Hamilton v úvodu nejrychlejší před Buttonem, Vettel kvůli technickým problémům stál

Mercedes | foto: Daimler AG

BARCELONA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Španělska předvedl Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem, nejblíže mu byl Jenson Button s McLarenem a třetí Daniel Ricciardo s Red Bullem. Smůla provázela Sebastiana Vettela, který kvůli výpadku elektriky zůstal stát na trati.

V Barceloně nás přivítalo slunečné počasí, které by nás mělo doprovázet po celý víkend. Týmy s sebou přivezly spoustu nových dílů. Ferrari i McLaren včera zlehčovali jejich význam a nikdo neočekává, že by dominance Mercedesu měla být narušena. Stříbrné šípy za největší hrozbu nepovažují Red Bull, který se rychle zlepšuje, ale právě Ferrari. Velká cena Španělska je milníkem sezóny - kde je rychlý tady, je obvykle rychlý i v dalších závodech.

Do prvního tréninku z rezervních jezdců nastoupil u Sauberu Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze a u Williamsu Felipe Nasr místo Valtteriho Bottase. V 10 hodiny, kdy na obloze nebyl ani jeden mrak a teplota vzduchu i dráhy dosahovala 19 °C (vítr 0,4 m/s; vlhkost vzduchu: 53 %), jako první na trať vyrazil Ericsson následovaný Hülkenbergem, Kvjatem, Magnussenem a Massou.

Týmy budou hýřit aktivitou na dráze, potřebují si vyzkoušet mnoho nových dílů. Marussia oznamuje, že aerodynamická vylepšení nasadí na vůz Bianchiho, aby je mohla porovnat s výkonností původní konfigurace, s níž bude jezdit Chilton. Během prvních šesti minut všichni nainstalovali své vozy.

"Věříme v pokrok v několika oblastech - probíhají nějaké aerodynamické práce na zádi vozu a také spousta mechanických věcí, takže během dopoledne budeme dost zaneprázdněni, když budeme jezdit s různými díly na obou vozech. Máme nabitý plán testování a mechanických změn - hodně i na zavěšení, zejména v přední části vozu, a aerodynamiku vzadu," vysvětluje sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon.


Romain Grosjean v boxech - dočká se o víkendu Lotus konečně bodovaného umístění?
(foto: Lotus F1 Team)

Kvjat zajíždí první měřené kolo - 1:37,986 min na tvrdých pneumatikách Pirelli. Týmy mají jako obvykle na prvních 30 min letos k dispozici jednu sadu navíc. V dalším kole se Rus zlepšuje na 1:36,471 min. Toro Rosso nepřivezlo tak rozsáhlé novinky - to hodlá nasazovat postupně v následujících čtyřech závodech.

Hamilton si po instalaci stěžuje na zaprášenou boxovou uličku a požaduje jednu změnu: "Nelíbí se mi tahle zrcátka. Chtěl bych se vrátit k těm původním, prosím." Kromě nich má nové přední křídlo, na vnitřní straně bočnic se objevuje další horizontální prvek, který odklání vzduch vzhůru. Mimochodem, Mercedes od Barcelony přejmenovává svůj vůz W05 na "F1 W05 Hybrid."

Kuriózní situaci se zpětným zrcátkem prožívá Pérez. Na levé straně mu upadlo, proto ho musí rukou přidržovat a zajet k opravě do boxů. Na vozech se objevuje často flow-vis pro měření proudění, zvýrazňuje novinky. V případě Alonsova Ferrari je potřísněná celá levá strana.


Force India novými díly i novým sponzorem - výrobcem vodky Smirnoff (foto: Sahara Force India)

Po 20 min jezdci předvádějí letmá kola: Alonso (1:28,770), Rosberg (1:29,623), Hülkenberg (1:29,695), Massa (1:29,866), Magnussen (1:30,300), Nasr (1:30,383), Ricciardo (1:30,530), Button (1:30,717) či Maldonado (1:31,022 min).

Po půl hodině zůstává stát na dráze Vettel v zatáčce č. 5. Vystoupil z vozu a traťoví komisaři jeho vůz zatlačili do bezpečí. Mistr světa, jenž pro Barcelonu dostal staré šasi z předsezónních testů (více zde), má na kontě zatím až 15. nejrychlejší čas. Vynechání prvního tréninku ho v Barceloně může vyjít hodně draho - je třeba prověřit nejen staronové šasi, ale i spoustu nových dílů.

Co se mu přihodilo? "Elektrika v Sebově voze plně vypnula. Nejsme si jisti příčinou. Odpojilo to rádio i všechno ostatní. Doufejme, že jde o něco poměrně jednoduchého, abychom jej dostali brzy zpět, pokud se k nám vůz rychle dorazí," uvádí šéf týmu Christian Horner.

Do čela se mezitím prodraly oba Mercedesy: Lewis (1:28,028) a Nico (1:28,168 min). Rosberg ale poté zbytek tréninku stojí v garáži kvůli výměně chlazení ERS systému.


Vylepšený Mercedes - udrží si svůj velký náskok (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Lotus přidal na záď svého vozu E22 v centrální části 20cm široké křidélko (tzv. monkey seat), jehož uchycení však není uprostřed. Záď se tak stává ještě asymetričtější. O víkendu chce udělat další velký pokrok díky nové aerodynamice i vyššímu výkonu pohonné jednotky Renault. Výrobce ale ji ale nebude schopen využívat na 100 % až do závodu v Kanadě.

V Číně se nicméně posunul o znatelný kus kupředu a Grosjean dokonce mohl bojovat o body. V polovině prvního tréninku v Barceloně se Maldonado dostává na třetí místo - 1:28,744 min.

Po 54 min se do čela dostává Button (1:27,891 min). Hlásí sice, že v průběhu kola se jeho vůz stává nedotáčivým, podle jeho inženýra se však nic neděje: "To je dobrou zprávou - znamená to, že to zřejmě dělá to, co očekáváme."

Zdá se, že drobné aerodynamické změny McLarenu dobře fungují. Nasadil užší karosérii v zadní části, kvůli ramenu zavěšení v ní musel vyříznout otvor. Uprostřed se objevuje nové křidélko (monkey seat) a další prvky.


Jenson Button se v polovině tréninku ocitl na čele, nakonec jej ale překonal Hamilton
(foto: McLaren Mercedes)

Alonso je zatím čtvrtý (1:28,128 min) a neočekává, že by najednou mělo jeho Ferrari stáhnout náskok Mercedesu: "Musíme být realisté vzhledem k pozici, ve které jsme. Máme velký výkonnostní deficit a chceme to změnit - nedojde k tomu ale tady nebo během dvou či tří velkých cen, protože na Mercedes ztrácíme celkem hodně. Máme nějaké nové díly, ale myslím, že nám nejvíce pomůže charakteristika okruhu - nemá příliš dlouhé rovinky."

Jeho Ferrari se v zatáčce č. 3 hodně naklání a mírně se vlní zleva doprava - Fernando má co krotit a tým mu na posledních 20 min nasazuje odlišné přední křídlo. Naproti tomu Red Bull zde vypadá skvěle a Ricciardo ji projíždí velmi rychle. Vůz se chová tak, jak si jezdec představuje.

Konfigurace okruhu, který klade důraz na aerodynamiku, by měla pomoci Red Bullu a Ferrari stáhnout něco z výkonnostního náskoku pohonných jednotek Mercedesu. Paddock opět navštěvuje Luca di Montezemolo, který udržuje svůj tým pod tlakem na zlepšení.

Van der Garde má po hodině problémy s brzdami při prudkém zpomalení do první zatáčky. Křičí do rádia, průjezd ale zvládá, byť jen tak tak míjí zeď.


Počty kol ujetých v prvním tréninku

Ke konci piloti kroužili s větším množstvím paliva na opotřebovaných pneumatikách a McLarenpět minut před koncem překonal Hamilton o téměř 9 desetin sekundy. Třetí příčka patří Ricciardovi s Red Bullem, čtvrté místo domácímu Alonsovi.


Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí (v km/h)

Přehled všech kol: zde (PDF).

 

GP Španělska (Circuit de Catalunya)1. Trénink
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 1:27,023
2. 22 Jenson BUTTON gbrMcLaren Mercedes1:27,891
3. 3 Daniel RICCIARDO ausInfiniti Red Bull Racing1:27,973
4. 14 Fernando ALONSO espScuderia Ferrari1:28,128
5. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 1:28,168
6. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari1:28,337
7. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMcLaren Mercedes1:28,423
8. 13 Pastor MALDONADO venLotus F1 Team1:28,744
9. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team1:28,779
10. 19 Felipe MASSA braWilliams F1 Team1:28,791
11. 26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso1:28,792
12. 27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team1:28,828
13. 25 Jean-Eric VERGNE fraScuderia Toro Rosso1:28,859
14. 40 Felipe NASR braWilliams F1 Team1:29,272
15. 99 Adrian SUTIL deuSauber F1 Team1:29,688
16. 17 Jules BIANCHI fraMarussia F1 Team1:29,820
17. 8 Romain GROSJEAN fraLotus F1 Team1:29,944
18. 36 Giedo VAN DER GARDE nldSauber F1 Team1:30,440
19. 4 Max CHILTON gbrMarussia F1 Team1:30,748
20. 1 Sebastian VETTEL deuInfiniti Red Bull Racing1:30,942
21. 10 Kamuj KOBAJAŠI jpnCaterham F1 Team1:30,997
22. 9 Marcus ERICSSON sweCaterham F1 Team1:31,421

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 16 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy