RED BULL
Sebastian Vettel, 1.
Dnes to bylo velice vyrovnané. Můj první pokus v Q3 byl velice dobrý a já si tak pomyslel, že bude hodně obtížné se ještě zlepšit. Během mého druhého pokusu jsem narazil na Kimiho, který byl v zahřívacím kole, a já už neměl čas nechat si odstup. Naštěstí ale čas z prvního kola byl dostatečně rychlý. Mercedes byl podle očekávání silný. Vypadali dobře zejména v prostředním sektoru. My jsme oproti tomu velice silní v prvním sektoru, což je překvapující, protože zde jsou převážně rovinky.
Podařilo se nám oproti včerejšku notně vylepšit nastavení, jelikož ve druhém tréninku to nebylo úplně ono. Z hlediska počasí by nám mělo být jedno, jestli bude sucho, či mokro. Ale uvidíme co se stane, pokud se k nám dostane nějaký déšť z tajfunu.
Mark Webber, 3. (po penalizaci 13.)
Museli jsme trochu snížit kvalifikační rychlost vozu – ne moc, ale bylo to o nalezení kompromisu mezi konkurenceschopnosti v kvalifikaci i zítřejším závodě. Jsem celkem spokojený, mohlo jsem být ještě o dvě pozice výše, ale to by vzhledem k penalizaci znamenalo jen start z 11.pozice, místo ze 13.
Byla to celkem těsná kvalifikace mezi oběma Mercedesy, Sebem a mnou. Zítřejší závod bude zajímavý. Já jsem sice trochu mimo, ale budeme bojovat a vrátíme se zpět. Myslím, že oproti včerejšku jsme se v jistých ohledech zlepšili.
Christian Horner, šéf týmu
Dnes to byla vzrušující kvalifikace. Seb předvedl v Q3 úžasné první kolo, což se ukázalo jako rozhodující v zisku pole position. Také Mark odvedl vynikající práci a je škoda, že nyní se musí posunout o deset míst zpět. Ale při nastavení jeho vozu jsme to brali v potaz a doufejme, že zítra se to projeví na jeho progresu. Na závěr bych rád pogratuloval Renaultu k jeho 208. pole position, díky které se v historických tabulkách dotáhl na Ferrari.
MERCEDES
Lewis Hamilton, 2.
S druhou příčkou jsem velice spokojený, protože cítím, že jsem z vozu dnes dostal absolutně vše. Chlapci odvedli skvělou práci, jelikož jsme sem přijížděli s vědomím, že Red Bull má jistou výhodu. A být takto blízko z hlediska výkonu je velice pozitivní. Naše závodní tempo včera vypadalo velice dobře a byli jsme celkem blízko u nich, ale Red Bull zítra nebude jediná hrozba.
Před pár lety jsem tu byl na pole position a Seb mne na startu předjel, takže teď bych mu to rád oplatil! Potřebujeme se ujistit, že budeme mít dobrý start, dostaneme se do správné pozice a jestli tam bude mezera, tak do ní půjdu. Víme, že počasí bude zítra o něco jiné a nevadí mi, jak to dopadne. Byl bych raději, aby bylo sucho, ale uvidíme, co nám zítřek přinese.
Nico Rosberg, 5.
Po celý víkend se mi nepodařilo najít správné vyvážení a proto jsem s dnešním výsledkem trochu zklamán – i když konečná 4. pozice je celkem dobrá. První sektor je dobrý pro předjíždění, takže doufejme, že se nám tu naskytne nějaká příležitost v několika prvních kolech, ale stále se zdá, že Red Bull tu má lehce navrch.
Pokud budu mít dobrý start jako v Singapuru, tak si myslím že máme na pódium – vzhledem k výkonům, které jsme předváděli v pátečních trénincích.
Ross Brawn, šéf týmu
Dnes odpoledne to byl kvalitní týmový výkon a my můžeme být rádi, že oba naše vozy budou startovat z prvních dvou řad, což je spravedlivým obrazem naší konkurenceschopnosti na tomto okruhu. Lewis byl spokojený s vyvážením a podařilo se mu tak dostat z vozu prakticky vše, zatímco Nico se dnes necítil příliš pohodlně, což logicky ovlivnilo jeho časy.
Naše tempo s plnou nádrží vypadalo v pátek velice dobře a já tak doufám v kvalitní závod. Předpověď počasí momentálně slibuje nižší teploty a ranní přeháňky, ale odpoledne vy mělo být už sucho. Uvidíme, jak se situace nakonec vyvine a pokusíme se využít každou příležitost, která se nám namane.
LOTUS
Kimi Räikkönen, 10.
Na mé jediné sadě čerstvých gum v Q3 se mi podařilo udělat chybu, takže nakonec mé rychlé kolo nebylo dostatečně rychlé. Nakonec jsem tak obsadil 10.místo a zítra tak odstartuji jako 9.
Trochu nás trápí nedotáčivost, se kterou se pereme po celý víkend. Pokud se však podíváme na naše závodní tempo, tak bychom měli být zítra o něco silnější. Ale budeme si muset ještě počkat, co nám přichystá počasí. Snad se nám zítra povede lépe.
Romain Grosjean, 4.
Naším dnešním cíle dnes bylo pokusit se zabojovat s Mercedesy a nakonec se nám přesně to povedlo. Red Bully jsou vždy velice rychlé, takže být takto blízko u nich taktéž není špatné.
Získat místo k dobru tím, že jiný jezdec je penalizován, není zrovna posun, jaký bych si představoval, ale sám jsem si tím již musel projít a je to zkrátka součástí sportu. Pochopitelně to pro nás bude jistá výhoda, protože díky tomu budeme startovat z čisté strany startovního roštu.
Zítřek bude velice zajímavý, zejména z hlediska efektu degradace pneumatik, ale naše závodní tempo včera vypadalo dobře a já tak doufám v dobrý výsledek.
FERRARI
Fernando Alonso, 6.
Myslím, že během tohoto víkendu nejsme zvlášť silní. Včera jsme v závodní rychlosti viděli problém, takže jsem méně optimistický co se vítězství či umístění na pódiu týče. Ale uděláme, co bude v našich silách. Na startu je krátká vzdálenost do první začátky, takže budu útočit ve 3. a 4. zatáčce. V závodě se vždy něco děje, takže uvidíme, co zvládneme. Ale vím, že se zítra budeme trápit.
Felipe Massa, 7.
Doufejme, že auto bude v závodě lepší než v kvalifikaci, ale rozhodně to nebude lehký závod. Nebojujeme s Red Bully ani Mercedesy. Je před námi jeden Lotus a máme kolem sebe blízko i další auta jako Sauber - časy byly těsné. Bojujeme s týmy za námi.
Pat Fry, technický ředitel
Dnešní výsledek víceméně odráží naše očekávání, i když nemůžeme být spokojeni, že nebojujeme o přední příčky. Jsme si vědomi potenciálu, snažili jsme se z vozu dostat maximum, které jsme měli k dispozici a přizpůsobit se specifikaci okruhu a chování pneumatik. V prvním sektoru jsme byli konkurenceschopní, ale od poloviny druhého do konce třetího jsme se trápili, obzvlášť na superměkké sadě pneu.
Nebylo lehké najít vyvážení, které by nám dovolilo dostat z vozu maximum a nezničilo pneumatiky. To je nezbytné, když máte vysokou úroveň aerodynamického přítlaku. Zítra se budeme snažit. Musíme zvládnout degradaci, zvlášť v prvním stintu. Spolehlivost a počasí budou dva klíčové faktory.
SAUBER
Nico Hülkenberg, 8.
Dnešek probíhal velice dobře. V Q1 a Q2 tým šlapal jako hodinky a mé kolo v Q3 bylo také nebylo špatné, ale z nějakého důvodu o poznání obtížnější. Přilnavost se o něco zhoršila a já tak byl o 4 desetiny pomalejší než v předchozí části.
Přesto – startovat ze 7.pozice je dobrá zpráva a již se těšíme na závod. Auto se včera během dlouhých stintů řídilo velice dobře a já jsem si jistý, že tuto pozici můžeme udržet. Je skutečně zábava tady jezdit, ale nesmíme zapomínat, že vozy před námi jsou velice rychlé a že za zády máme oba McLareny.
Esteban Gutiérrez, 9.
Dnešní komunikace byla skutečně velice dobrá – takže velký dík patří celému týmu. Zlepšil jsem své kvalifikace, a jakmile máte oba své vozy na stejné úrovni, tak ze sebe můžete vydat skutečně maximum.
Toto je poprvé, co zde závodím a je skvělé hned skončit v top 10. Už podruhé za sebou jsem byl schopen dosáhnout kvalitního výsledku v kvalifikaci, z čehož mám obrovskou radost, neboť jsem na tom velice tvrdě pracoval.
Závod bude zajímavý. Teplota tratě se během závěrečné části kvalifikace lehce změnila, takže jsem měl drobné problémy s vyvážením a přilnavostí vepředu. Zítřek by měl být podobný, takže se na to budeme muset ještě podrobněji podívat, abychom měli co nejlepší závod.
Monisha Kaltenbornová, šéfka týmu
Dnes jsme dosáhli nejlepšího kvalifikačního výsledku v tomto roce, takže jsme velice šťastní. Tato kvalifikace jen potvrzuje naší sílu a ukazuje, jak moc jsme dokázali zlepšit technickou stránku vozu.
Obzvláště jsem spokojená s tím, že oba naši jezdci dokázali plně využít potenciál vozu. Velký dík také patří celému týmu, který neustále tvrdě pracuje. Nyní jen potřebujeme vydržet a dovézt domů pár bodů.
McLAREN
Sergio Pérez, 11.
Mé nejrychlejší kolo nebylo nejhorší – sice jsem lehce zablokoval kolo při brzdění do zatáčky číslo 15, ale nemyslím, že bych tam nějak výrazně ztratil. Takže dnes jsme nejspíše na lepší výsledek neměli.
Na zítřek máme připravené zajímavé nastavení, navíc jsme o něco prodloužili sedmý rychlostní stupeň, což by nám mělo usnadnit předjíždění. Takže z tohoto důvodu to zítra bude bezesporu zajímavý závod. Opravdu zde potřebujeme získat nějaké body a já si myslím, že jsme v dobré pozici, aby se tak skutečně stalo.
Jenson Button, 12.
Během mého rychlého kola jsem ztratil přibližně 15 setin mezi zatáčkami 11 a 12, kde jsem zůstal uvězněn za Kimim [Räikkönenem]. Je to celkem frustrující, protože se jedná o opravdu rychlou pasáž, a když jste takto blízko vozu před vámi, tak to bezesporu ovlivní váš čas. Pochopitelně to je těžké – většina těchto zatáček se projíždí na slepo – ale všichni máme ve vozech vysílačky, takže bychom měli vědět, kde se nachází ostatní jezdci. Každopádně to je škoda. Jsem si jistý, že bez té ztráty bychom byli v top 10.
Přesto je zde několik pozitiv pro zítřek – ušetřili jsme nějaké pneumatiky, zatáčky jedna, tři a čtyři jsou v prvním kole vždy velice zajímavé a také disponujeme relativně dobrou rychlostí na rovinkách. Prvních pár kol tak pro nás bude velice zajímavých. Snad se dokážeme posunout vpřed.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Z našeho pohledu velice nepovedená kvalifikace. Zejména je mi líto Jensona, kterého provoz v jeho rychlém kole takřka určitě stál pozici v nejlepší desítce.
Přesto si myslím, že v této sezoně jsme již několikrát prokázali, že v závodě samotném jsme velice silní a všestranní. Pro zítřek máme volné ruce z hlediska strategie a dva rychlé jezdce. Uvidíme, co se s tím dá dělat.
TORO ROSSO
Daniel Ricciardo, 13.
Rozhodně nejsem spokojený s mou pozicí a když vidíte, že rozestupy mezi nejlepšími deseti jsou tak malé, tak musíte být zklamáni. Rád bych byl ve voze celou hodinu, ale vzhledem k tomu, kde jsme byli včera, to ještě není tak zlé. Povedlo se nám auto trochu zlepšit, ale bohužel ne natolik, abychom byli ještě konkurenceschopnější.
Nyní se již musíme soustředit na závod. Pravděpodobně jedinou světlou stránkou nepřítomnosti v Q3 je fakt, že se nám podařilo ušetřit jednu sadu čerstvých měkčích pneumatik. Doufejme, že se nám jí povede plně využít a pak uvidíme, zda máme dostatečnou rychlost na boj o body.
Jean-Eric Vergne, 16.
Již od včerejška se trápíme se správným nastavením vozu. Tvrdá práce týmu přinejmenším dokázala, že vůz se teď řídí nejlépe od začátku víkendu. Avšak ostatní týmy se taktéž posunuly směrem vpřed a naše zlepšení tak neznamenalo v podstatě žádný posun pořadím směrem vzhůru.
V závodě bychom měli být schopni začít každý stint na nové sadě pneumatik, což by se mohlo postarat o rozdíl. Obvykle jsem optimistický, ale obávám se, že dosáhnout na body bude zítra velice obtížné. Dám do toho však maximum a uvidíme, jestli se mohu vydrápat zpět do top 10.
James Key, technický ředitel
pochopitelně jsme zklamaní, že se nám nepodařilo probojovat se do Q3, což je pokaždé naším cílem. Dnes nám chybělo devět setin sekundy. Výsledková listina byla dnes neuvěřitelně vyrovnaná. Dnes jsme se však potýkali se špatným vyvážením a nedostatečnou rychlostí. Nicméně s Danielem na 13.místě bezesporu není přehnané pokusit se atakovat body. Podařilo se nám ušetřit nějaké pneumatiky, což bude zítra velice důležité, protože pneumatiky zde nevydrží moc dlouho.
FORCE INDIA
Adrian Sutil, 14.
na konci jsem byl velice blízko Q3 – jen jeden a půl desetinky – to ukazuje, jak blízko jsme dnes byli. Po celý víkend jsme tvrdě pracovali na nastavení a já tak byl poměrně spokojený s vyvážením, ale mé poslední kolo už bylo na limitu.
14.pozice nám stále dává naději, že se nám povede získat pár bodů – stejně jako v Singapuru. Pole se zdá být poměrně vyrovnané, takže možná potřebujeme zkusit nějakou odlišnou strategii a otevřít si tak nové možnosti.
Paul di Resta, 15.
Pár posledních závodů ukázalo, že jízda s malým množstvím paliva je momentálně naší Achillovou patou. Nezvolili jsme nejrychlejší možný set up, protože se spíše soustředíme na naše závodní tempo – stejně jako v Singapuru. Doufejme, že se nám to v závodě vyplatí, jelikož naše závodní rychlost i míra opotřebení pneumatik jsou, soudě dle včerejších tréninků, velice dobré.
Sečteno a podtrženo – myslím si, že nás zítra čeká kvalitní závod – možná ještě lepší, než některé vozy před námi. Budu startovat na čistší straně startovního roštu, což je zde hodně znát. Takže jestli se nám povede dobrý start, snad se dostaneme i do dobré pozice, kdy naše strategie zafunguje.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Věnovali jsme hodně úsilí do zlepšení naší rychlosti na jedno kolo, takže je zklamáním skončit mimo nejlepší desítku. Adrian byl v Q2 velice blízko, ale střed pole je zde velice vyrovnaný, takže se musíme spokojit se sedmou řadou na startovním roštu.
Přesto zůstáváme pozitivně naladěni, protože naše včerejší práce naznačuje, že náš vůz bude na dlouhé vzdálenosti velice konkurenceschopný. Snad se tato premisa zítra potvrdí a nám se podaří zabojovat o body.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 17.
Zajel jsem dobré kolo, ale bohužel dnes jsme neměli dostatečnou rychlost na postup do Q2. Autu chyběla přilnavost, kdykoliv jsem se pokoušel opravdu tlačit. Tým je výsledkem pochopitelně zklamaný, ale již se plně soustředíme na společné zlepšování vozu před zítřejším závodem, abychom získali pěkných pár míst k dobru.
Pastor Maldonado, 18.
Během mé poslední jízdy jsem v posledním sektoru uvízl v provozu, ale dnes jsme stejně neměli rychlost na postup do další části. Měl jsem obrovské problémy přinutit pneumatiky spolupracovat. Nicméně nyní se již musíme soustředit na naší závodní rychlost, která tento víkend vypadá docela slibně. Zítra se pokusíme zabojovat a vylepšit tak naši stávající pozici.
Xevi Pujolar, šéfinženýr
V posledním volném tréninku jsme zkusili provést pár změn na obou našich vozech a povedlo se nám tak o trochu zlepšit balanc. Pastorovi se podařilo zajet opravdu rychlé kolo na měkčí sadě, a i přesto, že Valtteri kvůli provozu nebyl schopen zlepšit svůj čas, tak jsme do kvalifikace vstupovali s optimismem.
Bohužel se nám nepodařilo s pneumatikami dosáhnout stejné úrovně přilnavosti, jako ve třetím volném tréninku. Na to se ještě musíme podrobněji podívat a pokusit se do zítřka vyřešit.
Pole bylo velice vyrovnané a nám se tak nepodařilo proklouznout do Q2. Tento víkend jsou všichni velice blízko sebe a my se tak musíme důkladně připravit na závod, pokusit se získat k dobru pár pozic a přiblížit se tak bodované desítce. Stále je zde ještě šance na lehký déšť, což by naší strategii mohlo nabídnout další varianty.
CATERHAM
Charles Pic, 19.
Přes noc jsme na voze udělali pár změn a vyvážení tak bylo lepší, než dopoledne. Na začátku se auto totiž chovalo podobně jako v prvním tréninku, protože bylo poměrně těžké na předku a já se začal obávat, že jsme zašli příliš daleko – zejména ve středních a rychlých zatáčkách to bylo nejvíce cítit. Nakonec jsme se rozhodli přenastavit úhel předního křídla, což bohužel moc nepomohlo. Jen to zvýšilo nedotáčivost, ale stabilita zůstávala dále špatná. Tak jsme udělali několik dalších mechanických úprav, které konečně zabraly. Přes oběd jsme ještě vylepšovali zadní stabilitu a do kvalifikace jsme tak vstoupili s relativně dobrým vyvážením.
V kvalifikaci jsme jeli dvě letmá kola na měkčí sadě. První kolo bylo ok, ale určitě tam byl ještě prostor pro zlepšení, který jsem se snažil najít v průběhu kola druhého, což mi přineslo konečné 19. místo – opět před naší konkurencí. Sice jsem potkal nějaký provoz během svého rychlého kola, ale i bez toho bychom nejspíše nebyli schopni posunout se ještě výš. Takže zítra odstartujeme přesně tam, kde jsme očekávali, s autem, které se ovládá mnohem lépe, než v pátek. Už se těším.
Giedo van der Garde, 20.
Pátek se pro nás vyvíjel poměrně dobře a i v sobotu se auto chovalo podobně. Přes noc jsme udělali pár drobných změn, což se pravděpodobně projevilo přílišnou přetáčivostí na začátku třetího tréninku – zejména ve druhém sektoru. Ale celkově to bylo ok. Nedělali jsme žádné větší změny pro další výjezd, jelikož jsem byl s autem celkem spokojen. Podobné to bylo i po přezutí na měkčí směs, takže do kvalifikace jsem šel pozitivně naladěn.
Kvalifikace byla velice těsná! První výjezd v Q1 byl v pořádku, ale určitě byl ještě nějaký prostor pro zlepšení. Sice to nestačilo na Williams, ale bylo to dost na to, abychom udrželi Bianchiho a Chiltona za sebou. V posledním sektoru to nebylo tak čisté, jak jsme si představovali, ale zbylé dva sektory byly vyrovnané a byl to těsný souboj mezi mnou a týmovým kolegou. Tentokrát z toho vzešel jako vítěz on, takže oba odstartujeme za Williamsy. Cíl je zřejmý – zopakovat výkon ze Singapuru a potrápit je co nejvíce. Už se nám podařilo dokázat, že na to máme rychlost, tak uvidíme, co se zítra stane.
MARUSSIA
Jules Bianchi, 21.
Zdá se, že odvádíme dobrou práci, když se dokážeme takto držet Caterhamů. Ačkoliv je pravda, že dopoledne byl rozestup mezi námi nižší. Přesto věřím, že zítra s nimi svedeme vyrovnaný boj. Odvedli jsme dobrou práci ve vyvážení vozu, a přestože jsme v kvalifikaci nedostali příliš prostoru to prokázat, do závodu si o to více věřím.
Max Chilton, 22.
Jsem opravdu potěšen pokrokem, který jsme s vozem tento víkend udělali. Navíc jsem taktéž povzbuzen mým tempem – v porovnání s Julesem jsem byl dnes jen o desetinku pomalejší. Očividně si nemůžeme být jisti, co nám zítra počasí připraví, ale na základě naší doposud odvedené práce se těším na mých premiérových 51kol na Korea International Circuit.
John Booth, šéf týmu
Tento víkend jsme se opravdu nadřeli při nalezení správného vyvážení našich vozů. Oba naši jezdci jej v průběhu víkendu neustále měnili, což sebou nevyhnutelně přináší těžkosti, pokud jde o nalezení optimálního kvalifikačního výkonu. Přes noc, stejně tak jako v posledním tréninku tak oba naši jezdci intenzivně pracovali se svými inženýry na vyřešení těchto problémů. Na začátku kvalifikace se už konečně zdálo, že je vše zdárně za námi, první jízdy byly povzbudivé, provoz minimální a nám se tak dařilo držet krok s oběma Caterhamy. Bohužel ke konci Q1 intenzita provozu vzrostla a nám se tak z vozu nepodařilo dostat absolutně vše.
Celkově však mohu říci, že se nám od Budapeště podařilo udělat krok vpřed a vrátit se tak do hry k našim nejbližším konkurentům. A dle našeho tempa s plnou nádrží soudím, že s nimi zítra můžeme svést rovnocenný souboj. Celý víkend pracujeme pod hrozbou deště. Nyní to nevypadá moc pravděpodobně, ale je třeba vyčkat do rána. Tak jako tak jsem si jist, že všichni cítíme velkou motivaci pokračovat v pozitivních základech.