V Malajsii došlo ke zlepšení pohonné jednotky Renaultu a její ovladatelnosti. Jak je na tom dodavatel Red Bullu podle odborného poradce Helmuta Marka? "Za Mercedesem výrazně zaostáváme," odpovídá.
"Složitost jednotek - motor s vnitřním spalováním, hybridní část, MGU-K, MGU-H a spojení všech těchto systému dohromady, pak k tomu přidání ovladatelnosti - to vytváří ten nejlepší produkt. A to je momentálně případ Mercedesu.
Ale protože pravidla nejsou otevřená, tak to znamená, že můžete dělat změny jen ve velmi omezené míře. To vede k tomu, že dohnat ztrátu je velmi těžké, ne-li nemožné," upozorňuje v rozhovoru pro F1.com Marko.
A to se podle něj nezmění ani v letošní sezóně: "Tato situace bude trvat do té doby, dokud se pravidla znovu nezmění. Když pak prožijete tak katastrofální víkend, jako v Melbourne, rychle se něco řekne."
V Malajsii Red Bull porazila i jeho dceřiná stáj Toro Rosso, od Mercedesu dostal kolo
(foto: Red Bull Racing)
Renault - byrokratická organizace?
"Víkend v Malajsii moc velké uklidnění nepřinesl. Implementovali jsme teď systém, kdy máme jasně definováno, kdo za co odpovídá, protože k chybám došlo v minulosti u Renaultu i u nás a obě společnosti mají odlišnou korporátní kulturu.
Tady máte v podstatě státní organizaci a my ve Spojeném království máme vysoce motivované lidi, kteří reagují ihned na jakoukoliv potřebu. K tomu přidejte problémy s testovacím zařízením, a máte představu o situaci, které jsme čelili v posledních dvou závodech.
Zda a kdy přijdeme s vylepšením - jestli to bude v této sezóně nebo v roce 2016, to zůstává stále nejasné," stěžuje si Marko. Problémem může být také výše investic do F1 ve srovnání s německým soupeřem: "Renault utrácí za pohonné jednotky spoustu peněz - ne tolik, co Mercedes, jde ale o vysokou částku."
Red Bull podle něj nechystá vývoj vlastního motoru ani nejedná o spolupráci s Audi.: "Máme s Renaultem smlouvu do konce roku 2016." A co potom? "Nový výrobce motoru určitě počká, aby se podíval na to, co by bylo možné v rámci pravidel pro rok 2017. Rozhodnutí o tom musí padnout brzy, protože každý nový výrobce potřebuje dlouhý čas pro vývoj. Představoval bych si tak dva roky," uvádí Marko.
Renault slibuje velký nárůst výkonnosti své pohonné jednotky (foto: Red Bull Racing)
Očekává se významný nárůst výkonu motoru, cílem je 3. místo
"Nyní jsme ve druhém roce závad, na 6. místě v šampionátu konstruktérů za naším juniorským týmem. Samozřejmě to je budíček pro lidi ve Viry. Slíbili nám významný nárůst výkonnosti během sezóny, který by nám opět umožnil dostat se blízko." Opravdu to odborný poradce Red Bullu očekává? "Tohle očekáváme a Renault nás informuje o faktech a číslech. Přichází to ale o půl roku později."
S čím by tedy byl Marko spokojený v sezóně 2015? "Toro Rosso by mělo být páté a Red Bull třetí. S handicapem, který máme letos v podobě pohonných jednotek, bychom mohli říct: 'Pro tuto sezónu to je OK.' Ale ne ze střednědobého hlediska!"