Hamiltonův sloupek: V závodech se ke slovu dostává více strategie

Hamilton, Lewis | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ve svém posledním sloupku pro BBC Sport Lewis Hamilton promluvil o strategii v závodech, kterou způsobují aktuální pneumatiky Pirelli.

"Ve Formuli 1 se teď hodně mluví o pneumatikách a ačkoliv já nesouhlasím se všemi těmi stížnostmi, tak vím, že se spousta lidí už ptá, jestli se vůbec jedná o 'opravdové' závodění. Podle mého názoru se jedná o 'pravé' závodění. Když jsem poprvé startoval ve Formuli 1, tak jste nemuseli uvažovat nějak strategicky až na případ, kdy jste se někoho pokoušeli předjet. Museli jste prostě být tvrdí na pneumatiky a snažit se neztrácet čas. Stále musíte jet jak jen můžete s pneumatikami, ale nemůžete na to prostě tlačit na maximum. 

Dnes to tak prostě nemůžete dělat - musíte se o pneumatiky trochu starat. Každá guma je rozdílná. Jsou zde rozdílné techniky přípravy a jejich šetření za účelem dostat z nich maximum. Například spousta jezdců si všimla, že první tři kola stintu jsou pro životnost gum nejdůležitější. Pokud na to netlačíte v prvních třech kolech, tak pak vydrží na konci déle.

Ale zase si nemyslete, že jezdíme dokola maximálně efektivně s jednou rukou ven z okýnka, stále na to musíte tlačit, ale v určitých mezích, které jste si vytyčili. Snažíte se tedy, aby vám auto nikde neujelo a zbytečně jste ho nepřetěžovali. V Číně, kde jsme závodili minulý víkend, jsou zatáčky 1, 8 a 13 velmi tvrdé na levou přední pneumatiku, takže k nim musíte přistupovat hodně odlišně. Musíte zabrdit dříve a do zatáčky najet hladce, aby vám gumy vydržely. V těchto zatáčkách nejsme na hraně, ale ve všech ostatních ano.


Lewis se chystá v Bahrajnu na jeden z dnešních tréninků
(foto: Daimler AG)

Pro mě to tak prostě je a musím se s tím smířit. Nemyslím si, že by to mělo být nějak drasticky jiné. Moc si samozřejmě neužívám setření těchto gum, jak to musíme dělat - tím že jsme na plynu lehcí, netlačíme na to v některých zatáčkách, později podřazujeme a tak je neždímáme - ale mám rád ten fakt, že F1 se neustále mění a vy se stále musíte něco učit. 

Pokud jste viděli GP Číny v televizi, tak jste mohli slyšet Kimiho Räikkönena, Fernanda Alonsa a mě jak jsme se trochu bavili v místnosti než jsme šli na podium. Zmiňovali jsme se o Sergiovi Pérezovi z McLarenu a o tom, jak jel. Kimi s nim měl incident, ve kterém si poničil přední křídlo, což ho stálo určitý výkon. 


V Číně už byl na podiu šťastnější než v Malajsii o tři týdny dříve
(foto: Damiler AG)

Já na to nemám vyhraněný názor, protože jsem z toho moc neviděl - určitě ne ten incident s Kimim. Pamatuji si, jak jsem v dálce viděl Fernanda, jak se snaží předjet auto, které přejíždělo z jedné strany trati na druhou. Byl jsem poměrně překvapen, že ten jezdec - o kterém jsem věděl, že je to Pérez - nebyl penalizován. 

Problémem je, že rozdíl mezi blokováním a bráněním pozice je velmi úzký. Stewardi odvádí opravdu skvělou práci a nechtějí úplně vyrušit závodění. Zažil jsem to v motokárách. Jeden úředník tam chtěl všem zničit víkend a úplně se tím vytratila ta zábava ze závodění. Toto nechcete, chcete konzistentnost v pravidlech. Ale je velmi těžké být konzistentní, když každá situace je jiná. Mladí jezdci jsou určitě těmi, kteří se toho musí nejvíce naučit. Ale myslím si, že standardy v řízení letos nebyly nějak špatné. Nemám nějaký konkrétní problém s někým."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy