Společnost Matra vstoupila do motoristického světa odkoupením majetku společnosti Deutsch-Bonnet v roce 1963 a prvním vozem byl úspěšný Djet. Mladý, prozíravý a energický generální ředitel Jean-Luc Lagarderer hledal v motoristickém sportu reklamu a zvýšení odbytu. V roce 1965 se objevil tým Matra ve Formuli 3 a rychle se posunul do Formule 2. Již v roce 1967 začala práce na vývoji motoru V12 pro Formuli 1.
Tým závodil, stejně jako Ferrari a BRM, s vlastním šasi i hnacím agregátem. Ale ironicky to byl soukromý tým Kena Tyrrella, kdo dostal značku Matra na skutečné výsluní. Tyrrell používal šasi francouzského výrobce, ale motorem byl Ford Cosworth. K titulu tuto kombinaci dovezl v roce 1969 Jackie Stewart. Matra zatlačila na Tyrrella, měl kromě šasi používat i motor, ale původním povoláním dřevorubec, nasadil v dalším ročníku šasi March a v budoucnu se stal úspěšným týmem s vlastními podvozky. Stáj Matra F1 nikdy nedosáhla na poli Grand Prix skutečných úspěchů a v roce 1972 byla ze seriálu stažena. Následně však ve vytrvalostních závodech třikrát dominovala slavnému závodu 24 hours du Le Mans. Ročníky 1972, 1973 a 1974 byly však labutí písní modrých vozů. Koncem roku bylo závodní oddělení připojeno k novému francouzskému týmu Ligier F1.
Následně oddělení Matra Automobil převzal Chrysler Europe, ale hlavní centrála společnosti se věnovala kosmickému výzkumu a v roce 1981 investovala do nakladatelství Hachette. V roce 1983 se mělo stát oddělení Matra Automobil součástí Peugeotu, ale Lagardere se dohodl s Renaultem. Jejich první společné dítě předčilo všechna očekávání a 1. rodinný van dobyl svět. V roce 1998 chtěla Matra grandiózní úspěch zopakovat s modelem Avantine, ale vůz neměl komerční úspěch a v minulém týdnu byla jeho výroba zcela zastavena. Výroba 3. generace Espace byla převedena pod automobilku Renault a činnost Matra Automobil byla definitivně ukončena tento týden. Lagardere v pozici generálního ředitele prohlásil, že Matra se nyní plně soustředí na vesmírné projekty a činnost nakladatelství.
Přesto dnes vozy Renault s úspěchem používají avantgardní tvar zádě, který pochází právě z modelu Avantine, Lagardere načasoval útok s tímto modelem příliš brzy…
Matra končí s automobily
Všichni odborníci a velká většina fanoušků při vyslovení jména Matra zavzpomíná na přelom 60. a 70. let minulého století. Ale málo kdo vůbec ví, že právě Matra stojí za originální myšlenkou rodinného vozu, který dobyl svět.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Lando Norris poprvé vyhrává závod F1: V Miami se mu podařilo zdolat Verstappena
-
Simona Krainová už chce žít jen v cizině? Nový dům v exotické destinaci!
-
Vážná nehoda na Nymbursku: Auto vjelo na chodník a srazilo několik chodců
-
Zemřel Bernard Hill (†79), hvězda filmového Pána prstenů
-
Tragická sobotní nehoda na D1 má dohru: Policie obvinila řidiče kamionu!
-
GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů
-
GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body
-
GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty
-
SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy