Světlo naděje pro McLaren: Button byl v Melbourne v zatáčkách čtvrtý nejrychlejší

Button, Jenson | foto: McLaren

Oficiální web Formule 1 nabízí pro předplatitelé internetové aplikace F1 Access hodnocení průjezdu zatáček (cornering rating). Podle něj byl Jenson Button v Austrálii celkově čtvrtým nejrychlejším pilotem.

Aplikace z telemetrie vyhodnocuje pět klíčových parametrů: agresivitu, brzdění, rychlost v zatáčkách, zatáčení a používání plynového pedálu. Z prvotních dat telemetrie každé kategorii přiřazuje hodnocení od 1 do 10 v závislosti na tom, jak si pilot vede v relativním srovnání se svými soupeři.

My se dnes zaměříme na hodnocení průjezdu zatáček. To vychází z průměrování bočního přetížení, které působí na monopost v každé zatáčce v průběhu velké ceny. Přetížení ve voze ukazuje, jak rychle vůz projíždí zatáčkou - rychlejší auto v ní dosahuje vyšších přetížení. Auto, kterému jsou naměřena nejvyšší "géčka," dostává skóre 10.

Z grafu můžeme vidět, že Lewis Hamilton položil základ ke svému vítězství v úvodních kolech, kdy na po zajetí safety caru do boxů ve 3. kole tlačil více než jeho týmový kolega Nico Rosberg. Největší rozdíl mezi nimi byl zaznamenán ve čtvrtém kole, kdy Brit zajel čas 1:33,493 - o 1,2 sekundy rychleji než Němec s druhým Mercedesem.


Hodnocení průjezdu zatáček dle telemetrických dat o přetížení (zdroj: Formula1.com)

Nejzajímavější na tomto grafu je ale výkonnost McLarenu, jehož pohonnou jednotku Honda kvůli spolehlivosti přiškrtila o zhruba 200 koní. I když byl Button kvůli nižšímu výkonu motoru na rovinkách nejpomalejší, v zatáčkách si vedl více než dobře - v hodnocení rychlosti průjezdu zatáček vycházejícím z dat o přetížení skončil celkově čtvrtý: lepší byly pouze oba Mercedesy a Massa.

Ve 23. kole se téměř vyrovnal Hamiltonovi a byl i před Rosbergem. McLarenu byl v tomto okamžiku ale naměřen čas 1:35,643 min, tedy o 2 sekundy méně než Nicovi (1:32,948). Tento dobrý výsledek McLarenu má několik důvodů - zejména o Buttonův jemný styl řízení. Do zatáček přenáší obvykle více rychlosti než ostatní piloti.

I tak je tento výsledek dokladem, že vůz MP4-30 není vůbec špatný. Byť je celkově nekonkurenceschopný a výrazně zaostává v maximálních rychlostech, tak v zatáčkách oproti ostatním moc neztrácí. Přítlak zjevně není špatný, piloti si letos navíc pochvalují jeho konstantní úrovně. Pokud se Hondě podaří zvýšit spolehlivost své pohonné jednotky, odstranit potíže se spolehlivostí a vysokou spotřebou, pak se stáj z Wokingu může posune mnohem více dopředu.


Druhý graf s vyznačením ostatních závodníků - všimněte si snahy Felipeho Massy dostat se na pódium v závěrečné části závodu (zdroj: Formula1.com)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 24 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy