Honda o svém prvním výjezdu s McLarenem a plnění plánu: "Vyrovnáme se Mercedesu"

Honda | foto: McLaren

Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj hovoří o přípravě na první výjezd s McLarenem, o tom, jak se jim daří plnit vývojové plány. Přiznává lítost z prodeje závodního týmu v roce 2008, se kterým v následující sezóně získal Brawn GP oba mistrovské tituly.

Čas návratu Hondy do F1 se blíží. Jak jste na tom?
Jasuhisa Araj: Absolutně se držíme našeho vývojového plánu. Náš motoru - nebo přesněji naše pohonná jednotka, je připravená na celkovou systémovou kontrolu, avšak bez šasi. Dát dohromady pohonnou jednotku a šasi bude vyžadovat ještě nějaký čas, pak budeme moci provést kontroly s kompletním vozem.

Můžete nám odhalit svůj plán až do okamžiku, kdy pohonná jednotka a šasi vytvoří jeden celek?
JA: V příštích několika týdnech provedeme simulace a na počátku příštího roku začneme jezdit na trati - velmi pravděpodobně v Jerezu. To bude zřejmě poprvé, kdy představíme celé auto, motoru Hondy a šasi McLarenu - Honda McLaren.

Takže v Jerezu dojde k prvnímu veřejnému výjezdu nového vozu - projedete se s vozem kvůli sběru dat ještě před tím?
JA: Momentálně nemáme v plánu sbírat data ve zbývající části roku 2014. V Jerezu to bude poprvé.

Šéfujete tomuto návratu: jakým výzvám čelíte?
JA: Existuje samozřejmě několik náročných bodů. Jedním z nich je vývoj pohonného ústrojí pro soutěžní závodní situace, přívětivého k životnímu prostředí. V DNA Hondy je být konkurenceschopnými - soutěživost je pro nás důležité, abychom žili v souladu se závodním duchem, který je pro Hondu zásadní.

Nakolik přispěly změny pravidel k rozhodnutí Hondy vrátit se zpět?
JA: Ano, rozhodně to bylo jedním z důvodů, proč se Honda vrací do Formule 1. Přispěl k tomu ale i fakt, že časy na kolo jsou ve srovnání se starými motory velmi podobné. To znamená, že hovoříme o technologii, která je velmi pokročilá. Můžete se vyrovnat rychlosti starých motorů, ale s mnohem chytřejší a ke zdrojům úspornější technologií.


Ayrton Senna s vozem McLaren MP4/7 Honda v roce 1992 (foto: Honda Racing F1)

Honda má v F1 slavnou minulost jakožto dodavatel motorů, ale již méně jako majitel týmu. Proč?
JA: Naší specifickou specialitou je motor. A McLaren, náš partner, se zaměřuje na šasi, závodní management a aktivity kolem trati. Nejlepším plánem pro vítězství je tedy zkombinovat naše talenty.

McLaren tedy bude vašim exkluzivním partnerem pro rok 2015. Co potom?
JA: Ano, v roce 2015 nemáme v plánu zásobovat žádný jiný tým kromě McLarenu. V roce 2016 a dále, pokud nás někdo z týmů či partnerů také pořádá o dodávky, podíváme se na to. Ale i v roce 2016 bude McLaren naším hlavním partnerem v F1.

A i kdybychom zásobovali od roku 2016 ostatní týmy, budeme se vždy soustředit na vítězství, na zlepšení motoru pomocí dat. Nebudeme se nezbytně nutně dívat na návrat investice. Při vítězství k tomu dochází automaticky.

Opustili jste závodění v F1 v roce 2008 příliš brzy? Rok poté, co jste prodali tým, Brawn GP vyhrál jezdecký i konstruktérský šampionát - tituly, které mohla mít Honda. Jde o nedokončenou záležitost?
JA: Všichni to říkají. Když jsme v roce 2008 opustili F1, naši inženýři věřili, že naše technologie a inženýrské metody byly správné. A my rozhodně věříme, že to stále platí.

V příští sezóně budete stát proti Mercedesu - proti nejlepší pohonné jednotce v současné F1. Zažijete stejně úspěšný start jako oni?
JA: Věřím, že se Mercedesu vyrovnáme.

Jeden či dva dodavatelé motorů se letos občas trápili. Myslíš si, že se dokážete vyhnout startovním problémům, jaké prožívali oni?
JA: Myslím, že ti dva další dodavatelé motorů se příští sezónu zotaví, pevně tomu věřím. A my budeme také ve hře.


Monacká bitva mezi Ayrtonem Sennou a Nigelem Mansellem, příští rok
se chce Honda vrátit k vítězstvím (foto: Williams F1 Team)

Museli jste analyzovat, proč se ostatní dva dodavatelé ve svém prvním roce trápili. Jaké z toho vyvozujete závěry?
JA: Závěry můžete vyvozovat pouze tehdy, pokud máte k dispozici všechna odlišná data. Dokážu si představit, že Mercedes našel perfektní vyvážení mezi šasi a svou pohonnou jednotkou a že ostatní takové vyvážení nenalezli. Spolupracujeme tedy s McLarenem jako jeden tým, protože to je jedinou cestou.

Jak je váš každodenní vztah s McLarenem řízen?
JA: V minulosti to bylo trochu obtížné, aby takové spolupráce fungovala. Ale s dnešní IT technologií, se sdílením dat, to je snadno zvládnutelné.

Jerez tedy bude vaším dnem D. Co od něj a od sezóny 2015 obecně očekáváte?
JA: Formule 1 je velmi důležitou částí naší strategie - a vítězství jsou velmi důležité pro Hondu. Chceme zvýšit povědomí o naší značce a já věřím, pevně věřím, že příští rok budeme vyhrávat závody. to vyšle o naší značce globálně velmi pozitivní signál.

Má tedy závodění v F1 dodat emoční a sportovní hledisko vaší značce?
JA: Ano. Obzvlášť v Evropě, kde fanoušci věří, že Honda je sportovní značkou. V roce 2015 také uvedeme několik velmi sportovních silničních vozů, které perfektně zapadnou do svazku Hondy s Formulí 1. F1 použijeme jako katalyzátor pro doručení zprávy, že Honda staví velmi sportovní vozy.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy