Helmut Marko je naštvaný. Jeho Red Bull už není měřítkem pro ostatní, jako tomu bývalo v několika posledních sezonách. Nicméně výkon v dnešní kvalifikaci (2. a 5. místo) je dle poradce týmu akceptovatelný. Více ho ale zajímají výkony dodavatele pohonných jednotek, společnosti Renault, na které tým už několik týdnů s Francouzi spolupracuje.
"Pokud vezmete v potaz pouze šasi, jsme absolutně na špici. Nemocnou součástí je stále motor, pohonné ústrojí. Vemte si například situaci ze včerejšího druhého tréninku - jezdili jsme z mapováním z Melbourne, protože další vývojový krok nefunguje způsobem, který by nám poskytoval výhodu," popisuje Helmut Marko.
Znamená to, že nebýt motoru by byli opět na špici? "Ano, byli bychom znovu na špici. Ale momentálně máme deficit kolem 80 koní, tak to jednoduše není možné. Viděli jsme to v místě měření maximálních rychlostí."
Mistrovskému týmu se ale přetrvávající problémy nelíbí. Svoji nelibost nad touto situací dával najevo už v zimě: "Stále je nám říkáno, že to zavčas vyřeší," řekl Marko pro formula1.com. Po těchto slovech ale příšel nepovedený test v Jerezu, při kterém Red Bull zvládl odjet pouze pár kol.
"Pak jsme zasáhli na nejvyšších místech u Renaultu. A společně s Toro Rosso a Renaultem jsme nastartovali spolupráci, abychom se posunuli dopředu." I Markovi je ale jasné, že se problémy jen tak nevyřeší. "Je to zvláštní hybridní část, která nás nechává ve štychu."
To, že má Toro Rosso pohonné ústrojí od Renaultu také, ale Marko jako nevýhodu nevidí: "Ne, protože když se podíváte na Sauber, tak si nemyslím, že by Toro Rosso bylo lepší s motorem Ferrari. A máme teď druhou sílu pro vývojové práce. A naše práce dokazuje, že postupujeme správně: podívejte se, kde jsou Lotus a Caterham."
Otázkou však je, jak dlouho bude Red Bull v čele s Dietrichem Mateschitzem ochoten situaci dále akceptovat: "Člověk je fixován na to, co má. Nemůžete jen tak jednoduše říct: 'Hey, od zítra budeme používat motory Mercedes-Benz' - pokud by nám tedy mohli nějaké dát." Helmut tedy moc dobře ví, že otázka výměny dodavatele motorů je teď zcela mimo debatu a navíc: Auto je postaveno kolem pohonného řešení Francouzů.
Tým okolo Seba Vettela tak nemá moc na výběr. "Musíme z této situace získat to nejlepší, chytře a rozvážně. Budeme se snažit s Renaultem rychle posouvat dopředu a dnešní odpoledne bylo dobrým krokem správným směrem." Ale přeci jen, neuvažují v Rakousku nad změnou dodavatele motorů? "Toto téma diskutujeme..." zakončuje Helmut Marko.