RED BULL
Sebastian Vettel, 1.
Celkem mě vlastně mrzí, že sezóna končí. Auto bylo fenomenální a v každém závodě se zlepšovalo. Bylo to dnes s deštěm velmi těžké, jsem ale velmi hrdý a chci hodně poděkovat týmu a také Renaultu.
Děkuji Markovi, neměli jsme vždy ty nejlepší vztahy, vždy jsme však k sobě navzájem měli velký respekt a byli jsme pro tým velmi úspěšným párem.
Mark Webber, 2.
Bylo to dobré zakončení mé kariéry. Chtěl bych poděkovat Sebovi, Fernandovi, Lewisovi a všem těm klukům, kteří se zde v posledních letech pohybovali. Chci poděkovat všem v Austrálii a poděkovat všem, kteří mi pomáhali - oni vědí, o koho jde.
Christian Horner, šéf týmu
Výborný závod. Jsem opravdu rád, že byl Mark tam nahoře, zajel skvělý závod a před předáváním cen jsem se ho vzadu zeptal, zda si je jistý, že chce ukončit kariéru, protože jeho předjížděcí manévr na Lewise byl skvělý a celkově se výborně probojovával polem. Byl skvělým členem týmu a rozloučil se stylově.
Nyní už se zaměřujeme na příští rok, Adrian (Newey) ani není na tomto závodě, je v továrně a pracuje na voze pro příští rok. Je to obrovská změna a práce začíná tak nějak právě teď...
FERRARI
Fernando Alonso, 3.
Byl to pro všechny těžký závod. Déšť nepřišel, my bychom za mokra byli konkurenceschopnější. Zdálo se, že kdykoliv začne pršet, ale nestalo se tak, a pro nás to byla škoda. Ale skončit na pódiu znamená, že sezónu zakončujeme pozitivně. Těšíme se na příští rok.
Je to škoda, smutné, že Felipe dostal trestný průjezd boxy, protože pódium dnes pro něj bylo na dosah. Když jsem viděl, že je čtvrtý, myslel jsem si, že to dobře oslaví. Je to smutné, v posledních čtyřech letech však byl úžasným týmovým kolegou se skvělými schopnostmi a my jsme měli přátelský vztah. Příští rok se budeme vídávat v paddocku v odlišných barvách.
Felipe Massa, 7.
Byla to opravdu smůla, že jsem dostal penalizaci. Měl jsem dobrý závod a potom jsem přejel tu bílou čáru na cílové rovince. Neudělal jsem nic špatně, nepředjel jsem auta mimo trať, nezdržoval jsem. Smůla. Je to škoda kvůli týmů. Jsem si jistý, že jsem nebyl jediný, kdo to udělal (pozn.red. podle všeho byl ale jediný, kdo to dělal opakověně a byl na to upozorněn) a abych řekl pravdu, je to neakceptovatelné. Tu čáru přejelo víc lidí, ale já jediný dostal penalizaci.
Mohl jsem být čtvrtý, možná i třetí, Fernando by mě možná pustil. Co se výsledku týče mohl ten závod být o hodně lepší, ale i tak to bylo emocionální - poslední závod ve Ferrari. Budu si muset zvyknout na jiné barvy a musím všem v týmu poděkovat.
Pat Fry, technický ředitel
Byl to nejistý závod a bylo těžké předvídat, protože jsme nevěděli, jaké bude počasí a co udělají pneumatiky. Nakonec nepršelo a degradace byla bez problémů také díky šikovnému šetření od obou pilotů. Autu tento okruh vyhovoval také za sucha, ale kvůli penalizaci jsme nemohli dojet třetí a čtvrtí. Bylo by to naprostou zasloužené a chci poděkovat všem za zvládnutí této obtížné sezonu.
Naši inženýři byli schopni zajistit neuvěřitelnou spolehlivost motoru, systému a všech prvků na voze, což je klíčové když se podíváme na připravu pro příští rok - sezonu, kdy chceme být opět na špici.
McLAREN
Jenson Button, 4.
Každý odvedl neuvěřitelnou práci. Vypadá, že pracujeme lépe, když za sebou vlastně nemáme žádný trénink na suchu... Na simulátoru je to [Interlagos] pro nás vždy speciální trať. Jsem rád za čtvrté místo, je to skoro jako třetí, které zde bylo naším cílem. Potřebovali jsme to na konci roku - zvláště já. V několika posledních závodech jsem to měl těžké. V závodě se staly různé věci různým lidem, ale tak to musíte brát, protože se to stává také vám.
Poslední dva stinty pro mě byly kupodivu velmi náročné, protože jsem nevěděl, co jezdci za mnou dělají co se zastávek týče. A jak moc se starají o gumy. Myslím, že jsem si od nich udržoval dobrý odstup, ale nechtěl jsem zase zničit gumy.
Sergio Pérez, 6.
Dobrý závod, nečekali jsme, že z devatenáctého místa skončíme na šestém. Auto bylo velmi dobré. Zasekl jsem se potom za Nicem a potom musel šetřit palivo, takže z toho bylo jen šesté místo, ale je to silný výsledek.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Bezpochyby nejlepší závod roku - pro nás. Je frustrující říci to po závodě, kdy dojedete čtvrtí a šestí, ale je to pravda. Záleží také hlavně na tom, jakým způsobem toho výsledku bylo docíleno: Checo i Jenson měli problémy v kvalifikaci i když ne svojí vinou, ale probojovali se polem a bylo to působivé. A ukázalo to i sloušnou rychlost, což bylo pěkné.
Sečteno a podrženo - rok 2013 byl dlouhý a bylo to zklamání. I tak chci poděkovat mechanikům i inženýrům, kteří jsou bezpochyby nejlepší v paddocku. Není to jen můj názor, ale ukazují to i statistiky. A dnes se McLaren stal prvním týmem v F1, který měl během sezony klasifikován ve všech závodech oba vozy.
Jenson dnes také pokořil rekord, je nejdéle sloužítím britským závodníkem s 247 starty, o jeden více než David Coulthard. Dnes také dokázal, že je pořád konkurenceschopný a hladový. Checo zajel také perfektní závod, z devatenáctého místa na šesté a jsem rád, že svůj rok v McLarenu zakončil takovýmto výkonem. Jak jsem mnohokrát řekl - je to dobrý závodník a milý kluk. To, jak zvládl během posledních deseti dní tu náročnou situaci, bylo opravdu působivé. Je špičkový.
Nyní se během zimy budeme snažit zvládnout technické výzvy, které představují pravidla pro příští rok. F1 je náročný sport a dá se říci, že sezona 2014 začíná dnes večer.
MERCEDES
Nico Rosberg, 5.
Dnes to byl pro tým skvělý den a skončit na druhém místě v šampionátu konstruktérů je pro nás obrovským pokrokem. Mé díky patří všem, kteří náš úspěch umožnili, a gratuluji týmu zde na této trati i v našich továrnách.
Byl to dnes určitě zajímavý závod - perfektně jsem odstartoval, ale pak jsem se hodně trápil se svými zadními pneumatikami v úvodním stintu a přišel jsem o několik pozic. Mohli jsme Jensona překonat v boxech, ale bylo lepší být konzervativní a soustředit se na naši bitvu s Ferrari.
Mám takovou radost z toho, že jsme dosáhli našeho cíle. Všichni se teď můžou těšit na přestávku a novou výzvu, kterou představuje rok 2014. Jde o obrovský projekt a před námi je v zimě spousta práce. Hodně se těším na práci s týmem, abychom se před příští sezónou dostali do co nejlepší pozice.
Lewis Hamilton, 9.
Způsobil jsem kolizi, když se mě jeden ze zadních týmů snažil předjet. Nevím přesně, co se stalo, musím se na to znovu podívat. Doháněl jsem Fernanda, takže si myslím, že jsem s ním mohl bojovat. Skvělé je, že tým skončil na druhém místě, jinak to nebyl kdovíjak velkolepý rok. Příští rok se vrátím v lepší formě. Jsem rád, že je konec.
Toto Wolff, výkonný ředitel
Našim cílem bylo si zajistit druhé místo v šampionátu konstruktérů - toho jsme dosáhli a to je to, co se počítá. Ferrari a obzvlášť Fernando nám to v první polovině závodu extrémně stěžovali, to nás drželo na špičkách a hodně znervózňovalo.
Incident Lewise s Valtterim byl nešťastný, musíme být rádi, že nás to nakonec nestálo žádnou pozici v konečném pořadí, poučili jsme se z toho. Děkuji všem v týmu jak na dráze, tak v továrnách za jejich úsilí a prosím, dále tvrdě pracujte!
Gratuluji také Red Bullu, který znovu ukázal své neuvěřitelné tempo a v této sezóně stanovoval svůj vlastní standard. Od zítřka se naše pozornost plně upře na rok 2014 a učinění dalšího významného pokroku ve výkonnosti.
SAUBER
Nico Hülkenberg, 8.
Byl to dobrý závod. Start se mi povedl a sváděl jsem v několika prvních kolech hezké bitvy. Pak jsem jezdil většinu závodu osamocen. Problémem dnes byla příliš velká nedotáčivost. Kvůli ní se přední pneumatiky rychle zničily, což nás stálo čas. Alo skončit na osmém místě je solidní výsledek a mě to dostává na 10. příčku v šampionátu pilotů, což se mi nikdy dříve nepovedlo. Je to dobrý pocit.
Esteban Gutiérrez, 12.
Celkově se cítím dobře. Šlo o skvělý závod a já jsem si dnes všechny souboje na dráze užil. Měl jsem dobré první kolo, v němž jsem předjel celkem dost aut. V prvním stintu jsme se trochu trápili s tvrdými pneumatikami, ale podařilo se mi to pak zvládnout a na středně-tvrdých ve druhém a třetím stintu získat nějaký čas zpět. €Způsob, jakým jsme k dnešku přistoupili, byl tedy dobrý.
Stále to bylo výzvou zvládnout drolení vpředu a dělal jsem všechno, co jsem mohl, abycho se to pokusil kompenzovat. Po tom všem jsem sezónu zakončil pozitivním závodem. Šlo o ročník, ve kterém jsem se učil a získával zkušenosti, což bylo pro mě tím hlavním. Cítím, že jsem odvedl jako pilot solidní práci, abych mohl učinit další krok ve své výkonnosti.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Utužující závěr sezóny, která byla pro tým velmi obtížná. Tým však v této náročné situaci prokázal svou morálku a společně se vrátíme v lepší formě. Základy pro úspěšnou druhou polovinu sezóny tvořily výborné výkony všech v Hinwilu a v závodním týmu, což se projevilo v úspěchu na dráze. Závod byl dnes typický pro sezónu: přes těžký začátek jsme dokázali získat čtyři body, a proto jsme s jejím koncem spokojeni.
TORO ROSSO
Daniel Ricciardo, 10.
Podmínky byly obtížné, občas malinko zapršelo. Z kokpitu bylo těžké odhadnout, jak moc prší. Koukal jste na hledí helmy, kolik je tam kapek a na vůz před vámi, pokud neměl potíže, předpokládáte, že je sucho. Od startu jsme nebyli rychlí a trápil jsem se s droléním na pravé přední pneu.
Zkusili jsme to napravit během závodu, ale chyběla nám rychlost, takže jsem rád, že jsem získal bod. Dnes o půlnoci se stanu závodníkem Red Bullu, ale teď chci říci díky všem v Toro Rosso za ty dva fantastické roky. Díky!
Jean-Eric Vergne, 15.
Katastrofický start pro oba vozy a i poté, auto se špatně řídilo. Vím, že je to všechné pro všechny, ale bylo to poprvé na hladkých pneumatikách, ale vyvážení auta mi nedovolilo na to zatlačit. Ve druhém a třetím stintu se to zlepšilo, ale byl to boj. Co se incidentu s Maldonadem týče - první zatáčce jsem ho předjížděl, ale on mi nenechal místo, takže jsme se dotkli a on se roztočil.
V této sezoně jsem měl víc špatných než dobrých dní, ale jsme odhodlání přes zimu tvrdě pracovat, abychom příští sezonu začali s lepším autem.
Franz Tost, šéf týmu
Náš závod byl poznamenán hned startem, oba vozy špatně odstartovaly. To nás stálo výhodu včerejších dobrých výsledků. Měli jsme potom špatnou rychlost a propadali se, JEV víc než Daniel. Rozhodli jsme se Daniela dostat z provozu a ignorovali riziko deště a on potom získal pár míst.
V polovině závodu všichni oddalovali zastávku, protože hrozilo, že začne pršet - Daniel tou dobou už najel hodně kol. Tu situaci zvládl dobře a zajeli jsme opět brzy do boxů, tím se dostal před pár dalších aut. Potom dával pozor na pneumatiky a získal bod a dojel před Force Indiemi a Sauberem.
JEV se po startu zasekl v provozu a stěžoval si na vyvážení a z provozu jsme ho dostali v posledních dvou stintech, kdy se jeho časy zlepšili a měli podobné hodnoty jako jeho týmového kolegy. Je dobré ukončit sezonu s boddem, i když čílem bylo víc než to.
FORCE INDIA
Paul di Resta, 11.
Dobrá práce s pneumatikami, dobrý výsledek, i když je zklamání, že jsem nezískal ten bod. Měl jsem špatný start.
Myslím, že jsem udělal co se po mě chtělo, když jsem měl k tomu auto, ale nevím, co bude. Říkají, že má budoucnost nesouvisí s rozpočtem, ale existují věci, které s ním souvisejí. Zimu ale začnu s hlavou vzhůru.
Adrian Sutil, 13.
Byl to náročný poslední závod a doufal jsem v body, ale nebylo to možné. Poprchávalo, ale byl jsem si jistý, že trať bude na pneumatiky do sucha. Pro mě byly hlavním problémem pneumatiky, musel jsem zastavit třikrát a bylo tak obtížné bojovat o body. V posledním kole jsem dojížděl vláček vozů přede mnou, ale nedostal jsem se dost blízlo. Byla to sezona jako na houpačce, ale budu si pamatovat pozitiva a fakt, že tým opět získal šesté místo v poháru konstruktérů - to je skvělý výsledek.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
I když jsme nezískaly body, splnili jsme si cíl, se kterým jsme sem jeli a to je šesté místo v poháru konstruktérů. Dvakrát ve třech sezonách se nám toto podařilo a to znamená, že jsme nejlepší netovární tým. Myslím, že Adrian a Paul odjeli dobrý závod i když Paul na startu ztratil a to jej stálo pozice. Jeho rychlost byla dobrá, ale bod byl mimo dosah.
Adrian se více trápil s pneumatikami a musel do boxů třikrát. Při ohlédnutí za sezonou si myslím, že na naše výkony můžeme být pyšní. Start byl výjimečný a v posledních pár závodech jsme naši formu obnovili. Těšíme se na příští rok a jsme odhodláni začít tam, kde jsme přestali.
LOTUS
Heikki Kovalainen, 14.
Byla to skvělá příležitost jezdit za Lotus a jsem naštvaný, že jsem dnes pro ně nebyl schopen získat žádné body. Myslím, že auto bylo skvělé, ale nebyl jsem schopen odemknout jeho rychlost a vytěžit z něj maximum. Dopustil jsem se několika chyb - možná kvůli nedostatku rutiny - očekával jsem však, že to bude snazší se vrátit a konkurenceschopně závodit.
Mé oba starty zde a v Austinu byly opravdu slabé, po procedurálních potížích při obou příležitostech jsem nebyl schopen se všemi při rozjezdu držet tempo. To bylo zklamání, protože to tvoří tak velkou část závodu. Pak je velmi těžké získávat zpět pozice. Děkuji všem u Lotusu za jejich podporu během těchto dvou závodů.
Romain Grosjean, nedokončil
V této části sezóny myslím, že všichni už potřebují prázdniny, ale můj motor se rozhodl na ně odejít očividně moc brzy! Samozřejmě, že to nebyl způsob, jakým jsme chtěli rok zakončit, ale šlo pro tým o fantastickou sezónu a myslím, že můžeme být opravdu hrdi na to, co jsme společně dosáhli.
Dokázali jsme, že jsme špičkovým týmem, a jsem rozhodně hrdý na všechny kluky v garáži a v Enstone. Dnes to bylo samozřejmě pro všechny zklamáním, protože si v tomto posledním závodě za všechnu svou tvrdou práci zasloužili více. Nyní je ale čas si trochu odpočinout a pak se soustředit na to, abychom do sezóny 2014 s novými pravidly vstoupili opět jako jeden ze špičkových týmů.
Alan Permane, ředitel traťového provozu
Po sezóně, kterou jsme s E21 zažili, to je velmi frustrující, že jsme se nebyli schopni s fantastickým vozem rozloučit tak, jak si zasloužilo. Obzvlášť kvůli Romainovi, který sotva něco udělal v posledních několika měsících špatně, se cítíme být zarmoucení. Podíváme se na to, co se stalo s jeho motorem, abychom přesně určili příčinu tak významného selhání, protože spolehlivost obecně byla po celý rok naší hodně silnou stránkou.
Po bídném startu to pro Heikki už mohlo být jenom těžké vyšplhat zpět na body, jsme přesto zklamání, že jsme tento víkend nic nezískali. Nyní se těšíme na výzvu roku 2014 s cílem udržet si tempo z posledních dvou sezón.
WILLIAMS
Pastor Maldonado, 16.
Tvrdě jsme dnes bojovali, ale naše rychlost nebyla na to, abychom se dostali na body. Ztratili jsme čas v boxech a nepodařilo se ty pozice získat zpět. Byly to hezké tři roky s tímto týmem a dnes ráno jsem měl pěkné rozloučení s Frankem a ostatními, kteří budou stále v mém srdci.
Valtteri Bottas, nedokončil
Bohužel jsem dokončil sezonu bez dojetí do cíle. Snažil jsem se Lewise předjet vnějškem. Viděl jsem, že je tam pro mě místo, ale najednou došlo ke kontaktu. Nevím, co se stalo, musím se na to podívat na záznamu. Jasné ale je, že to nebyla moje chyba.
Nevěděl jsem, že nezávodíme, že jsem o kolo pozadu, ale i kdybych to věděl, udělal bych to stejně a snažil se ho předjet.
Xevi Pujolar, hlavní závodní inženýr
Plánovali jsme dvě zastávky v boxech u obou vozů. Valtteri zajel do boxů podle plánu, ale kvůli hrozbě deště jsme prodloužili stint Pastorovi. Předpověď se změnila a Pastor přezul na tvrdou směs, ale v nižších podmínkách jsme se trápili, neměli jsme rychlost a nemohli bojovat.
Pokračovali jsme v plánu a sledovali počasí, bohužel Vatteriho závod skončil brzy po kolizi ve čtvrté zatáčce. Pastor měl hodiny při souboji s Vergnem a dojel šestnáctý.
MARUSSIA
Jules Bianchi, 17.
13. pozice v Malajsii byla skvělým výsledkem. Bylo to o jedno místo lepší než nej nejlepší výkon Caterhamu. Pro nás všechny je to pěkný úspěch. Byl to těžký rok, ale také skvělý. Týmu jsem za něj hodně poděkoval. Teď musíme vyvíjet další tlak. Těším se na příští rok.
Max Chilton, 19.
Tento rok byl fantastický a tým si zaslouží pochvalu. Dnes to bylo těsné, protože jsme ve voze měli vibraci, takže jsem rád, že jsem auto dovezl do cíle. Nedokážu si představit, že by můj rekord [jako nováček dokončil všechny závody sezóny] v budoucnu někdo překonal.
John Booth, týmový šéf
Byly to čtyři těžké roky. Teď se nám to konečně podařilo. Letos jsme měli nejspolehlivější auto ve Formuli 1. Max dojel do cíle ve všech 19 závodech sezony, což je pro nováčka rekord. Práce 60 lidí zde na trati a dalších 140 doma ve fabrice, kteří nejsou tak vidět, se dočkala odměny. Věřím, že jsme se postarali o překvapení, když jsme do sezony šli se dvěma nováčky. Oba jsme je znali z jejich jízd v jiných vozech a byli jsme o nich přesvědčeni. Oba dva během celé sezony dohromady udělali jen dvě nebo tři chyby.
CATERHAM
Giedo van der Garde, 18.
Povedl se mi start - dostal jsem se před týmového kolegu a v první zatáčce bojoval s Bianchim. Pak jsem se ale musel stáhnout, protože jinak bych kolidoval s jednou z Force Indii, před kterou se dostal Jules. Auto ale bylo v této části dobré, už po pár kolech jsem byl před ním [Bianchim]. Otevřel se předemnou prostor a začal jsem tlačit na Kovalainena s Lotusem. Na první sadě jsme vydrželi do 24 kola - v té době jsem byl 14., ale hlavním cílem bylo vyjet náskok na Marussie.
Během zastávky jsme nasadili další sadu středních pneumatik, ale druhá sada už nebyla tak dobrá, jako ta první. Proto jsem dostal příkaz, abych pustil kolegu. Pneumatiky mi pak začaly odcházet, ale s ohledem na možný déšť bylo zapotřebí setrvat na nich. Pořád jsme ale byli rychlejší než Bianchi.
Při druhé zastávce jsme přezuli na tvrdé, ale dostal jsem penalizaci, takže jsem byl 15s za Julesem. Snažil jsem se opravdu tvrdě, abych snížil ztrátu, ale minimum bylo 7 vteřin v 65 kole. Takhle jsem pochopitelně sezonu zakončit nechtěl. Ale celkově jsem se toho hodně naučil. Byly tam nějaké vrcholy a pády, v týmu jsou opravdu dobří lidé.
Charles Pic, nedokončil
Nepovedl se mi start, ale na konci páteho kola jsem předjel Bianchiho, pak jsem stahoval svého kolegu. Rozhodli jsme se pro dlouhý první stint na středně tvrdé směsi a sledovali jsme možný déšť. V 25 kole jsme zajeli do boxů pro další střední směs, vyjeli jsme s velkým náskokem před Bianchim, to byl hlavní cíl. Během prostřední části jsem jel dobře, auto bylo rychlé a s Giedem jsme si vyměnili pozice.
Ve střední fázi jsme dokonce jezdili časy kolem 1:18, což jezdil i střed pole. Vše záleželo na dešti, který mohl přijít. Gumy držely a když začalo trošku pršet, tak jsem byl 17. Ale v 58. kole mě potkal problém na zadním zavěšení mého auta a to byl konec závodu. Je to škoda, protože plán nám vycházel.
Cyril Abiteboul, šéf týmu:
Je jasné, že 11. pozice nebyla naším cílem. Sezonu jsme zahájili se starým autem, které bylo pomalejší než to, co měli k dispozici naši rivalové. Měli jsme ho tři závody a právě v tom druhém, v Malajsii, jsme přišli o 10. místo [v poháru konstruktérů], které jsme pak celý rok naháněli zpět. Je to frustrující, protože se naše strategie od Bahrajnu dále vyplácela a naši konkurenci jsme převyšovali.
Přes pozici, na které jsme, chci poděkovat všem v týmu i jezdcům za práci, kterou odváděli během celého roku. Znám lidi ze všech oddělení, v týmu máme hodně mladých a talentovaných lidí jak v továrně, v Leafieldu, tak i na trati. Všem chci poděkovat za práci, kterou během celého roku odváděli.
Naši akcionáři a partneři nás neustále podporovali a své investice směřovali do vybavení, infrastruktury a hlavně lidí, což nás staví do skvělé pozice pro budoucnost. Teď máme čas na odpočinek a na dobití baterek a v roce 2014 se vrátíme zpět.