Sauberu pomohly změny pneumatik i úpravy výfuků. Dostane se před Toro Rosso?

Hülkenberg, Nico | foto: Sauber Motorsport AG

Před letní přestávkou Sauber bojoval s Williamsy, ve Velké ceně Singapuru ale již dokázal držet tempo s McLareny. Co mu pomohlo k vzestupu?

Švýcarský tým musel navíc řešit vážné finanční problémy, které mu pomohli zažehnat až noví ruští sponzoři. Po změně pneumatik uprostřed sezóny, kdy Pirelli po nátlaku týmů pro letošní směsi použilo loňské konstrukce, se Sauber dokázal opět zvednout.

Esteban Gutiérrez během posledního víkendu v Singapuru poprvé postoupil do poslední části kvalifikace a Nico Hülkenberg se držel McLarenů - a nebýt vrácení pozice po zásahu komisařů, nejspíše by cílem projel před Pérezem na osmém místě.

O dva týdny dříve v Monze, na jedinečném okruhu vyžadujícím nízký přítlak, se kvalifikoval dokonce na třetím místě a v cíli Velké ceny Itálie byl klasifikován jako pátý. Ale i na tratích pro vyšší přítlak, které budou nyní následovat, je zřejmé, že Williams, Toro Rosso a nyní i Force India začínají na Saubery ztrácet.

Problém v pomalých zatáčkách, pomohly změny pneumatik a výfuků
"Po celý rok jsme měli problémy v zatáčkách s velkým natočením volantu. Tak ve všech projížděných pod 140 km/hod. V takových místech se výkon zcela vytrácel. To se týká i zatáček, v nichž k přítlaku hodně přispívají výfuky. I v nich jsme v první polovině sezóny ztráceli," vysvětluje hlavní inženýr Sauberu Tom McCullough.


Sauber začíná překvapivě držet tempo i s McLareny, Force Indii nechává za sebou
(foto: Sauber Motorsport AG)

Do Hungaroringu před přestávkou přivezl nové výfuky s tunely pod bočnicemi ve stylu Red Bullu. Po letní přestávce Sauberu pomohly k velkému zlepšení drobné úpravy na předním a na zadním křídle. Před Singapurem se změnila také poloha výfuků - úpravy však nejsou moc patrné, protože se jednalo o optimalizaci v řádu milimetrů. Viditelnou změnu v posledním závodě ale představovaly nové deflektory pod nosem.

Veškerá tato opatření však měla velký vliv a piloti pociťovali významné pokroky. "Zlepšili jsme se všude. Nyní můžu v zatáčkách znovu útočit," popisoval Hülkenberg.

Sauber nikterak nezastírá, že mu významně pomohla i změna pneumatik, ke které bylo Pirelli donuceno po defektech v Silverstone. "Loňské pneumatiky nám pomohly. Vpředu můžeme jít níže a vzadu světlou výšku dostáváme do rámce, při němž difuzor funguje lépe," říká McCullough.

"Od Nürburgringu jezdíme s odlišnou filozofií nastavení, což nám poskytlo výhodu také na jiných tratích," pokračuje inženýr. Švýcarskému tým tedy posunul aerodynamické vyvážení více dozadu, získal více přítlaku a zároveň i mechanické přilnavosti v přední části.


Milimetrové změny v umístění výfuků jsou těžko postřehnutelné, na výkon ale mají vliv
(foto: Sauber Motorsport AG)

Dostane se před Toro Rosso na 7. místo?
Tým z Hinwilu potvrdil, že od ruských sponzorů již obdržel první peníze, může se tedy věnovat vozu pro příští sezónu. Ale cítí, že by si mohl polepšit ještě letos. Zatímco na začátku sezóny bojoval o osmou příčku s Williamsem, nyní by chtěl zaútočit na Toro Rosso před sebou.

Rozdíl šest závodů před koncem činí jen 12 bodů, což by na odměnách od Bernieho Ecclestona na konci roku udělalo 3 miliony dolarů (57 mil. Kč). "Jsme hned za McLarenem, ale před Force Indií, Toro Rosso a Williamsem," těšil se po Singapuru Hülkenberg. Týmy se přitom již musí spíše soustředit na příští sezónu, kdy je čekají velké změny a testování s novými motory již v lednu.

A společně s lepšící se formou se také rozšiřují řady zájemců o závodní místo u Sauberu příští rok. Kromě Sergeje Sirotkina vyjádřili zájem Adrian Sutil, Rubens Barrichello či Felipe Massa, který v Hinwilu v minulosti (2002, 2004, 2005) již působil.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy