Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky?

Pirelli | foto: Pirelli

Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky, které dokáže v F1 nabídnout, a co během Velké ceny Malajsie očekává?

V Austrálii si většina vozů vystačila pouze s jednou zastávkou a Pirelli čelilo kritice, že ve své volbě pneumatik příliš konzervativní. Do Malajsie přiveze o víkendu středně-tvrdou a tvrdou směs, což vysvětluje velmi drsným povrchem, vysokými teplotami a rychlými zatáčkami.

"Velká cena Austrálie před 2 týdny potvrdila to, co jsme viděli během testování - časy na kolo které byly v každé části na kolo o dvě sekundy nebo více rychlejší než minulý rok. Tím exponenciálně narůstá pracovní zatížení pneumatik, což bude obzvlášť patrné v Sepangu, který má jeden z nejdrsnějších asfaltů, na kterých během roku závodíme, a několik rychlých zatáček, které pneumatikám ubírají hodně energie. Vše navíc doplňují vysoké teploty - proto jsme se rozhodli pro dva nejtvrdší druhy pneumatik z naší nabídky" vysvětluje sportovní ředitel Pirelli, Paul Hembery.

Podle něj se nejedná o nikterak konzervativní volbu, což potvrdí i vyšší počet zastávek než v prvním závodě sezóny: "V Malajsii bychom se měli vrátit nejméně k dvěma zastávkám na auto, možná ještě více, pokud do toho zasáhne počasí. V Austrálii brzký výjezd safety caru znamenal, že většina jezdců stavěla neobvykle pouze jednou. V Sepangu je opotřebení a degradace tradičně velmi vysoká, proto bude strategie a péče o pneumatiky klíčem k úspěchu."


Nejvíce namáhanou je levá přední pneumatika, piloti si budou muset v úvodu
Velké ceny Malajsie dávat pozor na její probržďování (foto: Pirelli)

Charakteristika dráhy
Trať v Malajsii obsahuje rychlé zatáčky s vysokým bočním přetížením, drsný a hrbolatý asfalt (důsledek stavby okruhu v místě bývalé bažiny) a vysoké teploty. Mechanická a teplotní degradace jsou proto důležitými faktory. Týmy zde navíc volí vysoký přítlak, což zvyšuje vertikální zátěž na pneumatiky.

V Sepangu také téměř každý den prší. To vede k tomu, že voda smývá pogumování dráhy. Týmům se proto těžko předvídá vývoj povrchu a zrychlování časů na kolo. Také to zvyšuje pravděpodobnost výjezdu safety caru. Na okruhu je problém také s odvodněním dráhy, na které se často objevují kaluže stojící vody.

V deštivém závodě může rozhodnout správný odhad toho, kdy přejít z mokrých na přechodné a na hladké pneumatiky. Týmy toho letos za mokra ujely velmi málo, data z tréninků ovlivněných deštěm podle Pirelli proto mohou být klíčová.

Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii ta, jež je umístěna na levém předním kole. Piloti si ji budou proto muset hlídat zejména na začátku závodu s těžkým vozem. Velmi snadno totiž dochází k jejímu zablokování a snižování životnosti.

Podle italského výrobce se bude rozdíl mezi středně-tvrdou a tvrdou pneumatikou pohybovat mezi 1 až 1,2 sekundy na kolo. Očekávají se teploty v rozmezí 24 - 34 °C, 80% vlhkost a odpoledne silné přeháňky.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy