Analýza sektorů: Rosberg mohl být Hamiltonovi blíže, motory Mercedes výkonnější než Ferrari

Hamilton, Lewis | foto: Daimler AG

ČÍNA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co nám o skutečné rychlosti vozů prozrazují údaje z jednotlivých sektorů a maximální rychlosti v nich dosahované? Co se z nich dozvídáme o výkonu motorů? Jaká je nejrychlejší strategie pro zítřejší závod?

První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou zatáček, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý, je však třeba být opatrný zejména s těžším vozem. Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor.

Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru. Na piloty zde působí přetížení přes 4,5 G. Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.

Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.

Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.


Mapa okruhu (zdroj: FIA)

Hamilton je letos bezchybný - vyhrál třetí kvalifikaci v řadě a otrávil tím svého týmového kolegu Rosberga, který na něj dnes ztratil 42 tisícin sekundy. Pokud by se mu ale podařilo dát dohromady ideální kolo jako Lewisovi, byl by mu o dalších 14 tisícin blíže.

Stříbrné šípy byly jediní, kdo postoupili z Q1 s využitím pouze středně-tvrdých pneumatik, které byly téměř o dvě sekundy pomalejší než ty měkké. Letošní čas pole position (1:35,782 min) byl o 2,5 sekundy rychlejší než nejrychlejší čas, který byl dosažen loni za sucha (v 3. tréninku, kvalifikace byla mokrá). To jen dále podtrhuje velké zlepšení vozů současné generace oproti minulé sezóně.

Druhou částí ji prošli všichni na měkkých pneumatikách. O vyrovnanosti svědčí zhruba čtvrtsekundový rozdíl mezi 7. - 12. místem v Q2. Většina předních jezdců si vystačila pouze s jedním měřeným kolem.

Ideální kolo v Q3 předvedli Bottas, Hamilton, Massa, Nasr, Ricciardo, Vettel. V Q2 naopak nejvíce promarnili Hülkenberg, jenž mohl být o 0,251 s rychlejší, kdyby dal dohromady své nejlepší sektory, a oba piloti Toro Rosso: měli na čas lepší o 2 desetiny, k postupu do Q3 by jim to však stejně nestačilo.

Obě Ferrari a Mercedesy ušetřili v Q3 oproti svým soupeřům jednu sadu nových měkkých pneumatik.

Ferrari na Mercedes v chladnější Číně ztrácí více - chybí mu trochu přítlaku i výkonu motoru, jak je patrné ze třetího sektoru. Vettelovi sice poskládal v Q3 všechny své nejlepší sektory do jednoho kola, na Hamiltona mu přesto scházelo před 9 desetin. Na dlouhé zadní rovince byl o 3 km/h pomalejší než Rosberg, který tam jel 334,6 km/h.

Na rovinkách kralovaly Mercedesy, které si připsaly pět ze sedmi nejvyšších dosažených rychlostí včetně prvních tří míst. Ferrari je za nižších teplot relativně méně výkonnější. Renault je výrazně pozadu, nejlepší Verstappen na 13. pozici ztrácel před 10 km/h.

Mezi nejlepších 10 se v kvalifikaci probojoval jediný zástupce francouzského výrobce - Ricciardo. Ten však dnes večer bude muset měnit motor s vnitřním spalováním. Renault nebyl spokojen se stabilitou jeho výkonu.

Honda je na tom stále bídně. Kvůli spolehlivosti nemůže využívat potenciál své pohonné jednotky, kvůli tomu na rovinkách ztráceli přes 16 km/h - lepší byla i Marussia. Podle Alonsa se od Malajsie ale zlepšili o dalších 6 - 7 desetin sekundy. V kvalifikaci jsou na McLareny vždy o něco hůře, protože si v sobotu nemohou dovolit dočasně zvyšovat výkon pro dosažení rychlejšího času na kolo, v závodě by ale zítra mohly bojovat s Force Indiemi.

Pneumatiky a strategie
Teploty asfaltu dnes dosáhly 35 °C, což je zatím nejvíce o tomto víkendu. Podobné podmínky se očekávají i zítra ve 14 hod místního času, kdy začne Velká cena Číny vypsaná na 56 kol. Pravděpodobnost deště je podle meteorologů zanedbatelná.

Očekávají se dvě zastávky, nabízí se však prostor pro to zkusit něco odlišně. Inženýři Pirelli ale zaznamenali několik docela významných rozdílů mezi výkonností pneumatik mezi týmy, což by mělo zpestřit závod. Večer se všichni zaměří na analýzu dat, aby ze svých balíků zítra vytěžili co nejvíce.

Papírově nejrychlejší (o 1 sekundu) je třízastávková strategie, s ní však souvisí riziko uvíznutí v provozu, i když se v Šanghaji díky široké dráze a několika dobrým místům předjíždí snadněji než na většině ostatních okruhů.

V tomto případě je ideální začít na měkké sadě, přezout na měkkou v 10. a 25. kole a na středně-tvrdou v 43. kole.

Pravděpodobnější ale budou dvouzastávkové strategie: po startu na měkké přezutí opět na měkkou ve 12. kole a na středně-tvrdou v 27. kole.

Pokud budou šetrnější týmy zvládat degradaci, je možné závod odjet na jedinou zastávku s přezutím z měkkých na středně-tvrdé pneumatiky v 19. kole.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy