Prohlášení po kvalifikaci v Singapuru: Vettel se bál, Kimi měl bolesti a Alonso je smutný

Vettel, Sebastian | foto: Red Bull Racing

Sebastian Vettel si v Singapuru dojel pro další pole position. Jeho čas již Rosberg nepřekonal. Jak hodnotí kvalifikaci ostatní jezdci a představitelé týmů?

RED BULL

Sebastian Vettel, 1.
Je to divný pocit stát dvě minuty před koncem kvalifikace v garáži - je to mnohem horší, když sledujete ostatní a nic nemůžete dělat. Bedlivě jsem sledoval časy v sektorech. Mark začal s fialovým sektorem a pak zvládli totéž i Nico s Romainem. Naštěstí byl můj poslední sektor dostatečně rychlý. Byl to skvělý pocit, z výsledku mám velkou radost. Auto je po celý víkend fenomenální.

Mark Webber, 4.
Jsem trošku zklamaný. Bylo to těsné a byla zajeta dobrá kola. Jsme v druhé řadě, bylo by lepší být v první, ale je před námi dlouhý závod a můžeme odsud něco dokázat. Máme velmi silné auto. Bylo těžké dostihnout Seba, vždycky byl silný v zatáčkách 20 a 21.

Christian Horner, šéf týmu
Od Seba to byl vynikající výkon. Byl nejrychlejší v tréninku, rychlý v Q2 na měkčí sadě a zajížděl neuvěřitelně rychlá kola a v Q3 zajel čas o 0,6s rychlejší - zvolili jsme poté strategický postup a nevyjeli podruhé, abychom ušetřili sadu měkkých pneumatik. Na konci to bylo s Nicem velmi těsné, ale jakmile jsme se rozhodli, museli jsme se toho držet.

Mark byl neuvěřitelně rychlý v Q1 na tvrdší sadě, která je po celý víkend rychlý. V Q2 neměl problém a Q3 i přes jeho nejrychlejší první sektor není na čisté straně startovního roštu. Ale i tak, být první a čtvrtí je skvělý start pro závod.

 

MERCEDES

Nico Rosberg, 2.
Je to smůla. Sebastian byl po celý víkend opravdu rychlý. Bylo to těsné a je to škoda, protože se ta jedna desetina dala stáhnout. Druhé místo je ale stále dobrý výsledek a dává nám dobrou výchozí pozici pro start do zítřejšího závodu. Ohledně naší závodní rychlosti si věříme, takže si myslím, že na výborný výsledek máme.

Lewis Hamilton, 5.
Kvalifikace se mi dnes zkrátka příliš nevydařila. Udělal jsem, co jsem mohl, ale neměl jsem z auta dobrý pocit a celkově jsem prostě nebyl dost rychlý. Jak je vidět, auto bylo rychlejší, než jsem já byl schopen z něj dostat, takže je to pochopitelně frustrující nekvalifikovat se blíž první řadě jako Nico.

Nebyl to pro mě nejlepší den, ale takový je život. Převedeme dnešní negativa do pozitiv a zítra se budu snažit odvést co nejlepší práci. Je přede mnou pár lidí, které mohu porazit, takže cílem je podium. To by bylo skvělé.

Ross Brawn, šéf týmu
Byla to pro nás dobrá kvalifikace, vytěžili jsme z vozu maximum a zajeli dobrou kvalifikaci. Bylo statečné, že Sebastian už nevyjel, ale vyplatilo se jim to. Bylo by však pěkné jim dát důvod k tomu, aby toho litovali. Nico zajel skvělé kolo, Lewisovi trošku chyběla rychlost a zajel páté místo. Takový ale máme tým - oba piloti se tlačí k lepším výkonům, pracují spolu a tým pracuje, aby našel řešení pro oba piloty.

Když se podíváme na závod, myslím, že bude spousta příležitostí, které nám mohou pomoci. Red Bull vypadá extrémně rychle v pátečních trénincích, ale strategie bude hrát významnou roli a zřejmě uvidíme přední vozy na různých strategiích.

 

LOTUS

Romain Grosjean, 3.
Auto dnes bylo OK, a když se podíváme na počet kol, která jsme za celý víkend ujeli, není to zas tak špatné. Tým se rozhodl pro dobrou strategii, je příjemné být před touto Velkou cenu takto vepředu.

Kimi Räikkönen, 11.
Nešlo to bohužel podle plánu. Dnes dopoledne to s mými zády bylo velmi špatné. V kvalifikaci to tak hrozné nebylo, ale ráno jsem nemohl řídit a s autem jsme nezvládli to, co jsme chtěli. Není to poprvé, kdy jsem měl bolesti zad a nemyslím si, že je to naposledy. Uvidíme, jak si povedeme v závodě, ale budu na startu a budu se snažit dostat maximum z toho, odkud startujeme.

Alan Permane, šéf traťového provozu
Máme smíšené pocity. Je smůla, že měl Kimi problém se zády, což způsobovalo bolesti a ovlivnilo to jeho výkon, zatímco Romain si užil perfektní den po problémech, které měl včera. Trénink mu vyšel a kvalifikace šla také podle plánu. Jsme spokojení se třetím místem a těšíme se na silný závod.

 

FERRARI

Felipe Massa, 6.
Od včerejška jsme kompletně změnili auto a ani ráno nebylo perfektní, takže jsme opět udělali změny před kvalifikací a já jsem vlastně dokázal zajet velmi dobré kolo. Jsem spokojen s tím, jak jsem začal víkend a jak jsem zajel kvalifikaci. Dokázal jsem dát dohromady dobré kolo a doufám, že to zítra bude dobrý závod.

Fernando Alonso, 7.
Nebyli jsme konkurenceschopní v žádné části víkendu a bohužel se trápíme s rychlostí víc než naši hlavní soupeři. Je to smutné. Vlastně to ale není nic moc nového oproti ostatním víkendům - v kvalifikaci se trošku trápíme. V neděli se to zlepší a nakonec jsme blízko podia či na podiu. Takže zítra se budeme snažit, aby to byl dobrý závod a my získali co nejvíc bodů a uvidíme, kde skončí naši hlavní soupeři.

Po včerejšku není jasné, které pneumatiky jsou pro závod lepší a kolik bude zastávek v boxech. Myslím, že to je otvevřené, pokud jde o strategii. Musíme se soustředit krok po kroku - start, první zatáčka, první kolo... Potom udržet pneumatiky naživu déle než ostatní a uvidíme. Je to těžký okruh a my musíme dojet a získat co nejvíce bodů a potom zjistit, jak dopadli ostatní.

Pat Fry, technický ředitel
Dnes jsme oba vozy zlepšili, našli kompromis mezi kvalifikační a závodní rychlostí. I když to nebylo dost, abychom oba piloty dostali na výkony, které mají ti na špici, pracovali jsme dobře jako tým a dostali z toho, co máme to dostupné. Určitě nám nehrály do karet různé vnější faktory - jako charakter okruhu stop start a také nedostatek přítlaku, který nás ovlivnil víc než naše soupeře.

Je zde velká šance, že závod bude restartován a i letos na to musíme být připravení (pokud vyjede safety car). Může to pomoci nebo také zničit náš závod, musíme být flexibilní. Bude hrát také roli spolehlivost - vysoké teploty vystavují vůz velkým zátěžím. Máme před sebou jednu z nejtěžších velkých cen v roce a uděláme vše, co bude v našich silách.

 

MCLAREN

Jenson Button, 8.
Auto bylo ok a řekl bych, že to pro nás byla celkem dobrá kvalifikace. Stále ještě musíme udělat pokrok, ale během víkendu jsme pracovali na nastavení, abychom zlepšili vůz, a s tím jsem spokojen. Uvidíme, co zítra zvládneme, abychom těžili z toho, odkud startujeme.

Bude to zřejmě vzrušující závod, protože pneumatiky se chovají neobvykle. Bude tedy hodně různých strategií, bude to zajímavé, jak to všichni zvládnou. Bude těžké předjet vozy před námi, ale uvidíme. Těším se na to. Je to tady vždy těžký závod a proto také tak trénujeme.

Sergio Pérez, 14.
Je to zklamání. Myslím, že jsem měl být v první desítce. Jednoduše když se trať zlepšila (v Q2), nebyl jsem schopen zlepšit svůj čas. Občas jsem ztrácel zadek vozu a nemohl tak naplno využít jeho potenciál. Myslím, že změny, které jsme udělali po ranním tréninku, nepomohly a trošku jsme tam asi ztratili. Také jsem měl problém s provozem, což nepomohlo.

Ztratit jen dvě desetiny je tady dost lehké - a dnes jsme to udělali. Výsledek - nebude to jednoduchý závod. Bude těžké předjíždět, takže potřebujeme dobrou strategii a rychlost. Ale není všechno ztraceno. Už jsme viděli, že se může stát cokoliv a je zde velký rozdíl mezi pneumatikami, takže uvidíme, jak se to bude vyvíjet z pohledu strategie. Cílem jsou pochopitelně body.

Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jenson zajel typickou silnou a bezchybnou kvalifikaci stejně jako jsme cítili, že naše auto zvládne zajet. Checo je zatím pochopitelně frustrovaný, že se nedostal do Q3. Je to těžký okruh a nic neodpustí. Přesto - tolik aut tak těsně, bylo lehké to nezvládnout. Oba piloti však letos dokázali, že zvládnou se probojovat polem a to z ještě horších pozic a dojet na bodech a nepochybuji, že oba dva se budou přesně o toto snažit, když se rozsvítí červené světlo na startu.

 

TORO ROSSO

Daniel Ricciardo, 9.
Nebyla to lehká kvalifikace a museli jsme tvrdě pracovat, abychom se dostali do Q3, tvrději, než tomu bylo v minulých závodech, kdy jsme to zvládli. Jsem zklamaný, že jsem nedostal z mého rychlého kola lepší čas, Jenson je jen pár desetin přede mnou a bylo by dobré to zvládnout před něj. Ale myslím, že celkově je deváté místo dobré.

Co se závodu týče, kluci, kteří vypadli ve druhé části, budou mít výhodu ve volbě pneumatik. Doufejme, že to ale nebude mít zase tak velký vliv. Budeme tvrdě bojovat a snad zůstaneme na bodech.

Jean-Eric Vergne, 12.
Bylo to velmi těsné a je smůla, že jsem to nezvládl do první desítky. Myslím, že máme pro závod dobré auto. Co se zítřku týče, jsem optimistou a věřím, že z dvanáctého místa můžeme získat body a je to realistický cíl. Bylo to hodně těsné a jedna desetina sekundy by udělala ten rozdíl a myslím, že bylo pár míst, kde jsem ten čas mohl nahnat, takže to je frustrující. Ale je to tak a zítra to snad bude lepší.

James Key, technický ředitel
Tento okruh a i tyto podmínky na trati nám nevyhovovali. Přivezli jsme sem hodně aerodynamických novinek a zkoumali jsme je v pátek, tím pádem jsme měli méně času na prozkoumání našeho výkonu. Dobré je, že novinky fungují skvěle, ale měli jsme hodně práce přes noc před třetím tréninkem, abychom se připravili  a získali z balíku co nejvíc. Myslím, že nakonec jsme uspěli, je to nesmírně těsné a top týmy jsou před zbytkem pole. 

Bojujeme, abychom byli v čele středu pole, a to jsme s Danielem zvládli. Opět odvedl skvělou práci a dostal se do Q3, což se od něj teď očekává, když teď máme složité víkendy. Jev byl méně dvě desetiny za ním a také odvedl dobrou práci. V pátek naše závodní rychlost vypadala lépe než kvalifikační, takže se na závod pochopitelně těšíme.

 

SAUBER

Esteban Gutiérrez, 10.
Kvalifikovat se na desátém místě je pro mne zvláštní pocit – takový, který mi ještě chyběl. Užil jsem si každou chvíli této kvalifikace. Výsledek je o to důležitější, že se mi konečně podařilo prokázat, že na to mám. 

Na začátku vše neprobíhalo tak hladce, jak bychom si přáli, ale povedlo se mi jet na hraně a i jsem dobře komunikoval s týmem. Rozhodli jsme se pro agresivnější strategii a pokusit se postoupit o krok dále. Trénovali jsme to již v trénincích a je hezké vidět, že to přineslo ovoce. Tímto chci moc poděkovat svému týmu za spolupráci. 

Zítra to bude jistě obtížný závod, protože degradace pneumatik bude mít zásadní význam. Většinou máme v závodech dobrou rychlost, o čemž jsme se přesvědčili i včera v trénincích, takže jsme přesvědčen, že zítra můžeme zabojovat o body.

Nico Hülkenberg, 11.
Má kvalifikace probíhala velice dobře až do posledního kola v Q2, kdy se v prvním sektoru objevil problém s mám DRS, které se neotevíralo dostatečně rychle. Kvůli tomu jsem ztratil dvě desetiny, které mi následně chyběly k postupu do závěrečné části. Nyní je třeba zjistit, co se přesně stalo. 

Zítra nás čeká velká výzva, jelikož předjíždění na tomto okruhu nepatří k nejsnadnějším. Celkově ale mám dojem, že se nám v posledních závodech podařilo udělat krok vpřed. Doufám, že v tomto trendu budeme pokračovat i zítra.

Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Jsem velice potěšena tímto vynikajícím kvalifikačním výsledkem, obzvláště Esteban předvedl výborný výkon. A právě tento výsledek ukazuje vzestupný trend, který jsme nastartovali v minulých závodech.

Nico měl smůlu, protože na jeho voze se objevil problém s DRS. Nebýt toho, pravděpodobně bychom měli v nejlepší desítce oba naše vozy. Nicméně i toto je skvělá pozice pro zítřejší závod. Náš dnešní silný výkon taktéž ukazuje, že tvrdá práce v několika posledních měsících se vyplatila a vůz se konečně posunul vpřed. 

 

FORCE INDIA

Adrian Sutil, 15.
15 místo je zklamáním, protože je to daleko za tím, kde bychom chtěli být. Jsme zkrátka příliš pomalí, abychom bojovali o top 10, a každý tvrdě pracuje, abychom pochopili, kde ztrácíme. Jediné, co můžeme udělat je dál bojovat a když budeme mít dobrou strategii, můžeme snad získat pár míst.

Paul di Resta, 17.
Jsme více připraveni na závod a naše úrovně degradace jsou mnohem lepší, než u ostatních vozů, ale jestli budeme moci získat body, to nevím. Přidali jsme si nějakou práci, ale snad mi na boxové zídce zítra připraví dobrou strategii.

Vijay Mallya, šéf týmu
Singapur tradičně býval jedním z našich silných okruhů, ale z několika důvodů nám letos nesedí. Nebyli jsme schopni auto dostat do ideálního stavu a je jasné, že z pneumatik nedostáváme to nejlepší. Je před námi velký úkol, pokud chceme zítra získat body, ale historie ukazuje, že Singapur může být nepředvídatelný. Naše závodní rychlost vypadá povzbudivěji, takže to zítra snad ukážeme a něco získáme i díky strategii.

 

WILLIAMS

Valtteri Bottas, 16.
Dnes jsem se pohyboval na limitu našeho vozu a s mým kolem v Q2 jsem celkem spokojen, jelikož se nám podařilo nepatrně se zlepšit. Na lepší pozice nám v současnosti chybí rychlost, ale zítra uděláme vše pro to, abychom se ještě posunuli vpřed.

Zítra to bude pro všechny jezdce i vozy obtížný závod a nejlepší co můžeme udělat je zůstat na tratě a pokusit se využít každé příležitosti, která se nám naskytne.

Pastor Maldonado, 18.
Už od prvních tréninků se skutečně trápíme s nastavením vozu, který je tak velice obtížný řídit. Dnes jsme nemohli přimět pneumatiky ke spolupráci a nepomohl nám ani značný provoz ke konci kvalifikace. Zítřejší podmínky budou velice zrádné, ale uděláme vše pro to, abychom z vozu dostali absolutně vše.

Xevi Pujolar, hlavní závodní inženýr
Během třetího volného tréninku jsme pokračovali s několika mechanickými testy, za účelem vylepšení našeho přítlaku. S tím, jak se trať postupně zlepšovala, se i nám dařilo nacházet další a další vylepšení. Postoupili jsme i z hlediska managementu pneumatik, ale i přes veškerý progres nám bylo jasné, že postoupit do Q2 bude velice obtížné.

Pastor se kvalifikoval jako 18., zatímco Valtterimu se povedlo probojovat se do druhé části a vytěžit tak z vozu maximum. Nyní se již soustředíme na zítřejší závod, zejména na tepelný management pneumatik a volbu nejlepší možné strategie – přihlédneme-li k vysoké pravděpodobnosti výjezdu safety caru. Bude to pro oba naše jezdce velice dlouhý, náročný a horký závod, ale budeme bojovat ze všech sil, abychom odjeli s pár body.

 

CATERHAM

Charles Pic, 19.
Přes noc jsme udělali řadu změn, ale hned při první jízdě v posledním tréninku jsem cítil, že jsme netrefili správné vyvážení a vůz tak byl nestabilní. Takže jsme přešli z drobné nedotáčivosti v pátek k přílišné přetáčivosti v sobotu. A i přesto, že se nám podařilo částečně zlepšit aerodynamický přítlak, mechanická váha byla stále moc vzadu.

V kvalifikaci jsme čekali, až vyrazí první série vozů, a pak jsme šli na řadu my s novou sadou měkčí směsi. Vyvážení stále nebylo ideální, vůz byl opět lehce neotáčivý ale ke konci první jízdy to již bylo lepší. S takto se chovajícím autem jsem pravděpodobně nemohl dosáhnout lepšího výsledku.

Dobrá zpráva je, že v náš prospěch je stále sedm desetin rozdílu od Marussie, což je pro nás dobré z toho pohledu, že se můžeme soustředit na boj s vozy vepředu a nemusíme se příliš bránit. Zítra to jistě bude velice zajímavé a vzhledem k tomu, že zde téměř vždy vyjede na trať safety car, tak to bude ještě hodně zajímavé. 

Giedo van der Garde, 20.
Třetí volný trénink nebyl vůbec špatný – povedlo se nám posunout se vpřed a i přesto, že zde stále ještě byly nějaké problémy s nedotáčivostí a blokováním předních kol z prvních dvou tréninků, tak auto se řídilo lépe. S výkonem na konci kvalifikace jsem byl celkem spokojen a získal jsem tak jistotu potřebnou pro kvalifikaci.

V Q1 jsme vyjeli ke dvěma jízdám na měkčích pneumatikách, při kterých jsme vždy zajeli jedno letmé kolo. Má první jízda byla celkem v pořádku, ale potýkal jsem se s provozem, takže zde byl ještě prostor ke zlepšení. Během našeho druhého výjezdu jsem na to opravdu tlačil a trefil při tom zeď, což mne stálo trochu času. Ale celkově si myslím, že to bylo v pořádku.

Hlavní je, že máme drobný náskok na vozy za námi, takže se můžeme plně soustředit na závod a pokusit se vyhnout případným problémům a využít všeho, co nám zítřek přinese.

 

MARUSSIA

Jules Bianchi, 21.
Celkově to v našem podání nebyla špatná kvalifikace, ale je škoda, že jsme nebyli schopni se zlepšit při našem prvním vyjetí, jelikož jsme vypadali celkem silní. Z nějakého důvodu jsme při naší druhé jízdě mnohem více trpěli na nedotáčivost, což bylo překvapující.

Musíme se na to podrobněji podívat a pokusit se tomu v budoucnu předcházet. Nejsem z výsledku nijak nešťastný, protože toto je pro mne nová trať a já ještě stále hledám limity. Ale myslím, že pokud se zítra vše vyvede, budeme mít silný závod.

Max Chilton, 22.
Bylo celkem překvapující trpět tak značným posunem vyvážení během druhé jízdy. Náš první výjezd probíhal v pořádku a já byl jen o desetinu pomalejší, než můj kolega, takže jsem logicky očekával další krok kupředu. Celkově jsme zde ale o něco blíže Caterhamu a myslím že všichni čtyři si zítra můžeme užít množství soubojů.

Opravdu se těším na svůj první noční závod a udělám vše pro to, abych využil každou příležitost, které se mi namane.

John Booth, šéf týmu
Celkově lehčí zklamání z našeho výsledku po relativně dobrých volných trénincích. Přivezli jsme sem drobné úpravy zavěšení, což dozajista zlepšilo naše tempo, ale na stranu druhou – v kvalifikaci jsme to nedokázali plně prodat. 

Ve třetím tréninku bylo naše tempo velice blízko našich nejbližších konkurentů a my si tak byli poměrně jisti, že s nimi v kvalifikaci svedeme důstojný boj. To se nám povedlo během první jízdy, ale pak oba naši piloti hlásili podobný problém s vyvážením, což nás stálo další zlepšení časů. 

Co se týče zítřka – máme zde relativně dobré tempo na delší vzdálenosti a velice dobré vyvážení pro větší množství paliva. Doufejme, že nám obě tyto vlastnosti zítra pomohou k dobrému výsledku. Samotný závod bude strategicky velice zajímavý, zejména vzhledem k pneumatikám. Bude tak vskutku zajímavé, kdo jakou použije strategii.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy