Prohlášení týmů po kvalifikaci v Austrálii: Räikkönen viní provoz, před nehodou už nejel naplno

Mercedes | foto: Daimler AG

Mercedes a Red Bull v první řadě, Sebastian Vettel skončil ve druhé části kvalifikace stejně jako Räikkönen či Button... Jak hodnotí dnešní dramatickou a zajímavou kvalifikaci na úvodní závod sezóny jezdci a představitelé jednotlivých týmů?

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1.
Byl to zajímavý víkend a bylo to dnes ještě náročnější kvůli podmínkám, pro všechny to bylo hodně těžké. Bylo to obtížné, poprvé jsme jeli za mokra, máme více síly a protáčejí se kola, byla to nejnáročnější jízda v mokru, kterou jsem kdy zažil.

Jsem ale opravdu rád za práci, kterou odvedl tým. Nové vozy se řídí obtížněji, obzvlášť v dešti a dnes jsme to zkusili poprvé, byl to náročný úkol, ale já i Nico jsme to zvládli a je to skvělé pro tým a je fajn vidět v první řadě Daniela (Ricciarda). Byla to zábava.

Bylo to na limitu, bylo těžké poznat, kdy přezout pneumatiky, jeslti zariskovat a my se nakonec rozhodli neriskovat. Daniel (Ricciardo) odvedl na přechodné sadě dobrou práci a bylo to těsné a kvůli podmínkám náročnější. Doufám, že zítra bude sucho.

Nico Rosberg, 3.
Tohle byla náročná kvalifikace. Start ze třetího místa není optimální, ale je to ok. Vím, že mám dobré auto a proto jsem klidný. Pokud budu mít dobrý start, měl být mít šanci na dobrý výsledek. Bude to zajímavý závod, protože spotřeba paliva i opotřebení pneumatik bude na hraně. Zítra se tedy můžeme dočkat pár překvapení.

Toto Wolff, výkonný ředitel týmu
Byla to taková ta kvalifikace, kdy je lehké udělat chybu - a tým to zvládl. Dostali jsme auta na trať ve správnou dobu a poradili jsem si s proměnlivými podmínkami. V Q3 si piloti zvolili jízdu na pneumatikách do deště, protože jsme si nebyli jistí, jak rychle trať oschne.

Lewis odvedl skvělou práci a získal pole position, zatímco Nico měl provizorní pole měl také když projel cílovou čárou ve svém posledním kole. Po tvrdé práci je dobré, že jsme došli až sem a zvládli jsme získat silné startovní pozice.

Je to také 100 pole position získaná vozem s motorem Mercedes a to je také milník. Ale body se rozdávají až zítra a víme, že to bude obtížně. Musíme zvládnout šetřit palivo a mít spolehlivý vůz. Nenecháme kámen na kameni abychom se ujistili, že zítra budeme v té nejlepší situaci.


Pole position Lewise Hamiltona s komentářem od Marka Webbera (zdroj: tv ONE/youtube)

RED BULL

Daniel Ricciardo, 2.
Bylo to vzrušující. Počasí to hodně zamíchalo. Celá kvalifikace šla dobře, v první části to probíhalo ok a potom začalo pršet. To bylo poprvé, kdy jsme s těmito auty jeli naplno za mokra. Bylo to náročné, ale zároveň to byla zábava.

Můj inženýr mi hlásil P1, P2, P3 - boj o pole position a je to tak pěkné zažít to při mém prvním závodním víkendu s týmem. Seb byl asi o 2 sekundy pomalejší, takže musíme zjistit, co se stalo, ale za sebe jsem spokojen a jsem rád i za tým, že startujeme z první řady. Ještě před pár týdny to na to nevypadalo, takže jsem teď hodně spokojený.

Sebastian Vettel, 13.
Zdá se, že jsme udělali velký pokrok, ale samozřejmě nejsem spokojen, protože jsem se nedostal do první desítky. Myslím, že auto je rychlé, ale trápil jsem se s ovladatelností a v těchto podmínkách to bylo o to horší.

Vypadá to, že auto je dobré, protože Daniel odvedl skvělou práci a dostal se do první řady, gratuluji mu. Je to dlouhý závod, klíčem bude spolehlivost, aby vůz viděl šachovnicovou vlajku a může se stát cokoliv. Zřejmě bude pršet a uvidíme, co dokážeme. Domnívám se, že se pro nás naskytne řada příležitostí.

Christian Horner, šéf týmu
To bylo neuvěřitelné. Daniel odvedl skvělou práci při své domácí kvalifikaci. Skvělý výkon, vybral správné pneumatiky ve správný čas a byl během všech částí kvalifikace rychlý. Nepomysleli jsme, že budeme v prvním závodě v první řadě, byl to vynikající výkon. Byl celý víkend uvolněný, perfektní práce. 

Sebastian měl smůlu. Kvůli softwaru jeho motoru mu chyběla rychlost a ovladatelnost nebyla dobrá. Musíme tomu nyní porozumět, protože to ovlivnilo jeho kvalifikaci. Na druhou stranu máme ale radost z Daniela. Auto je dobré - naší slabostí je maximální rychlost a v mokru nemůžete jet naplno na rovinkách, takže na tom musíme zapracovat. 

 

MCLAREN

Kevin Magnussen, 4.
Podmínky byly obtížné. Nešlo jen o počasí, spíš o jízdu na pneumatikách, na kterých jsem ještě nikdy nejel. Ten výsledek je fantastický. Tahle zima byla dobrá, jsem pyšný na tým i na sebe, že jsme odvedli tak dobrou práci při přípravách.

Jsem spokojený, byla to dobrá sobota, ale potřebujeme mít dobrý den zítra. Udělám, co bude v mých silách, zisk pódia by byl fantastický, ale nebude to lehké. Pokud bude sucho, nemáme dostatečnou rychlost, ale kdyby pršelo, může se stát cokoliv, takže v to doufáme.

Jenson Button, 11. 
Šlo to dobře, cítil jsem se fajn, rychlost byla ok, ale nakonec jsem neměl dost času. V mém rychlém kole se objevily žluté vlajky, takže jsem ubral a ve zbytku kola jsem tu rychlost nenahnal. Byla to smůla, jinak mi totiž déšť vyhovoval. Zítra podle mých informací bude sucho, takže uvidíme. Je to pro všechny velká neznámá.

Eric Boullier, závodní ředitel
První kvalifikace je pro nováčka vždy příležitostí, obzvlášť pokud je trať mokrá. Kevin se s tím však popasoval výborně a získal skvělé čtvrté místo. Vyjetí Kimiho (Räkkönena) bylo, jak už řekl Jenson, špatně načasované a znemožnilo mu zajet jeho rychlé kolo a nedostal se tak nakonec do první desítky.

Zítra však může být opět proměnlivé počasí a on tak možná bude mít příležitost zúročit své umění a zkušenosti a získat tak co nejvíce možných bodů. A Kevin má dobře nakročeno k jeho první nezapomenutelné velké ceně F1.

 

FERRARI

Fernando Alonso, 5.
Kvalifikace nemá velkou vypovídací hodnotu, v dešti se vždy mohou zrodit překvapení. Počkejme si na to, jak z našeho úhlu pohledu proběhne celý víkend - a ne jen kvalifikace. Mercedes je zjevně silný za všech podmínek.

Red Bull je také opět vepředu. Vypadá to, že rychle dokázali vyřešit hodně problémů. Z Red Bullu je opět silný soupeř, ačkoliv ještě potřebují dořešit pár věcí. My ve Ferrari musíme určitě zlepšit naši výkonnost. Bilancovat ale budeme až po nedělním závodu, po něm uděláme závěry. 

Myslím, že páté místo je dobrý výsledek a je možné z této pozice získat pódiové umístění. Dnes už je jasné, že Mercedes je krok před ostatními. Víme, kde se musíme zlepšit, a do příštích závodů to je naším cílem.

Nemyslím, že šetření paliva nějak výrazně zamíchá pořadím, protože při šetření ztratíte všichni tak sekundu. Navíc bude hrát roli i počasí. Prioritou je dokončit závod a odvést v příštích měsících lepší práci než ostatní. Věřím, že se naučíme, jak z auta dostat maximum a zjednodušit všechny procedury.

Kimi Räikkönen, 12.
Nebylo to dnes především kvůli provozu zrovna bezproblémové. Když jsem byl v rychlém kole, v každé zatáčce jsem před sebou měl jiné auto. To mi znemožnilo na konci Q2 zajet čisté kolo, roztočil jsem se a poškodil přední křídlo.

A nedomnívám se, že bych jinak mohl jet o moc rychleji. Nejel naplno už pak naplno, protože jsem věděl, že se do první desítky nedostanu. Hrál jsem si s tlačítky, kola mi ujela a já narazil do zdi, protože už jsem do nedokázal zachytit. Byla to jedna chyba.

Je to škoda, protože oproti včerejšku jsme udělali pokroky. Za deště jsme byli rychlí a měl jsem lepší pocit z auta. Víme, že před sebou máme spoustu práce především na nastavení vozu, ale zároveň jsme si jistí, že jdeme správným směrem. Zítra to bude těžké a není jasné, jaké bude počasí. Je těžké předvídat, jak to bude probíhat. Ale je to jen první závod roku a my uděláme co bude v našich silách, abychom získali dobrý výsledek.

Pat Fry, vedoucí šéf šasi
Déšť při kvalifikaci v Melbourne není nic nového, ale dnes se piloti museli potýkat i s novinkami pro letošní rok. Nejsme s výsledkem spokojeni, i když je F14 T stále ve vývojovém stádiu. Věříme, že postupujeme správným směrem, abychom dohnali soupeře, zvlášť Mercedes, který dnes potvrdil roli favorita po zimních testech.

Naše pozice ukazuje na to, že se budeme probojovávat polem, obzvlášť Kimi. A můžeme čekat, že promluví i neznámé faktory spojené se spolehlivostí či šetřením paliva. Tomu věnujeme velkou pozornost.

Nemůžeme si nyní dovolit rozptylování, protože systém je velmi komplikovaný a v závodě se může přihodit spusta nepředvídatelného. Co se závodní rychlosti týče, jsou některé týmy před námi, ale já věřím, že první závod může přinést pár překvapení a doufáme, že v náš prospěch.

 

FORCE INDIA

Nico Hülkenberg, 7.
První kvalifikace nové sezóny a sedmé místo, to je dobrá zpráva. Vše šlo dobře a byla to zajímavé kvalifikace, kterou jsem si užil. Poprvé jsme nové vozy řídili za mokra, ale já se hned cítil pohodlně a jistě, měl jsem dobré vyvážení na přechodných pneumatikách i těch do deště. Mezi vozem a mnou byla dobrá harmonie a tým odvedl dobrou práci při zvládnutí provozu na trati.

Co se zítřka týče, je to krok do neznáma pro všechny. Myslím, že jsme dobře připraveni a těším se na to. Cílem jsou pro nás body.

Sergio Pérez, 16.
Nebyla to lehká kvalifikace, hlavně její druhá část a bohužel jsem v mokrých podmínkách nedal dohromady dobré kolo. Bylo těžké najít místo na trati a nedostat se do provozu a musel jsem zajet pro nové pneumatiky, když byly podmínky asi nejlepší. Když jsem vyjel ke svému poslednímu pokusu, zablokoval jsem zadní kola v zatáčce č.3, ztratil kontrolu a už jsem to nenapravil.

Není to výsledek, který jsme očekávali, ale víme, že zítra bude další příležitost. Zabojujeme a budeme se snažit získat nějaké body.

Vijay Mallya, šéf týmu
Je slibné, že v tak těžkých podmínkách získal Nico sedmou příčku. Vždycky v dešti exceluje a nehledě na počasí, dnes vypadal velmi sebejistě. Sergio měl obtížnější kvalifikaci a bohužel počasí se změnilo, když zajel do boxů a bylo pro něj těžké se potom zlepšit. Myslím, že v závodě bude mnohem lepší a posune se dopředu, protože naše rychlost v trénincích ukázala, že můžeme bojovat o body. 

Počasí bude hrát určitě velkou roli, zítra je šance dalších deštivých přeháněk a musíme mít plán pro všechny možné scénáře.

 

TORO ROSSO

Jean-Éric Vergne, 6.
Je to dobrý pocit a skvělý vstup do sezony. Po tvrdé zimní práci máme obě auta v Q3. Je to fantastický výsledek a já jsem z něj velmi šťastný. Podle mého názoru máme dobré auto a já věřím týmu i sobě samému. Z tohoto úhlu pohledu nemůžu říci, že by mě to velmi překvapilo.

Chlapci odvedli velmi dobrou práci a chci za to všem poděkovat. V desítce máme obě auta. Nevím ale, jestli jsme na tom ohledně závodního tempa tak, jak bychom chtěli. Stále potřebujeme makat a zítra snad svedeme dobrý boj. Pochopitelně gratuluji i Daniilovi. Vždycky je super mít týmového kolegu se kterým se umíte popohnat kupředu.

Daniil Kvjat, 8.
Jsem s kvalifikací spokojen. Dostali jsme se do první desítky a osmé místo je dobré. Byl to pozitivní den. Ale závod je až zítra a uvidíme, jak zvládneme strategii. V závěru kvalifikace přišla chyba, nepovažuji to ale za velký problém. Jen se toho ještě musím hodně naučit.

Před zítřejším závodem cítím silné emoce. Už před dvěma měsíci, během testů, jsem pracovali na závodech. Nyní jsme konečně tady a bereme to tak, jak to příjde. Nechceme příliš přemýšlet.  Koncentrujeme se na zítřek. 

James Key, technický ředitel
Pro všechny je to samozřejmě důležitý se všemi těmi technickými změnami. Ještě včera bylo obtížné říci, jak si kdo stojí. Až dnes jsme začali chápat. Začalo se na suchu a cítili jsme, že jsme udělali pokrok, ale nemohli jsme z měkké sady pneumatik dostat maximum.

Měli jsme plán, který jsme ale kvůli počasí museli změnit a zatím stále ještě nevíme vše, co bychom chtěli, o suchých podmínkách. Za deště to bylo o spolehlivosti a jezdcích, aby to dali dohromady.

Musím říci, že to vyšlo dobře, jezdci odvedli fantastickou práci. Gratuluji oběma, zvlášť Daniilovi, který jel první kvalifikaci v tak obtížných podmínkách. Dobrou práci odvedli i inženýři s výběrem pneumatik. Stále nás čeká kus práce po testování, ale mít oba vozy v první desítce na startu prvního závodu je velmi dobrý začátek nové sezóny.

 

WILLIAMS

Felipe Massa, 9. 
Oba vozy v Q3 jsou pro tým ve srovnání s loňskou sezonou jasným krokem vřed, ale rozhodně jsme dnes měli auto schopné dosáhnout na lepší výsledek. Na suché trati, v třetím tréninku a první části kvalifikace, jsem měl z auta dobrý pocit, ale na mokré trati jsme se potýkali s nedostatkem přítlaku v zadní části vozu a tyto podmínky nám asi vadili více než našim soupeřům.

Závod může být velmi nepředvídatelný, důležitá bude spolehlivost, proto musíme tvrdě pracovat, abychom se ujistili, že s autem nemám žádné problémy a mohli použít naši lepší rychlost na suché trati k tomu, abychom získali nějaké pozice. 

Valtteri Bottas, 10.
Dnešní proměnlivé podmínky byly pro každého velmi obtížné. Z konečného 10. místa v třetí části kvalifikace jsem trochu zklamaný. Měli jsme rychlost na to skončit výše, ale nedařilo se nám zahřát přechodné a mokré pneumatiky.

Vzhledem k okolnostem bychom ale měli být spokojení, že se nám podařilo dostat oba vozy do třetí části kvalifikace. Je škoda, že jsme museli vyměnit mou převodovku - naše spolehlivost nevypadá tak dobře jako při testování, ale naše rychlost na suché trati je dobrá, takže v případě příznivého počasí budeme mít zítra velkou šanci získat body. 

Rod Nelson, vedoucí inženýr testování a podpory
Byla to kvalifikace jako na houpačce, měnily se podmínky a to nám nakonec uškodilo. Měli jsme dobrou první i druhou část, ale nedostali jsme z přechodných pneumatik maximum a nezajeli jsme tak časy, které bychom ke konci očekávali. Byl to ale slibný start sezóny vzhledem k rychlosti a to především za sucha. Zítra neočekáváme déšt, takže by Felipe i Valtteri měli získat nějaké pozici a chceme s oběma vozy bodovat.

 

SAUBER

Adrian Sutil, 14. 
Stejně jako mnoho dalších jsme měli těžký víkend. Auto zatím není tam, kde bychom si ho přáli mít, já jsem však celkem spokojený, že se nám během kvalifikace vyhnuly problémy a že jsme se dostali do Q2. Žlutá vlajka na konci druhé části nám nepomohlo, myslím, že jsem mohl ještě zatlačit, abych z auta dostal víc. Přesto si myslím, že dnešní 14. místo je solidní a zítra se budu snažit dostat z auta co nejvíc, abych tuto pozici zlepšil. 

Esteban Gutiérrez, 19.
Provoz na trati byl jako noční můra. Samozřejmě, kvalifikaci jsme odstartovali trochu později kvůli problémům, které jsme měli. Chtěl bych poděkovat svým mechanikům, protože odvedli skvělou práci při přípravě auta na kvalifikaci.

V prvním kole jsme byli v jiné fázi než ostatní vozy a to rozhodně není dobrá situace, protože jsem v tomto kole musel předjet asi čtyři auta. V druhém kole jsem se v první zatáčce dostal do provozu a to není ideální.

Pokud jde o závod, musíme se zaměřit na spolehlivost, to je pro nás nyní hlavní téma. Proto se na ně budeme soustředit. Dobré je, že Adrianovo auto dnes bylo v dobré formě a to znamená, že můžeme pro něco bojovat. 

Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Celkově to byla velkolepá kvalifikace na Velkou cenu Austrálie, s výsledky, které mohly překvapit spoustu lidí. Věděli jsme, že to pro nás bude těžké. Esteban včera ztratil hodně času v prvním tréninku a dnes přišel o celý třetí trénink.

To samozřejmě není ideální, protože v této rané fázi sezony je každé kolo velmi cenné, musíme získat tolik informací o novém vozu, kolik jen bude možné. Adrian získal z auta vše, co bylo možné. Vzhledem k naší startovní pozici bude zítřek náročný, protože víme, že pokud jde o náš výkon, nejsme tam, kde chceme být. Naším cílem je maximalizovat své šance pro zítřejší závod. 

 

CATERHAM

Kamuj Kobajaši, 15.
Tohle je dobrý způsob návratu do F1 nejen pro mě při první kvalifikace sezóny, ale také pro celý tým po náročném včerejšku. Kluci pracovali tvrdě, přetáhli večerku a opravili všechny problémy, které jsme včera měli - ve třetím tréninku jsme tak najeli 19 kol a měli šanci bojovat v kvalifikaci. Ale abych pravdu řekl, s tak málo koly ještě pořád nemám nastavení dle svých představ a rozhodně bychom mohli ukázat víc, pokud bychom měli normální pátek.

V kvalifikaci jsme to dobře načasovali, protože své rychlé kolo jsem zajel těsně předtím, než začalo pršet. Bylo to dobré kolo, ale ne tak blízko, jak bychom dokázali, kdybychom v pátek jezdili. Ale postup do Q2 byla dobrá odměna za tvrdou práci a pro všechny to hodně znamenalo. Vypadá to, že zítra by opět mohlo pršet a musíme si tedy udržet spolehlivost z dneška. Myslím, že to může být jeden z nejzajímavějších závodů za hodně dlouhou dobu.

Marcus Ericsson, 20.
Jsem opravdu spokojen s tím, jak se mi první kvalifikace v F1 povedla, obzvlášť po našem pátku. Ztratit na Kamuje zhruba osm desetin byl přesně můj cíl a znamená to pro mě a pro celý tým hodně. Ve třetím tréninku jsem měl potíže s mapováním a to ovlivnilo ovladatelnost, se kterou jsem se trápil.

Přitom je to s novými motory velmi důležité. Udělali jsme pár změn a v kvalifikaci to šlo dobře. Stále nejsme tam, kde bychom chtěli, ale je to zlepšení a to znamená, že to zítra bude možná lepší, než jak to vypadalo včera.

Teď je to o závodě a už se nemohu dočkat. Možná to bude šílené, ale já jsem připraven. Myslím, že si tým za tvrdou práci zaslouží dny jako dnes. A snad to bude pokračovat i zítra.

 

MARUSSIA

Max Chilton, 17.
S mým kolem jsem byl spokojen a cítil jsem, že potíže z třetího tréninku byly napraveny. Kromě jedné malé chyby to bylo čisté kolo. Mohl jsem zvládnout víc, ale jsem relativně spokojen, když vezmu v úvahu všechny faktory, které nám přišly do cesty.

Bylo byl hezké se ještě zlepšit, postup do druhé části byl blízko, ale zasáhlo počasí. Takže odstartujeme sedmnáctí a na to se budeme soustředit. Myslím, že zítra to bude vzrušující den pro všechny fanoušky a nemohu se dočkat, až uvidím, jak si kdo stojí, zvlášť náš tým.

Jules Bianchi, 18.
Po tvrdé práci odvedené tento víkend je zklamání, že jsme měli problém, který znamenal, že jsem z auta nedostal všechno. Bohužel potíže s elektronikou, které už jsme mysleli, že jsou vyřešené, se objevily zase a to když jsem chtěl zajet své rychlé kolo.

To znamenalo změnu v nastavení, abychom se ujistili, že auto bude spolehlivé a potom jsem měl problém s převodovkou. V nejnevhodnější dobu přišel déšť a už jsem se nemohl zlepšit. I tak, zítra bude myslím řada příležitostí a musíme být soustředěni a využít je.

John Booth, šéf týmu
Věděli jsme, že to bude náročný den, ale bylo by hezké ukázat víc z naší výkonnosti. Max neměl potíže a zajel čisté kolo. U Julese přetrvávají potíže s elektronikou. Měli jsme štěstí, že na začátku kvalifikace nepršelo, ale déšť nakonec přišel a my už se nedokázali zlepšit.

Neklesáme však na mysli. Stále na voze pracujeme a rozhodně ukážeme ještě víc. Co se zítřka týče, nevíme, co se bude dít, takže zůstáváme optimisticky naladěni a uvidíme, jaké příležitosti se objeví.

 

LOTUS

Romain Grosjean, 21.
Měli jsme dnes spoustu problémů a když jsme jeden opravili, objevil se další. Kluci trvdě pracují a je to pro všechny těžká situace. Musíme se prostě pokaždé, když vyjedeme na trať, učit něco nového.

Je to frustrující, ale já jsem ten, kdo má nejlehčí život, protože nepracuju celou noc na autě. Celý tým je zde, abychom vyhrávali, takže když to nejde podle plánu, není to skvělé. Stále to může být mostrózní auto, pokud budeme pracovat jako tým. Už v minulosti jsme zažili těžké časy, takže to zvládneme.

Pastor Maldonado, 22.
Dnes to bylo těžké. Tvrdě pracujeme a musíme být optimité. Pozitivní je, že nejsme jediní, kdo má problémy. Budeme pokračovat v tvrdé práci a zkusíme makat víc než ostatní. Vyrazili jsme na trať později kvůli problému s pohonnou jednotkou.

Potom ale začalo pršet a to byl konec. Musíme zůstat soustředění a dál pracovat a to přesně děláme. Co se závodu týče, uděláme, co bude v našich silách. Rychlost by měla být dobrá, jen musíme dát dohromady kola.

Alan Permane, šéf traťového provozu
Dnešek nebyl odrazem tvrdé práce, která se odehrává v Enstone i na trati, abychom se dostali tam, kde chceme být. Kvalifikovat se na konci startovního roštu není to, proč jsme tady. Máme určité identifikovatelné problémy, na jejichž nápravě usilovně pracujeme. Neměli bychom být podceňováni. 

Pastor měl malý problém s pohonnou jednotkou a nemohl tak vyjet hned na začátku kvalifikace. A potom začalo pršet. Romain měl potíže s mapováním a po vyjetí z garáže mu to ovlivnilo brzdění a znemožnilo mu to zajet rychlejší kolo. Snažíme se pochopitelně vytěžit z tohoto víkendu co nejvíc. Každá příležitost mít auto na trati je výhodou a pořád se něco učíme. Je jasné, že máme před sebou kus práce. A pracujeme na tom.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 14 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy