Mokrý den v Jerezu ovládl McLaren, Red Bull byl nucen předčasně zabalit (+foto)

McLaren | foto: McLaren

PŘEDSEZÓNNÍ TESTOVÁNÍ V JEREZU - 2. DEN; Ve středu pokračovalo v Jerezu první předsezónní testování, ke kterému se sjely týmy Formule 1. Jak den probíhal? Živě jsme jej sledovali.

Včera toho týmy moc neujely, pouze čtyři z nich dokázali překonat hranici 10 kol, nad 18 se dostalo pouze Ferrari. O náročnosti a komplexnosti nových monopostů svědčí i to, že Red Bull ujel pouze tři kola a McLaren dokonce ani jedno.

Marussia na nový vůz v Jerezu čekala do dnešního odpoledne - zítra by chtěla jezdit, Lotus nedorazil vůbec - svůj monopost E22 si poprvé vyzkouší až za měsíc v Bahrajnu.

Konečné výsledky druhého dne


Vybrané středeční snímky z Jerezu najdete pod článkem, kompletní fotogalerii potom zde.

 

Průběh druhého dne:

17:10 Sebastian Vettel k nepovedenému startu testů říká: "Pochopitelně jsme toho příliš nenajezdili a máme pár problémů, které musíme vyřešit, ale když přišly tak veké změny, je pochopitelné, že máme pár potíží. Od toho jsou tu testy, abychom je vyřešili. Další dva dny budou velmi důležité, abychom najezdili kilometry a připravili se na testy v Bahrajnu."

17:05 SHRNUTÍ Během druhého dne Nico Rosberg najel téměř tolik, co týmy včera odkroužily v celkovém součtu. Nejrychlejším časem se blýskl Jenson Button v McLarenu, který si tak po včerejším stání v garáži spravil chuť. Den začal na mokru a Pirelli tak stanovilo na dnešní den test na mokrých pneumatikách, který byl původně naplánován na pátek. Později trať oschla. S problémy se potýká Renault, Red Bull musel poslat Sebastiana Vettela kvůli technickým problémům (s ERS systémem) domů a ani ostatní týmy tohoto dodavatele motorů toho příliš nenajezdili (celkem dnes 19 kol) - Toro Rosso vůbec nevyjelo, Caterham také skončil předčasně. 

17:00 Druhý den testů končí!

16:59 Rosberg stále krouží. I přes snahu to nevypadá, že by to Caterham zvládnul. Na trati je i Räikkönen. 

16:54 U Caterhamu se nevzdávají. Zbývá pět minut a ještě chtějí do závěrečného kola vyslat Ericssona.

16:52 Šéf Marussie, John Booth, se těší, až svůj nový vůz vyzkoušejí. "Jsme spokojeni s vývojem a s rychlostí našeho pokroku. Rok za rokem jsme se postupně zlepšovali a letos jsme učinili obrovský krok vpřed," uvedl.

16:50 Na trať míří i Sauber Estebana Gutiérreze.

16:47 Rosberg v garáži, krouží jen Ferrari Kimiho Räikkönena, který si zajel vyzkoušet do boxové uličky start. Rosberg opět zamířil na trať.

16:41 Na trať vyrazil Rosberg a Räikkönen, zbývá zhruba dvacet minut. 

16:40 Williams už se na trať nechystá. Bottasovi zatím patří druhé místo a zajel 34 kol.

16:36 Rosberg zajel do boxů (po 26 kolech), má na svém kontě 84 kol. A na trati je ticho.

16:30 Dlouho očekávaný vůz Marussie dorazil do Jerezu!

16:29 V pořadí se nic nemění. Räikkönen míří na trať, Gutiérrez do boxů. Rosberg dokončil již 81 kol a jeho časy jsou konzistentní, v posledních kolech však spadli na 1:28m.

16:23 Räikkönen míří do boxů, zatímco opačným směrem se vydal Gutiérrez. V dlouhém stintu pokračuje Rosberg, který zajíždí časy kolem 1:27, 1:28.


Helma Jensona Buttona, který si připomíná svého nedávno zesnulého otce,
jenž měl přezdívku Taťka Šmoula... (foto: McLaren Mercedes)

16:12 Rosberg brzy zajede své sedmdesáté kolo. Den skončil pro Vettela, zřejmě také pro Péreze a Ericssona. Toro Rosso ještě nevyjelo z garáže.

16:07 Fin se zařadil před Rosberga třetím nejrychlejším časem 1:25,348m za druhého Bottase a prvního Buttona.

16:05 K jezdcům se přidává i Räikkönen, zatímco Rosberg i Bottas opět zvládli zlepšit své časy.

16:00 Bottas se zlepšuje a snižuje ztrátu na Buttona, jeho čas má hodnotu 1:25,462.

15:59 Button suverénně nejrychlejší, zajíždí čas 1:24,165, má tedy náskok více než dvě sekundy. Na trať vyrazil i Bottas a Rosberg.

15:57 Ericssonův Caterham je už v garáži a tým nyní zkoumá, co se stalo. Že by další problém s motorem Renault?

15:56 Ticho přerušuje Button, který vyjíždí se svým McLarenem.

15:55 Zelená na semaforu, ale trať zůstává prázdná.

15:50 Pod článkem jsou nyní i fotografie Red Bullu, který dnes už na trati neuvidíme

15:42 Na trati byl Caterham, který zajel čas 1:37,975, což je rychlejší čas, než který má na svědomí Vettel v Red Bullu. Vzápětí ale zastavil na trati a máme tedy třetí červenou vlajku.


Rozdíl mezi letošními pneumatikami Pirelli do deště, které jezdci dnes testovali, a těmi loňskými - více info najdete zde (foto: Pirelli)

15:38 Během dopoledne poprvé na trať vyjel McLaren, jehož řešení zadní části je inovativní a zaujalo. Podle Garyho Andersona to může být jejich tajná zbraň, pokud bude správně fungovat, protože nebude lehké ji okopírovat. Více zde.

15:36 Na trati se prohání pouze Rosberg, jehož Mercedes dnes ujel nejvíce kol - 55.

15:30 Sebastian Vettel najel v novém RB10 jen 11 kol a odlétá domů. Nyní je totiž řada na Ricciardovi, který bude za volantem další dva dny testů. Podle všeho za dnešním předčasným koncem může probém s ERS systémem. Ohledně baterií a jejich přehřívání vyjádřil designér Red Bullu, Adrian Newey, obavy již dříve. 

15:25 Williams se prý soustředí na kontrolu všech systému, než v Bahrajnu přejde k hledání výkonnosti. "Než budeme mít rychlé auto, potřebujeme spolehlivé."

15:22 V dalším kole Räikkönen svůj čas ještě vylepšuje: 1:26,421. Zlepšuje se ale také Bottas, kterému se také podařilo stáhnout čas pod 1:26 a překonává i Räikkonena, když ve druhém kole zajíždí čas 1:26,322.

15:20 A Fin odpovídá zlepšením a nejrychlejším časem (dne i testů) s hodnotou 1:26,585.

15:17 Rosberg se na oschlé trati opět zlepšuje: 1:27,073 (a vylepšuje tak včerejší nejrychlejší čas Räikkönena). Fin také vyráží na trať.

15:14 V dalším kole se Rosberg ještě zlepšuje a zajíždí nejrychlejší čas s hodnotou 1:27,453. Na trať po pauze (a dle jejich slov vyřešení menšího problému) míří Williams. 

15:12 Rosberg si vylepšil svůj čas (1:28,149) a posunul se před Péreze. Mexičan už je zpět v garáži a tým vyšetřuje, co se přihodilo. 

15:07 Provoz obnoven, zatímco to vypadá na problémy Renaultu, který zatím ujel výrazně méně kol než jeho soupeři (Mercedes, Ferrari). Toro Rosso se prý ale snaží, aby ještě dnes vyrazilo na trať, zatímco Red Bull už to pro dnešní den zabalil. 

15:01 Jules Bianchi zatím nečinně přihlíží dění na trati. Jeho vůz už je však na cestě, během hodiny by prý měl být na okruhu.

14:56 V době červených vlajek se pojďme podívat na motory. Nové V6 s turbem sice nejsou tak hlasité jako V8, pořád mají ale dobrý závodní zvuk, jak potvrzuje Franz Tost: "Je to jiná muzika. Pořád mám v uších Matru V12 ze 70 let. Ale časy se mění. Turbo prostě zní jinak než atmosférické motory, ale když je auto na dráze, zvuk si užívám."

14:54 Z Force Indie se pořád kouří, maršálové zatím kouř nezažehnali.

14:52 Pod článkem přibývají první dnešní fotografie - začínám McLarenem, který včera na trati scházel.

14:48 StojímeForce India Péreze zůstala stát v první zatáčce. Ze zádi vody se trošku kouří, už při jízdě pit lane se nezdál zvuk motoru Mercedes úplně zdravý.


Chytré řešení McLarenu, snaha o získání ztraceného přítlaku v důsledku zákazu spodního křídla
(foto: McLaren Mercedes)

14:47 Mercedes už odjel hodně kol - momentálně má na svém kontě 35 kol, více má jenom Sauber (37). Na trať vyjeli Caterham a Force India.

14:39 Špatné zprávy od Red Bullu - Tým pro dnešek balí, Sebastian Vettel odlétá ještě odpoledne ze Španělska. Potvrdil to Christian Horner. První dva dny mistrovskému týmu opravdu nevyšly, včera zajeli jen instalační kolo, dnes objeli 8 okruhů. Tým pravděpodobně zastavilo ukládání energie do baterií.

14:37 Časy v Jerezu nehrají žádnou roli, týmy se snaží hlavně posbírat zkušenosti. Nico Rosberg už po trati krouží pěknou chvíli, přídává se k němu Pérez s Force India.

14:33 Mexičan zajel svůj nový nejrychlejší čas dnešního dne 1:36,467 min. Po něm zajel do boxů, na trati je tak osamocený Rosberg.

14:31 Na trati jsou momentálně Rosberg a Gutiérrez.

14:30 Ericsson byl po včerejším dni spokojený: "I když jsme zajeli jenom jedno kolo, tak jsem spokojený. Bylo skvělé odjet alespoň to jedno kolo, protože tým v předešlých měsících musel opravdu tvrdě pracovat, aby vše stihl."

14:25 Caterham ani při druhém výjezdu na trať nezajel čas, a tak stále nemáme od této stáje jediné měřené kolo za dva dny.

14:21 Kimi následoval vzor Sauberu a jede do boxů, Caterham dostál svému slovu a CT05 jede pit-lane na trať. 

14:20 Sauber zamířil po výjezdovém kole zpět do boxů, na trati jej vystřídalo Ferrari. Caterham se nechal slyšet, že bude brzy schopný vyslat Ericssona zpět na trať, to je dobrá zpráva i pro Renault

14:17 Klid přerušuje Sauber, Esteben Gutiérrez vyjíždí s trvdou směsí na trať.

14:15 Na trati je klid, a tak se pojďme podívat na postřeh Garyho Andersona: "Vypadá to, že Renault má pár problémů. Red Bull byl jediný vůz s motorem Renaultu, který dnes vyjel a Caterham i Toro Rosso zůstávají v garáži... A včera zajel Vettel jen tři kola, Ericsson tři a Toro Rosso mělo potíže s mapováním motoru," zamýšlí se Gary Anderson. "Mercedes (myšleno motory Mercedes) zatím odjel celkem téměř 100 kol, Ferrari více než 50 kol. Renault zatím 9."

14:10 Sergio Pérez dokončil další rychlé kolo, na překonání své nejlepšího času - 1:28,376 min. - to však nestačí.

14:04 Po dlouhé době zaburácelo v garáži Ferrari a Kimi Räikkönen vyjíždí na trať.

14:02 1:29,231 min. je další nejrychlejší čas Mercedesu, také Pérez tlačí na pilu - 1:29,2 min.

13:58 Mercedes zvládá ještě rychleji - 1:31,227 min.

13:55 Na třetí místo se dostává Rosberg na "zimních" pneumatikách Pirelli bez zbarvení - 1:32,932.

13:53 Button se blíží ke včerejšímu maximu Räikkönena a střídá Pérez na čele - 1:32,932 min.

13:40 Pérez jde na středně-tvrdých pneumatikách zpět před Buttona - 1:28,624 a 1:28,376 min ve třetím letmém kole svého stintu.

13:36 Když už jsme u nových turbomotorů o nižším objemu a výkonu - Nissan se včera pochlubil tím, že vyvinul tříválcový turbomotor o hmotnosti 40 kg a objemu 1500 cm3 produkující výkon 400 koní (viz foto). Točivý moment dosahuje 380 Nm (více než loňské V8 v F1), točí max. 7 500 ot/min. Rozměry jsou miniaturní: délka 500, šířka 400 a výška 200 mm. Hodlá ho nasadit do svého sportovního modelu ZEOD RC a rád by s ním poháněl i vozy Le Mans.

13:29 Ericsson instaluje Caterham CT05. Rossberg jezdí na intermediálkách kolem 1:40 min.

13:26 Chystá se vyrazit Williams, na voze se objevují hladké pneumatiky.


Jenson Button zahájil odpolední delší jízdu nejrychlejším časem (foto: McLaren Mercedes)

13:25 Button odpovídá svému loňskému týmovému kolegovi - 1:29,114 min.

13:21 Justin King odešel z vedoucí pozice britského obchodního řetězce Sainbury's. Co to má společného s F1? King byl dříve spojován jako potenciální kandidát na místo výkonného ředitele skupiny Formule 1, které se nedávno vzdal Bernie Ecclestone.

13:18 Podle Mercedesu včera Hamiltonovi upadlo křídlo při 300 km/hod. Podobné řešení nosu má Ferrari - na to, aby prošlo nárazovými testy, je třeba mít dle zasvěcených velké zdroje a provést rozsáhlý výzkum Německý tým možná neodvedl v honbě za co nejnížší hmotností nejlepší analýzu konečných prvků (FEA), před dnešními jízdami uchycení předního křídla zesílil. Kdyby byl včerejší náraz jen o trochu tvrdší, došlo by k poškození šasi a v Jerezu by mohli balit definitivně.

13:16 Mexičan posouvá laťku na 1:29,641 min.

13:14 Pérez vylepšuje na středně-tvrdých pneumatikách dnešní ý rekord v Jerezu 1:31,885 min.

13:11 Caterham tvrdí, že se brzy ukáže. Mechaniky opouští Pérez s Force Indií.

13:08 Po chvilce vzrušení všichni znovu v boxech.

13:07 Zapisuje se Vettel - 1:38,320 min.

13:05 Piloti se nám najedli a je co sledovat: Button - 1:42,630 a nové minimum, tentokrát už na hladkých "zimních" gumách vyvinutých pouze pro Jerez - 1:32,443 min. Rosberg na to ještě moc netlačí- 1:41,278 a 1:39,276.

12:57 Opět se začíná něco hýbat, Mercedes míří na dráhu.


Oficiální "mokrý" den v Jerezu byl přesunut na středu, počasí se ale začíná zlepšovat
(foto: Mercedes AMG F1 Team)

12:55 Obloha již je modrá a téměř bez mraků, teplota dosahuje 12 °C.

12:50 V Jerezu opět klid. Gutiérrez obědvá, jeho Sauber je zespodu po posledním výletě mimo trať jen lehce poškrábaný.

12:41 Koho jsme dnes ještě neviděli? Ericssona s Caterhamem CT05 a Kvjata s Toro Rosso STR9. Marussia sice v Jerezu je, ale dnes se s novým vozem neobjeví, ten je ale už na cestě - dorazit na okruh má dnes odpoledne. A Lotus si naživo budeme moci prohlédnout až za měsíc v Bahrajnu.

12:37 Vettel ujel jedno kolo a vrátil se do garáže.

12:33 Všichni se zajímají o to, jak moc se letošní vozy liší z pohledu jezdců. Hamilton včera řekl, že přilnavost, přítlak výkon a pneumatiky jsou jiné. Na druhou stranu Räikkönen uvedl, že to "z pohledu jezdce moc odlišné není." Jeho krajan Bottas tvrdí, že "největší rozdíl spočívá rozhodně v motoru a v tom, jak nastupuje výkon na výjezdu ze zatáček." Kvůli novým turbomotorům a změnám v aerodynamice mají vozy mnohem vyšší krouticí moment a méně přilnavosti, což vyžaduje citlivější práci s plynem.

12:23 Na dráze je teď ticho, všechny týmy v boxech. V Jerezu oficiální obědová přestávka není stanovena, každý si ji dělá dle svých potřeb a programu.

12:20 Ecclestone obeslal týmy se svým nejnovějším plánem: udílení dvojnásobku bodů v posledních třech závodech, žádá o jednomyslný souhlas. O dalších důsledcích se příliš nepíše: čím více bodů jezdci obdrží, tím více pak FIA zkasíruje na licencích a zápisném do další sezóny.

12:15 Button hodnotí situaci na okruhu: "Trať je téměř suchá. Stále se na ní nachází několik mokrých míst, ale odpoledne bude suchá."

12:10 Ferrari je pro dnešek s testem pneumatik pro mokré podmínky hotovo. "Nyní tento zbývající čas využijeme k tomu, abychom auto připravili na odpolední program," uvádí Scuderia.

12:02 McLaren má zvláštně řešenou zadní část zavěšení nad difuzorem. V místě bývalého spodního křídla (beam wing) je zapouzdřeno do profilu, který má generovat přítlak a vzduch posílá vzhůru, ale za cenu vyššího odporu (je téměř vertikálně - viz foto). Button se s tímto vozem zlepšuje na 1:36,232 min a 1:36,094, posouvá se do čela.

11:56 Provoz obnoven, Button a Rosberg ve stříbrných vozech vyrážejí.

11:55 Dobrá zpráva, Sauber není vážněji poškozen. Gutiérrez se dostal mimo dráhu po menším smyku, vyhnul se však kontaktu se svodidly.


"Víte, jak rádi se lišíme," komentuje Caterham svůj dnešní záběr - my raději nekomentujeme
(foto: Team Caterham F1)

11:41 Dnešní první červené vlajky. Gutiérrez byl jediným mužem na trati, akorát se zlepšil na 1:41,798 min. Poté skončil ve štěrku.

11:35 Bottas se dostává na 1:37,762 min.

11:32 Boxy dle očekávání opouští Rosberg s Mercedesem. Týmy dnes ujely už 77 kol, což je poměrně dobré vzhledem k včerejšímu celkovému počtu 93 kol. Pro srovnání loni první den zvládly 657 kol.

11:21 Mluvčí Michaela Schumachera - Sabine Kehmová, dnes vydala následující prohlášení: "Znovu zdůrazňují, že jakákoliv vyjádření o Michaelově zdraví nepocházející od doktorů, kteří se o něj starají, nebo od jeho managementu, musí být považována za spekulace. Opakuji, že žádné spekulace komentovat nebudeme." 


Nos McLarenu MP4-29 pěkně zblízka (foto: McLaren Mercedes)

11:16 McLaren se zapisuje do výsledkových listin časem 1:47,767 min.

11:15 Stále jsme dnes neviděli Mercedes, který od včerejší havárie po selhání předního křídla stojí v garáži. Už ale dostal všechny náhradní díly a v 11:30 by měl vyrazit.

11:13 V Jerezu neprší, ale je zataženo a vlhko, teplota zůstává na 10 °C. Na vozovce se objevují suchá místa.

11:11 Button s Vettelem na dráze, McLaren na pneumatikách do deště.

11:08 Zlepšuje se Bottas ve Williamsu a zajíždí nejrychlejší čas s hodnotou 1:38,102 a střídá tak na čele svého krajana.

11:05 Na trať vyráží také Gutiérrez.

11:04 Fin zlepšuje svůj čas a posouvá se do čela prozatímní taubulky 1:38,272. Zajel tři rychlá kola.

11:00 Ticho nad Jerezem přerušuje Kimi Räikkönen, který opět vyráží na trať.

10:58 Na trati je ticho, ale novinka přišla z McLarenu: Eric Boullier je oficiálně potvrzen jako závodní ředitel! Více zde.

10:48 Ke svému třetímu kolu v novém MP4-29 vyjel Jenson Button. Na trati byl také Vettel - stále bez měřeného času (odjel zatím tři kola)

10:45 V garáži Caterhamu se podle Ericssona pilně pracuje, aby co nejdříve vyjeli na trať. Na cestě (stále) je i Marussia. Její vůz by měl dorazit po poledni.

10:40 Vettel opět na trati, Williams jede do garáže kvůli změnám v nastavení.

10:35 Bottas jde do čela - 1:38,374 min.

10:28 Button je dnes podruhé s McLarenem venku, přidává se Bottas, Ferrari v boxech.

10:17 Räikkönen v prvním pokusu 1:39,148 min - o dvě sekundy rychleji než Pérez. Na dráze už je i mistr světa Vettel.

10:12 Pérez v boxech, na dráhu vyjíždí Bottas na přechodných pneumatikách.


Sergio Pérez s novým vozem a novou přilbou (foto: Sahara Force India)

10:05 Pérez s Force Indií překonává Gutiérreze - 1:41,444 min.

10:04 Technický ředitel Caterhamu Mark Smith k novému vozu CT05 dodává: "Balík, s nímž začínáme testovat, není rozhodně naší definitivní odpovědí. Plně očekáváme, že během roku 2014 vyhodnotíme i alternativní řešení."

10:02 Nos Caterhamu nám v redakci zatím připadá nejošklivější, ale našli se již 3 čtenáři ze sta tisíc, kterým se líbí. Co na něj říká jezdec Marcus Ericsson? "Lidé ho budou buď milovat, nebo nenávidět. Reakce na auto byla obrovská, pro mě ale opravdu není důležité, jak vypadá - počítá se to, jak bude rychlé."

9:58 Technický ředitel Force Indie Andy Green říká, že by rádi jezdili více, musí však být opatrní: "Nemáme žádné náhradní díly." Pokud by havarovali, mohli by to dnes zabalit, proto omezují svůj program.

9:49 Pérez opět na trati, tentokrát na přechodných pneumatikách. Po jednom kole míří do boxů, stejně jako jeho krajan se Sauberem.


Esteban Gutiérrez druhý den v Jerezu na pneumatikách do deště (foto: Sauber Motorsport AG)

9:46 Gutiérrez se znovu zlepšuje - 1:44,610 min.

9:43 Další pokus mladého Mexičana - 1:45,089 min. Vyráží Räikkönen s Ferrari.

9:41 Gutiérrez zaznamenává první měřené kolo dne - 1:49,424 min.

9:37 Sauber znovu na dráze, následuje jej Force India.

9:34 Všichni instalovali na pneumatikách do deště (wet) modré barvy. Valtteri vystoupil z vozu, Williams hodlá učinit několik aerodynamických změn.

9:31 Gutiérrez s Bottasem také zmizeli v boxech a je znovu ticho.


První výjezd McLarenu s novým MP4-29 (foto: McLaren Mercedes)

9:29 McLaren z mnoha důvodů letos potřebuje konkurenceschopné auto a prožít dobrou sezónu, zejména po loňském propadáku. Dobrý počátek však letos neměl. Na trať včera nevyjeli  "zejména kvůli elektrickým problémům." Úterý označili za "náročný" den, kdy museli "rozebrat, zkontrolovat a znovu nainstalovat několik hlavních součástí." Jenson Button tak přišel o jeden ze šesti dnů předsezónního testování, o které se rovným dílem dělí s novým týmovým kolegou Kevinem Magnussenem.

9:23 Vyjíždějí Williams a Sauber, McLaren se po instalačním okruhu vrací do boxů.

9:18 Zelená na semaforu, motory startují.

9:16 Prozatím se můžete pokochat snímky ze včerejšího dne - zde. Tapety na plochu hledejte zde.

9:15 Na boxové zídce se chystají inženýři McLarenu, vypadá to, že bychom se dnes konečně mohli dočkat MP4-29 v akci.

9:12 Testování oficiálně mělo začít, ale po dráze se stále prohánějí pouze traktory. Myslíme tím skutečné traktory, vozy F1 stále v garážích.

9:07 Zelená světla ještě nesvítí, vozy F1 s traktory na jedné trati by nedělaly dobrotu.


Kropicí španělské traktory v akci (foto: Mercedes AMG F1 Team)

9:00 Oprava: Zelená světla se nerozsvěcují na konci boxové uličky.


Středeční ráno v Jerezu (foto: Red Bull Racing)

8:55 Ráno ve Španělsku pršelo, týmy si dnes podle Pirelli budou moci vyzkoušet také mokré pneumatiky. Původně byl "mokrý" den s umělým zavlažováním dráhy plánovaný na pátek, ten se však přesouvá kvůli počasí na dnešek. Po trati se prohnaly také kropící traktory s cisternami, aby byla dostatečně mokrá.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 121 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy