Nový vůz týmu Force India jsme ještě neviděli a v Jerezu indická stáj chyběla. Mohli jsme číst různé zvěsti o velkém zadlužení týmu a dokonce o možném ohrožení startu v Austrálii. Poslední zprávy o dalším odložení debutu monopostu Force India VJM08 přilily další olej do ohně. Mluví se o tom, že tým ještě nemá hotové nové šasi a nádrže díky prodlením v platbách, dlužit má také Toyotě za využívání aerodynamického tunelu v Kolíně nad Rýnem a za dodávky motorů.
Dle týmu za těmito špatnými zprávami o stavu týmu stojí bývalí zaměstnanci, kteří mají s týmem ještě otevřené účty. Samozřejmě v přeneseném slova smyslu. Jsou ale úplně všechny řeči jen výmysly? Vždyť zrovna v F1 platí: Není kouře bez ohně.
Starý dodavatel šasi měnil výrobní závod
Co se šasi týče, tak Force India a všechny týmy, které jí předcházely, si už 15 let nechají dělat karbonové díly u společnosti EPM. Dle Otmara Szafnauera byla 30 denní lhůta splatnosti faktur vždy dodržena. "U našich dodavatelů nejsou žádné dluhy." Není ale zatím také žádné šasi, jak je to možné? EPM přes zimu stěhovalo fabriku, protože s časem přibylo takové množství nových zakázek z IndyCar a různých závodů sportovních vozů, že starý závod praskal ve švech.
Během přesunu došlo ale k poškození jejich strojů a nové nebyly očividně zavčas dodány. Nové šasi pro Force Indii mělo termín do začátku prosince. Když nebylo ještě koncem měsíce kvůli těmto problémům hotové, tak musela Force India hledat krátkodobou náhradu. "Zrovna v době, kdy byly tyto firmy v boomu. Museli jsme čekat na slot další dva týdny," popisuje Szafnauer problém. Z tohoto důvodu dorazilo nové šasi do fabriky v Silverstone až před dvěma týdny.
Formule 1 tankuje jen proti platbě dopředu
Opačná situace je s výrobcem nádrží, společností ATL. Americká firma má monopol. Říká se, že dva týmy, které se v mezičase staly nesolventními, jí nezaplatily. ATL tak přikročila ke změně podmínek plateb. Nádrže dodává jen naproti platbě předem. Všem.
Faktury jsou v této branži běžně splatné 30, 60 nebo 90 dní po dodání. Velké týmy s plnými rozpočty nemají se zpřísněnými podmínkami firmy ATL problém. Pro menší to už ale nebylo tak jednoduché. V mezičase došlo ale k zaplacení i tohoto účtu a nádrže už byly týmu doručeny, zní od Force Indie.
Také u motorů a převodovek nejsou žádné staré dluhy. "Naše peníze za rok 2014 jsme od Force Indie dostali," řekl Niki Lauda v Jerezu. Mercedes svým zákazníkům kvůli špatným zkušenostem z minulosti dává také jen malou svobodu. Pokud by nebyly účtu přesně zaplaceny, tak by Mercedes motory i převodovky zadržel. To, že jsou účtu placeny až ke konci jejich lhůt pro splatnost, je v byznysu normální. První peníze od Bernieho Ecclestona přijdou obvykle až v únoru. Noví sponzoři pošlou svoje peníze zpravidla poprvé až po polovině roku. Z tohoto důvodu jsou prosinec a leden pro malé týmy těžkými měsíci.
Force India své závazky řádně vyrovnala (foto: Sahara Force India)
Force India už testuje ve větrném tunelu
Co se Toyoty týče, tak Force India se rozhodla, že letošní auto bude vyvíjet v aerodynamickém tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem. Důvodem je to, že je lepší než jejich vlastní v Brackley a později ji umožní nasazení modelů v 60% měřítku. Tým v Kolíně testuje už od listopadu. Také Toyota však přitvrdila podmínky pro svoje klienty. Finanční krize v motorsportu je přinutila, aby požadovali od svých klientů třetinu částky za pronájem dopředu. Jinak se do větrného tunelu nedostanou.
Zkraje ledna tým Force India Vijaye Mallyi provedl první aero testy nového auta v německém Kolíně. Od 5. února probíhá druhá fáze testů. "Pokud bychom nedostáli našim závazkům, tak bychom teď nebyli ve větrném tunelu," řekl Szafnauer. Okolnosti však první test nového auta dvakrát posunuly. "Rozhodnutí o vzdání se testu v Jerezu pro nás nebylo těžké. Na závodní trati bychom se toho moc nenaučili. To, že musíme vypustit první testovací týden v Barceloně, to nás bolí už více," zakončil sportovní ředitel týmu. Na druhém testu však tým už uvidíme se starým vozem. Cílem bude poznat hlavně nové pneumatiky.