth, šéf týmu
Je to fantastické, v Abú Zabí jsme dojeli do cíle opět s oběma vozy, což už bylo letos počtrnácté. Z hlediska spolehlivosti je to náš rekord, vždyť monoposty MR03 a specifikace B absolvovaly v průběhu let 2014 a 2015 téměř 45 000 kilometrů. Dnešní závod do jisté míry charakterizoval celou naší sezónu, piloti i tým ze sebe vydali maximum, ovšem existují limity, které jsme v letošním roce pociťovali. Každopádně se domnívám, že jsme dosáhli mnohem více než na co máme, než co se dařilo dřív, překonali jsme naše možnosti - proto jsem skutečně hrdý na každého jednotlivého člena týmu za to, co pro něj dokázal udělat. 

Díky také směřují ke Scuderii Ferrari. Byla radost s nimi spolupracovat. Na celou dobu našeho partnerství budu mít několik velmi specifických vzpomínek a jsem si jist, že nejen já si jich budu opravdu vážit.

Byl to můj poslední závod u týmu Manor Marussia F1. V takové chvíli bych toho mohl říci mnoho, ale myslím, že si odpustím přílišný sentiment. Přehluší ho skutečná, obrovská pýcha, co jsme s tak malým týmem překonali. Bylo to mnohem větší výzvou, než jsem předpokládal, ale po šesti letech jsme pořád tady a stále bojujeme. Do budoucna přeji týmu hodně úspěchů a každý další úspěch a pokrok budu s uspokojením považovat za pokračování toho, co jsme společně vytvořili. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy