Analýza sektorů: Lotus mohl porazit Williams, na rovinkách kraluje Grosjean s Mercedesem

Grosjean, Romain | foto: Lotus F1 Team

MONTREAL - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů vypovídají časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Kanady a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?

Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.

Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.

Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."

Podrobnější technické informace o okruhu Gillese Villeneuva najdete zde.


Mapa okruhu v Montrealu (zdroj: FIA)

Pilot s číslem 44 si dnes připsal své celkové 44. pole position po rekordech v posledních dvou sektorech, v tom prvním byl rychlejší jeho týmový kolega Rosberg, jenž si po kvalifikaci stěžoval na špatný závěr. V Q3 se nedokázal zlepšit, podobně jako Grosjean, Pérez či piloti Red Bullu, a na Hamiltona ztratil 3 desetin.

Nejlepší sektory v poslední části kvalifikace poskládal do jednoho kola pouze Bottas, nejvíce promrhal právě druhý Rosberg - celkem 0,19 s. Piloti na super-měkkých pneumatikách jinak předváděli velmi konzistentní výkony. V Q1 si s tvrdší sadou vystačili jezdci Mercedesu a Finové Räikkönen s Bottasem.

Ferrari je Mercedesu v Kanadě o něco blíže, na vítězství to ale zřejmě stačit nebude, i když mají v neděli vždy o něco lepší tempo. Mnohem rychlejší byli při delších jízdách i v pátek, Stříbrné šípy však v nádržích vozily více benzínu a Rosberg dnes prozradil, že dle svých údajů mají před Scuderií stále náskok. Ta bude zítra spoléhat spíše na Räikkönena, protože Vettel kvůli technickým problémům odstartuje až z 15. místa (grafiku startovního roštu najdete zde).

Velmi dobře to v Kanadě jezdí Lotusům. Okruh jim vyhovuje a perou se s Williamsy o pozici třetího nejrychlejšího týmu po Mercedesu a Ferrari. Pokud by dal Grosjean dohromady ideální kolo, mohl být dokonce před Bottasem, takto je dělily pouhé 2 tisíciny sekundy. Tým udělal chybu při jejich vyslání na dráhu - vyrazili oba najednou, div že v boxové uličce nedošlo ke kolizi. Mohli si pomoci aerodynamickým stínem, pak by někdo z nich mohl snadno dosáhnout na 4. pozici. Start obou černých vozů z třetí řady je ale i tak úspěchem a příjemným překvapením.


Nejlepší sektory vs. skutečné časy (pro zvětšení klikněte)

Na rovinkách kralovaly Mercedesy, které obsadily prvních 7 míst - chyběl pouze Massa, kterému pohonná jednotka nejela kvůli technickým problémům s ERS na plný výkon, podobně jako Vettelovi.

Maximální rychlost dosáhl Grosjean: 340,5 km/h. Nejrychlejším pilotem Ferrari byl Räikkönen, jenž ztrácel 5,1 km/h, Verstappen s Renaultem 6,3 km/h a Alonso s Hondou už citelných 13,9 km/h. Na rovinkách byl ještě pomalejší než Španěl Ricciardo, ten to ale nakonec dotáhl na 9. místo na roštu, což ilustruje deficit McLarenu v přítlaku.

Kanadu budou muset před velkým balíkem vylepšení v Rakousku nějak protrpět. K horší výkonnosti se přidaly opět problémy se spolehlivostí, protože Button kvůli výpadku ERS do kvalifikace nenastoupil. Zítra bude startovat z boxové uličky a v závodě se může "těšit" na 10sekundovou penalizaci.


Maximální rychlosti (v km/h)

Pneumatiky a strategie
Rozdíl mezi super-měkkou a měkkou pneumatikou se pohybuje kolem 8 desetin na kolo, což otevírá prostor pro více strategií. Kvůli nízkému opotřebení a degradaci je jízda na jednu zastávku možná a týmy ji zítra budou upřednostňovat, pravděpodobná je i dvouzastávková strategie.

Ta v ideálním případě počítá s výměnou super-měkkých pneumatik za super-měkké v 15. kole a nasazení měkké sady ve 40. kole z celkových 70, na které je vypsána Velká cena Kanady. Nabízí se více variant včetně nasazení měkkých pneumatik do prostředního stintu se závěrečným sprintem na super-měkkých.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy