Mosley apeluje na Ecclestona: Peníze musejí být děleny rovnoměrně

Mosley, Max | foto: FIA

Bývalý prezident FIA, Max Mosley, není z problémů týmů Caterham a Marussia nikterak překvapen. Proto požaduje rovnoměrnější rozdělení příjmů v F1.

V roce 2010 byly do F1 nabrány týmy Lotus, Manor, Campos a US F1 s příslibem zavedení rozpočtových stropů. O pět let později se může stát, že už nebude fungovat ani jeden z nich. US F1 se poroučelo ještě před samotným vstupem. Campos, potažmo jeho nástupce HRT, skončilo po dvou letech. Teď 'balancují nad útesem' i Lotus (dnešní Caterham) a Manor (dnešní Marussia).

Nad budoucností dvou týmů z chvostu pole teď visí velký otazník. Dnes bylo oznámeno, že i Marussia musí pod nucenou správu. Pod tou už je i Caterham. Již od samého založení balancují malé týmy na pokraji přežití - i proto, že plánované omezení rozpočtu nikdy v platnost nevstoupilo. To se snažil prosadit právě Max Mosley, který se tedy strádání malých týmů nediví. 

"Nakonec bylo jisté, že to nevydrží," řekl Brit pro BBC o Caterhamu a Marussii. "Je navíc možné, že nebudou posledními." Často se ven dostávají zprávy o napjatých rozpočtech a opožděných platbách týmů Sauber, Force India nebo Lotus. Jenže problém Formule 1 vzniká přímo v ní samé, míní Mosley.

Problémem je, že týmy jako Ferrari, Mercedes nebo Red Bull mají největší rozpočty a navíc z 'koláče F1' dostávají největší podíl. "Nejde o fairový souboj. Ze sportovního hlediska by peníze měly být rozdělovány rovnoměrně a týmy by pak mohly zaujmout co možná nejvíc sponzorů." Historie a sportovní úspěchy minulosti by přitom pořád byly oceněny, protože tým jako Ferrari vždy přiláká více sponzorů než třeba Marussia.

Jenže momentálně nejde o rovnosti šancí ani mluvit. Zatímco velké týmy operují s rozpočty kolem 250 milionů EUR, malé týmy si musí vystačit s pouhou třetinou těchto peněz. Peníze z F1 navíc dostává pouze deset nejlepších týmů v poháru konstruktérů, což je dle Mosleyho zcela nerozumné: "Kdyby dostávali všichni stejný základní kapitál, tak by měli pro začátek všichni stejné předpoklady."


Mosley apeluje na Benieho, aby zlepšil podmínky pro malé týmy, jaká bude reakce?
(foto: Red Bull Racing)

I kdyby došlo ke změnám, pro Marussii a Caterham již může být pozdě. Avšak Max myslí spíš na dlouhodobější zlepšení situace. Krátkodobě už beztak nikdy nedokáže zvrátit fakt, že v Austinu bude na startu jen 18 aut. "Je vidět, že je něco špatně, protože něco fundamentálně nefunguje."

Ani myšlenka tří aut není dle Mosleyho dobrým nápadem: "Měli bychom mít deset až dvanáct týmů o dvou vozech. Pravidla by měla být taková, aby se kdokoliv zezadu mohl dostat i dopředu, pokud by měl v týmu opravdu dobré inženýry."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 22 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy