Čtyřnásobný mistr světa Vettel po včerejšku pokračoval v předvádění těch nejrychlejších kol - jeho dnešní rekord má hodnotu 1:20,984 min. S odstupem 9 desetin za ním skončil Nasr se Sauberem, třetí Bottas s Williamsem, který je s chováním svého monopostu FW37 velmi spokojený.
Největší vzdálenost urazil opět Mercedes, dnes pilotovaný úřadujícím mistrem světa Hamiltonem - přes 402 km. Nejméně McLaren, který znovu bojoval s elektrickými problémy nové pohonné jednotky Hondy - odkroužil jen 6 kol, stejná bída jako včera. Button je nyní navíc po skončení volán k antidopingovému testu, proto se posouvá tisková konference.
Konečné výsledky 2. dne
Aktualizovanou fotogalerii z Jerezu najdete zde.
Jak druhý den probíhal:
17:00 Končí druhý den testů.
16:58 Na trati už zní jen motory Ferrari (Ferrari a Sauber).
16:55 Vettel zajel čas 1:35 min, slunce se vrátilo nad Jerez. SF15-T má na svém kontě již 83 kol.
16:53 Porovnání časů na mokré trati - Vettel 1:36 min, Verstappen 1:38 min a Nasr 1:39 min. Trať pomalu osychá.
16:51 Užít si vody vyjíždějí Vettel, Nasr a Verstappen.
16:49 Lotus oznamuje, že Maldonada zastavil problém s pohonnou jednotkou.
16:45 Button se nepřekvapivě vrátil po ujetí pouhého kola do boxů. Jeho motor zněl dost zvláštně.
16:42 McLaren konečně vyjíždí na trať, do konce testů zbývá necelých 20 minut.
16:37 Jedným 'odvážlivcem' je Felipe Nasr. Pro něj (i Verstappena), jako nováčka, jsou zkušenosti na mokru cenné.
Zdá se, že Vettel a Ferrari si odvezou nejrychlejší čas i druhé den testů v Jerezu
(foto: Scuderia Ferrari)
16:35 Williams slovy Pata Symondse prozradil, že největší změnou mezi Jerezem a Melbourne bude zadní křídlo.
16:31 Verstappen už má asi mokra dost a zajíždí do boxů. Ve svém kole byl pomalejší o 12 vteřin než trápící se McLaren.
16:28 O tom, že Renaultu pomůže Ilmor, už víme. Jak si ale práci Red Bull, Renault a Ilmor rozdělili? To se dozvíte v tomto článku.
16:25 McLare sice už podruhé natočil Hondu, ale do mokra vyjelo Toro Rosso a Sauber.
16:23 Mercedes kontruje: "Williams asi podcenil velikost úniku vody."
16:18 Usilovně se pracuje u McLarenu. Button by mohl být jediným jezdcem, který i v mokru vyrazí, aby tým zjistil, jestli problém vyřešil.
16:17 Williams vtípkuje: "Prší, takže Valtteri je venku z vozu. Ta voda snad musí být od Mercedesu."
16:11 McLaren krátce nastartoval motor Honda.
16:06 Hamilton mezitím prozradil, že pro dnešek dojezdil: "Za nás je to dneska vše. Vyšetřování odhalilo, že voda uniká z vadné součástky. Tým teď tvrdě pracuje na tom, aby auto dal do pořádku pro zítřek."
16:05 Dnes už možná nikoho neuvidíme, na trať dopadají kapky silného deště.
16:03 Na konci cílové rovinky zkoušel Vettel starty. Němec měl problémy, protože mu v době rozjetí se spadly trošku otáčky, takže nešlo o zrovna raketový start. Poté objel kolo a zamířil k mechanikům.
15:57 Zdá se, že dnes bude Ferrari bojovat s Mercedesem o největší ujetou vzdálenost. Vettel proťal cílovou čáru svého již 73 okruhu v čase 1:23,2 min.
15:50 Nasr se Sauberem opakuje včerejší trik kolegy Ericcsona a s měkkou sadou pneumatik poskakuje na druhé místo (1:21,867 min.). Také Bottas se zlepšuje na měkkých gumách - čas 1:22,319 min. stačí na třetí místo.
15:44 Těch využívá Vettel a jede na trať.
15:41 Máme tu zelené vlajky.
15:39 Lotus zastavil v závěrečném sektoru, traťoví komisaři jej zatlačili na začátek boxové uličky, kde jej předali mechanikům týmu, ať si s ním poradí, jak umí...
15:36 Máme tu první červené vlajky! Způsobil je Lotus.
15:35 Problém u Williamsu? Po půl kole Valtteri viditelně zpomalil a na zádi začlo blikat červené světlo. Přepnul se jeho motor do nouzového režimu? Jezdec míři pomalým tempem za svými mechaniky.
15:34 Na okruhu jsme teď mohli pozorovat zajímavý 'závodní' duel mezi Williamsem a Lotusem. Bottas dojel na cílové rovince Maldonada a pokusil se vyvést ve větrném pytli. Jenže Lotus už není na rovinkách tak pomalý jako vloni, a tak měl Fin smůlu a Venezuelan zůstal v čele.
15:31 Marcus Ericsson, který jezdil se Sauberem včera, řekl, že je s C34 o hodně více spokojený než s loňským monopostem, se kterým jezdil vloni po konci sezony. Hlavní zlepšení prý nastalo při brždění a zlepšila se také stabilita ve vysokých rychlostech.
15:30 Kvjat s poškozeným Red Bullem zkoušel starty, avšak ne s valným úspěchem. Poprvé se mu nepovedlo odlepit ze 'startovacího' místa, podruhé se jeho Red Bull cukal jako splašený býk.
15:28 A je tu další zlepšení, tentokrát se Williams 'přitáhl' na Mercedes, když Bottas zajel čas 1:22,983 min.
15:24 Pastor v dalších kolech zpomalil. Na trati je teď docela plno, kromě Lotusu a Ferrari tam jsou také Williams a Red Bull.
15:20 Maldonado zlepšuje čas - 1:25,802 min. Tým Lotus přiznává, že s novým autem je práce mnohem snažší než s jeho předchůdcem.
15:16 Na trati je Lotus, Maldonado atakuje svůj nejlepší čas, zatím se ale nezlepšil. Kromě něj krouží také Vettel (časy pod 1:23 min.), Ferrari pracuje na nastavení vozu a motoru.
Max Verstappen, mladík, jehož agažmá vzbudilo spoustu debat, na trati s Toro Rosso
(foto: Scuderia Toro Rosso)
15:11 Velkou aktivitu mechaniků pozorujeme kolem zádi McLarenu. Guttiérez mezitím řekl, že testovací program Ferrari běží podle plánu
15:08 Red Bull čeká na nový nos, ne křídlo, řekl Newey. Došlo totiž k selhání jednoho z pilířů, samotné křídlo bylo staré.
15:00 Moc dlouho tam však nevydržel, na třetí místo jde totiž Bottas s Williamsem a časem 1:23,049 min. Fin měl obuty čerstvé pneumatiky střední sady.
14:59 V následujícím kole je 22 letý pilot Sauberu pomalejší o 3 vteřiny, na konci rovinky navíc dojíždí Vettela, který po trati jezdí pomalým tempem.
14:57 Po chvíli se k němu připojuje i Vettel, i on má na svém Ferrari střední sadu pneumatik. Nasr mezitím povyskakuje na třetí příčku - čas 1:23,762 min.
14:55 Na trati konečně registrujeme vůz - Sauber s Brazilcem vyrazili na střední sadě pneumatik Pirelli.
14:44 Volnější chvíle můžeme využít také k informaci, že bývalý testovací jezdec Ferrari, Marc Gené, byl dnes oficiálně představen jako jezdec Nissanu, který vstupuje se svým prototypem do Le Mans v kategorii LMP1. Španěl má s Le Mans zkušenosti již ze svého působení v továrním týmu Audi. O projekt se bude starat sportovní oddělení značky, NISMO. Značka ukázala svůj stroj veřejnosti v rámci akce Super Bowl.
14:43 Na trati je prázdno, na mokru se nikomu nechce moc jezdit. Nejvíce kol má na svém kontě opět Mercedes (91), nejhůře je na tom McLaren (5).
14:29 Fernando Alonso je hrdým Španělem, a tak se nechal v paddocku vyfotit s rodinou Sainzů. Zatímco Carlos starší, který je aktuálně továrním jezdcem Peugeotu na Dakaru, vyhrál s Toyotou dvakrát titul mistra světa v rally (a po několika dalších sahal), jeho syn, Carlos mladší, má za sebou první den testů pro Toro Rosso.
14:26 Na trať vyjel Vettel s Ferrari, avšak hned zamířil zpět do boxů.
14:24 Jak moc se letos monoposty zrychlily? Sauber vloni zajel v Jerezu jenom jednou čas pod 1:30 min., včera zaznamenal Marcus Ericsson čas 1:22,777 min., Felipe Nasr dnes zatím zvládl 1:24,218 min.
14:22 Začíná pršet. To není dobrá zpráva pro týmy, za deště se toho o nových vozech moc nenaučí.
14:19 McLaren se ozval: "Vyřešili jsme problém s MP4-30, snad do konce dne stačíme ještě vyjet."
14:18 Nad Jerezem se začínají stahovat černá mračna. Do boxů se vrátil jak Williams tak Sauber.
14:14 Tempo Bottase na tvrdé sadě pneumatik není nijak závratné - Williams se drží striktně svého programu a nesnaží se honit za časy. To Nasr se Sauberem zajíždí svůj nejlepší čas: 1:24,218 min. - zlepšuje se tedy zhruba o desetinu.
14:12 Na trať vyrazil Felipe Nasr se Sauberem. Nová zbarvení švýcarského týmu je doposud největší barevnou změnou mezi sezonami napříč týmy.
Felipe Nasr povýšil z role testovače Williamsu na pozici závodního jezdce Sauberu
(foto: Sauber Motorsport AG)
14:09 Na trati je aktuálně jen Bottas s Williamsem. Lotus má za sebou již 25 kol - je to sice méně, než původně mít chtěli (s ohledem na včerejší výpadek), avšak co by za to například u McLarenu dali...
14:08 Druhý jezdec Mercedes, Nico Rosberg, je neustále na boxové zídce se sluchátky na uších - nechce o nic přijít.
14:05 Mercedes přiznává, že Hamiltona zastavil v jeho 'rozletu' po dráze problém s vodním systémem - prý by ale měl jít opravit za krátkou chvíli.
14:01 Kvjat zamířil zpět do boxů. Vettel zůstává na trati, avšak s časem 1:38 min., následně mizí i on v boxech.
13:59 Na trati je dnešní lídr Vettel společně s Kvjatem, který jej u Red Bullu nahradil.
13:56 Zadní křídlo Williamsu nevyužívá centrální podpůrný pilíř, tým na něj během sezóny podle Symondse ale nejspíše přejde: "Nikdo nás zatím neokopíroval, možná je v centrálním pilíři více potenciálu, než na který jsme zatím přišli. Nyní jsme se při testování v tunelu dostali do fáze, kdy to bude stát za vyzkoušení." Tým podle něj má na voze FW37 nejkratší nos ve své historii.
13:47 Renault se ve snaze dohnat ztrátu na Mercedes interně věnuje dvěma projektům.
13:42 Hamilton při návratu do boxů zastavil předčasně při vjezdu do boxové uličky. Na kontě už má přes 402 km.
13:39 Hamilton zpomaluje na 1:25 min a míří na středně-tvrdých pneumatikách do boxů.
13:37 Adrian Newey naposledy pracoval na Red Bullu plným časem. Příští týden se z 50 % chce věnovat jiným projektům pro dceřinou společnost Red Bull Technologies. "V praxi to v podstatě znamená, že s ředitelem vývoje Robem Marshalem nebude hovořit každý den, ale každý druhý den," vysvětluje šéf týmu Chrsitian Horner. Newey se bude moci věnovat jachtám a možná také silničnímu vozu, který Red Bull připravuje (zatím jej ale veřejně neoznámil).
13:35 Fin, který byl včera s novým vozem FW37 moc spokojený, se dostává na třetí příčku - 1:24,131 min.
13:29 Bottas vyráží s Williamsem.
13:22 Hamilton neúnavně krouží: po šesti kolech časy na kolo zpomalují o 0,9 s.
13:12 Maldonado zvládl už 20 kol, Lotus musí být s dnešní spolehlivostí svého vozu spokojený. O časy zatím nejde.
13:06 Přidává se znovu Kvjat, bez předního křídla. Pro Red Bull je to rána, o aerodynamice se nemůže nic naučit. Přední křídlo nastavuje veškeré proudění a uhlazuje turbulence za předními koly.
13:05 Venezuelan s Lotusem dokázal o sekundu zrychlit - 1:26,069 min.
13:00 Vyjíždějí Maldonado a Verstappen.
12:54 Pod článkem přibývají první dnešní fotografie (Sauber), kompletní fotogalerii z Jerezu najdete zde.
12:45 Verstappen se na chvíli objevil, po třech minutách i s Hamiltonem mizí v boxech. Na okruhu se rozhostilo ticho.
12:35 Hamilton má na kontě už 70 kol. Skoro to vypadá, jako by se Mercedes připravoval spíše na Le Mans než na závody F1.
12:32 McLaren řeší opakující se problém. Doufá, že brzy znovu vyjede. McLaren nový vůz označuje pojmem "velikost nula" (size zero) kvůli jeho velmi malým, hodně podseknutým a agresivně navrženým bočnicím. Zadní zavěšení již neobsahuje blokující tlustá ramena ve tvaru hub - nový monopost generuje přítlak díky úzké karosérii na zádi. To je možné díky na prostor nenáročnému uspořádání pohonné jednotky Hondy, která oddělila kompresor od turbíny - podobně jako u Mercedesu se kompresor nachází před blokem motoru.
12:22 Maldonado pokračuje v pokrocích - 1:27,363 min.
Pastor Maldonado si dnes užívá jízdu s Lotusem E23 (foto: Lotus F1 Team)
12:18 Lotus se dostává na 1:28,193 min - o 3,3 sekundy za Williams, který by chtěl letos ve svém optimistickém scénáři porazit.
12:16 Horner prozrazuje, že Red Bull s maskovacím černo-bílým zbarvením v Austrálii nenastoupí a že má Red Bull v záloze něco jiného: "Zbarvení bude ještě silnější. Je to skvělé dělat něco jinak." Bližší upřesnění ale odmítá: "Počkejte si a uvidíte!"
12:12 Hamilton dokončil 53 kolo, vyjíždí opět Maldonado s Lotusem.
12:10 Technický ředitel Williamsu Pat Symonds o testování: "První test - obzvlášť první testovací den prvního testu je zejména o systémech, o tom, abyste zajistili, že je vše pod kontrolou. Všechno funguje velmi dobře, navíc získáváte první pocity z vozu. Přichází hodně dat, ale jedním z těch důležitých údajů je to, co říká pilot - i v těchto dnech, když je sport velmi technický. Stále věnuji hodně pozornosti prvním komentářům - a Valtteriho komentáře byly velmi pozitivní. Cítí, že auto je krokem vpřed. Hodně jsme se soustředili na aerodynamiku, na nová pravidla týkající se nosu a na vývoj motoru."
12:04 Hamilton najíždí do 50 kola.
12:01 Button je v boxech, motor vypíná ještě před příjezdem k mechanikům.
11:59 Za minutu dvanáct si McLaren připisuje měřené kolo, nejvyšší čas - 1:54,655 min.
11:58 Verstappen se posouvá před Nasra na třetí místo. Button projíždí cílovou rovinkou rychlostí 190 km/h. Nejvyšší rychlost dosáhl dnes Sauber: 286 km/h. Kraloval i včera: 290,3 km/h.
11:55 Button dnes potřetí opouští garáž.
11:50 Hamilton jde vstříc dalším okruhům.
11:48 Red Bull zatím nemá v Jerezu náhradní přední křídlo.
11:42 Lotus je v boxech, nejlepší čas: 1:35,613 min.
11:38 Maldonado pokračuje v tažení - 1:36,904 min.
11:35 Red Bull Kvjatovi nedává křídla, přesto zvládá další kolo. Do výsledkové listiny se zapisuje Maldonado - 1:39,488 min.
11:33 Nasr ukončil tich, Sauber opouští boxy následován Lotusem. McLaren po nastartování ke třetímu okruhu nevyrazil.
11:30 V Jerezu zamračeno, teplota vzduchu 9 °C, trať 13 °C. Testování dnes probíhá hladce, bez červených vlajek.
11:25 Red Bull používá sice maskovací zbarvení, křídlo ale neviditelné není. Kvjat na dráze znovu bez něj, prostřední sektor o 16 sekund pomalejší než Vettel.
11:22 Proč Red Bull jezdí bez předního křídla? Kvjat ho totiž při svém drobném výletě mimo trať ráno poškodil. Poté chtěli absolvovat několik dalších instalačních kol, ke kterým zkrátka křídlo nebylo potřeba.
11:10 Slyšíme další nastartování Hondy. Na dráze pokračují Hamilton s Nasrem, krouží ale pomalu.
11:05 McLaren by dnes chtěl ujet 60 kol, včera se podle Erica Boulliera trápil s "několika elektrickými problémy. Je to celkem těžké je opravit. Jsou opravitelné, ale pak se můžou objevit další. Vyřešíme to. Nevím kdy, ale doufám, že co nejdříve. S autem není jinak žádný vážnější problém. Celé funguje dobře a je ovladatelné tak, jak chceme. Jde jen o několik drobných potíží."
11:00 Hamilton najíždí do svého 30 kola.
10:55 Red Bull se po dráze proháněl bez předního křídla (záměrně).
10:49 Nejrychlejší čas dne (zatím) je o více než 2,3s rychlejší než nejrychlejší čas loňských testů.
10:45 Nejrychlejší čas zlepšuje i Vettel. Zajel 1:20,984 min. A to na střední sadě pneumatik. Vypadá to další desetikolový stint.
10:32 V dalším kole se Bottas zlepšuje na 1:24s.
10:33 Bottas se zapisuje do výsledků - 1:26,068.
10:29 Hamilton má za sebou stint o 12kolech, Mercedes je na tom se spolehlivostí výborně.
10:25 Maldonado už je s novým Lotusem E23 na dráze, sbírá první kilometry.
10:21 Dobrá zpráva - Lotus dokázal dát dohromady auto a brzy vyrazí.
10:15 Vettel se po stintu o 7 kolech na středně-tvrdých pneumatikách vrací do boxů. Časy byly slibné, nevíme ale, kolik měl benzínu a jaké je program Ferrari.
10:14 Hamilton se vrací na dráhu a hned se zlepšuje - 1:22,490. Vettel dále krouží v rychlém tempu.
10:07 Vettel zvyšuje svůj náskok na soupeře - 1:21,884 min.
10:04 Sauber jezdí s dlouhým nosem, během roku u něj ale zůstane. Ostatní týmy včetně Ferrari a McLarenu ale hodlají nasadit nové, kratší verze. Více zde.
9:58 Nasr se dostává před Hamiltona - 1:24,338 min.
9:56 Hamilton má brzy podepsat novou tříletou smlouvu s Mercedesem, podle britských The Times by se její hodnota měla vyšplhat na 60 milionů liber. "Všichni se shodujeme v tom, že chceme zůstat pohromadě. Máme se navzájem rádi."
9:51 Slunce i teplota pomalu stoupají - vzduch 6 °C, trať 8 °C.
9:46 Verstappen krouží osamocen - 1:32,332 min.
9:42 Button se opět vydává na průzkum dráhy, další kola na účet Hondy a McLarenu.
9:34 Do čela se dostává opět Vettel s Ferrari - 1:23,029. Jeho včerejší rekord má hodnotu 1:22,620 min.
Felipe Nasr se do toho po ránu opřel, Sauber včera překvapil druhým nejrychlejším kolem
(foto: Sauber Motorsport AG)
9:28 Hamilton i Nasr zrychlují: 1:24,803, resp. 1:26,817 min.
9:24 Poprvé se ukázal také Max Verstappen s vozem Toro Rosso STR10. Jeho závodním inženýrem je Xevi Pujolar, který loni vedl Jeana-Erica Vergneho. Jeho týmový kolega Carlos Sainz byl po včerejšku trochu frustrovaný - kdykoliv chtěl ujet větší vzdálenost, objevil se nějaký technický problém.
9:22 První letmá kola předvádí Nasr: 1:41,577 a 1:28,357. Hamilton je o poznání rychlejší: 1:26,566 min.
9:18 Mercedes je letošním favoritem, technický ředitel Paddy Lowe včera připustil, že jsou "opravdu velmi, velmi spokojení." Zdůraznil ale, že se soustředí na spolehlivost a že "výkonnost je věc druhá." Rychlost vozu přesto vypadala dobře, před Rosberga se dostali pouze Ericsson a Vettel, nejspíše s menším množstvím paliva v nádrži.
9:16 Debutuje Nasr se Sauberem C34.
9:14 Později dnes začíná Williams. Po neděli pokračuje Bottas, vyjíždí k instalačnímu dvěma kolům.
Jenson Button vyráží s McLarenem brzy (foto: Honda Racing F1)
9:13 Button s McLarenem na dráze, zvuk Hondy se od soupeřů stále liší. V Jerezu ale nemá závodní motor. Ten nebude ani příště v Barceloně, i když se bude jednat o další vývojovou verzi. Tu závodní přiveze až k poslednímu testu. Tým včera řešil elektrické problémy u své nové pohonné jednotky.
9:09 Teplota v Jerezu: 3 °C. Po ránu nic moc.
9:07 Chcete si vychutnat zvuk nastartování Mercedesu za zády Lotusu? Máte možnost: zde.
9:05 Všichni v boxech, Mercedes si dal 2 instalační kola za sebou.
9:01 Na trať vyjíždějí Vettel, Nasr, Hamilton a Kvjat.
Pondělní ráno v Jerezu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
8:57 Grosjean se s Lotusem E23 na dráze zřejmě neobjeví. Šasi dorazilo včera odpoledne, večer ho mechanici začali dávat dohromady. Tým neočekává "významnější jízdy" dříve než v úterý.
8:45 V Jerezu je chladno, ale modrá obloha bez mraků. Týmy vyrazí za 15 min na dráhu.
8:40 Moc toho včera neujel Alonso s McLarenem (6 kol). Tým ale večer oznámil, že se mu technické problémy podařilo vyřešit a dnes by chtěl ujet větší vzdálenost. Nejrychlejší čas prvního dne předvedl Vettel s Ferrari, nejvíce kol (157) zvládl Rosberg s Mercedesem.