Okruh v Barceloně týmy důvěrně znají, před letošní sezónou zde strávily 8 ze 12 dnů testování. Velmi technická trať představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou muset piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Kvalifikaci potřetí za sebou ovládly Mercedesy, podruhé za sebou Nico Rosberg, jemuž se podařilo snížit skóre s Hamiltonem na 2:3. Ani jednomu se však nepodařilo poskládat všechny své nejrychlejší sektory do jednoho kola: Němec mohl být teoreticky o 93, Brit o 90 tisícin sekundy rychlejší.
Tento kousek se v Q3 podařil pouze Vettelovi a Grosjeanovi. Nejvíce si v případě teoretického ideálního kola v rámci svých možností mohl polepšit Pérez s McLarenem - o 0,202 sekundy. Webber s druhým Red Bullem mohl být před Grosjeanem, protože jeho nejlepší sektory v součtu dávaly o 0,168 rychlejší čas, než v Q3 předvedl.
Prvnímu sektoru vládly Lotusy a Ferrari, absolutně nejrychlejší zde byl Räikkönen (22,512 s), oba týmy však na Mercedesy hodně ztrácely v posledním sektoru (téměř půl sekundy). Te prověřuje mechanickou stránku vozu, německý tým zde dokáže vytěžit nejvíce ze svého FRIC zavěšení. Ve druhém sektoru to bylo mezi špičkovými týmy velmi vyrovnané.
Byť Mercedes tvrdí, že dosáhl zlepšení v oblasti degradace pneumatik a je o něco sebevědomější než v Bahrajnu, přesto si myslím, že v závodě budou Ferrari, Lotusy i Red Bully o něco rychlejší - v závodě o půl sekundy na kolo zaostávat nebudou. Ferrari a Lotusy letos zatím vždy svou závodní rychlostí vynikaly a v neděli dosahovaly lepších výsledků než v sobotu.
Přehled nejrychlejších časů v sektorech
McLaren kýženého pokroku ani přes horečnou snahu a záplavu novinek nedosáhl, tým je z toho skleslý, byť navenek drží hlavu vzhůru. Simulace byly příliš optimistické. Nové přední křídlo dorazilo v pátek na poslední chvíli, kvůli dešti se na trať ale dostalo až na posledních deset minut a dnes ho tým nenasadil v obavě o to, zda by prošlo kontrolou FIA, protože to před tréninkem nestihlo.
Podle sportovního ředitele Sama Michaela bude ale na voze od počátku v Monaku s ujištěním: "McLaren bude brzy zpět na čele." Dnes tým na vůz nasadil novou karosérii v horní i spodní části, nové zadní křídlo. "Všechny části, které jsme přivezli, fungují, takže s nimi budeme závodit," prozrazuje Michael.
"Neposkytly nám však masivní skok vpřed. Buďme realističtí, skončili jsme šestí v Bahrajnu a na první místo se ze šestého během jednoho závodu nedostaneme, na to je v F1 příliš vysoká úroveň konkurence. Inženýři v továrně pod vedením Tima Gosse makají naplno a my pro tento závod přivezli novinky a přivezeme je i k tomu příštímu. Zcela jsme změnili platformu, na které pracujeme, což povede k tomu, že se na voze během několika závodů změní spousta dílů," vysvětlil nám sportovní ředitel McLarenu.
Za obrovský rozdíl mezi výkonem Buttona a Péreze (téměř osm desetin) zřejmě mohl špatný tlak v pneumatikách prvně jmenovaného pilota. Tým dnes večer ještě zkoumá podrobnější příčiny.
Přehled maximálních rychlostí
Když se podíváme na konec startovního roštu, žádný velký pokrok stále nedosáhl ani Williams, kterému na Sauber schází půl sekundy, ani Caterham, který v Barceloně konečně zkompletoval vůz letošní specifikace: Marussii rozhodně neodskočil a týmy středu pole nedohnal - Van der Gardemu, který na svém voze neměl tolik novinek jako Pic (přesto jej porazil o 4 desetiny), na Maldonada scházelo propastných 1,3 sekundy.
Nejvyšší rychlosti na rovinkách po celý víkend dosahuje Alonso s Ferrari, velmi dobrá je také Force India, která těží z motoru Mercedes, s nímž poráží svého technologického partnera - tým McLaren. Z rozdílu maximálek na cílové rovince je nicméně patrné, že má Scuderia efektivnější aerodynamiku než indická stáj.
Nejnižší rychlosti jsme na cílové rovince zaznamenávali u Red Bull, který byl o více než 12,3 km/hod pomalejší než Alonsovo Ferrari. Rakouský tým volí svou klasickou filozofii vysokého přítlaku a nižších rychlostí ve prospěch rychlejších průjezdů zatáčkami - k většímu extrému však už jít nemůže, protože by své soupeře na rovince nepředjel ani s aktivovaným DRS.