Honda kvůli změně pravidel týkajících se motorů zpochybňuje férovost F1

Honda | foto: Honda Racing F1

Honda, nový motorový partner McLarenu, zpochybňuje regulérnost soutěže poté, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) dodatečně změnila výklad pravidel pro sezónu 2015.

Jak jsme vás minulý týden informovali, FIA nakonec uznala mezeru v pravidlech, na kterou v závěru loňského ročníku poukázalo Ferrari, a povolilo vývoj pohonných jednotek během sezóny. Ten měl být původně zmrazený, své motory mohli výrobci v omezené míře vylepšovat pouze po skončení a před jejich začátkem.

Letošní výjimka, která vznikla kvůli uvedení chybějícího data homologace v pravidlech, se ale netýká Hondy - pouze Ferrari, Mercedesu a Renaultu, kteří mohou začít s loňskými pohonnými jednotkami a dále se vesele věnovat vývoji i po začátku šampionátu. Původní záměr byl takový, že výrobci své pohonné jednotky homologují do 28. února s tím, že po tomto datu už žádný další vývoj nebude možný - nejen u Hondy, ale u všech výrobců.

Mluvčí japonské automobilky včera uvedl: "Honda věří ve férové soutěžení, které je v zájmu sportu a našich fanoušků. McLaren a Honda kontaktovali v této záležitosti FIA, ale momentálně nemůžeme hovořit o podrobnostech."


Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj z náhlé změny názoru FIA radost nemá
(foto: Honda Racing)

Šéfové Hondy se příští pondělí (12. ledna) sejdou se závodním ředitelem FIA, s Charliem Whitingem, aby si o tomto problému společně pohovořili. Upozornili na to již v úterý, kdy v Ženevě proběhla schůzka mezi výrobci motorů a FIA.

Jeden z šéfů konkurenční stáje pro BBC uvedl, že je současná situace "pro Hondu sotva férová" a že má právo na to podat oficiální protest. "Kdybych byl v kůži Hondy, požádal bych Japonskou federaci motorsportu o to, aby tuto záležitost předložila Odvolacímu soudu FIA. Pak by si na to právníci pořádně posvítili.

Nevypadá to správně - je to spíše k Hondě nefér. Měli by mít stejnou příležitost, jako všichni ostatní. Neměli by být znevýhodněni pouze pro to, že vstupují o rok později. Přikláněl bych se k tomu, aby se to otevřelo a Honda měla stejnou volnost vyvíjet svůj motor během sezóny tak, jako ostatní tři. Povolil bych jim to všem," dodává nejmenovaný zástupce týmu.


Povolit vývoj během sezóny pouze konkurenci, to podle Hondy není fér
(foto: Honda Racing F1)

Podle Whitinga musí Honda jako jediná homologovat svůj motor do 28. února, stejně jako loni ostatní výrobci. Ti mají homologované motory z loňska, a Honda se bez homologovaného motoru nesmí zúčastnit testování.

Honda se bude potřebovat rychle učit a případně odstraňovat potíže za přísnějších pravidel, než platily loni (pouze 4 motory na auto místo pěti), jenže své pohonné jednotky bude moci volně upravovat pouze konkurence.

Poslední vysvětlení FIA ohledně motorů však není definitivním pravidlem, pouze vyjádření jejich současného názoru. Týmy a výrobci se ho obvykle drží, u závodních komisařů ale mohou usilovat o zrušení takového výkladu formou oficiálního protestu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 96 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy