Zprávy z testování v Jerezu - Sezónu 2013 zahajuje nejlépe McLaren (+foto)

McLaren | foto: McLaren

Úterkem začíná testování týmů Formule 1. Po zimě se poprvé sešly ve španělském Jerezu. První den byl nejrychlejší McLaren, za ním se seřadili Red Bull a Lotus. Jak den probíhal?

Nejrychlejší čas zajel na úvod sezóny 2013, která začíná testováním v Jerezu, Jenson Button s McLarenem. Dopoledne sice dlouho stál kvůli problému s palivovým čerpadlem, odpoledne si však spravil chuť.

Konečné výsledky prvního dne testování v Jerezu

Testování se účastní všech 11 týmů Formule 1. Kromě Williamsu nasadili všichni kromě Williamsu hned první den nové monoposty.


Rozpis testování - kdo kdy v Jerezu nastoupí

 

Průběh prvního dne:

16:55 Posledních pět minut prvního dnes, na dráze jsou Di Resta, Grosjean, Hülkenberg, Maldonado a Van der Garde.

16:50 McLaren se blýskl výborným časem - 1:18,861 min.


Nejrychlejší muž prvního dne - Jenson Button (foto: McLaren Mercedes)

16:45 Maldonado je zatlačován do boxů. "Nakonec z toho byl docela příjemný den," sděluje Williams.

16:30 Button se posouvá na třetí příčku - 1:20,081 min. Na čele je Red Bull - 1:19,709. Oba na středně-tvrdé směsi.

16:29 Marussia identifikovala problém nazadním zavěšení, který zapříčinil Chiltonovu havárii. "Vyžádá si další inspekci, takže dnes už nevyjedeme," ohlašuje tým. "Po tak pozitivnímzačátku našeho testu to je zklamání, ale k tomu je testování určeno. Ahlavně -Max je v pořádku."

16:25 Všechny týmy tvrdí, že o časy nejde a skutečná výkonnost se ukáže až v kvalifikaci v Melbourne. Je to částečně  pravda, přesto je možné z předsezónního testování leccos vyčíst. Na sklonku loňského barcelonského testování bylo například jasné, že McLaren je nejrychlejší a Red Bull je silný a že Ferrari má problémy.

Všichni k němu opět upínají své zraky, protože před rokem zde Scuderia zjistila, že jejich vůz není konkurenceschopný a nefunguje tak, jak má. Šéf týmu Stefano Domenicali minulý týden zdůrazňoval, že v Jerezu o časy vůbec nepůjde. Potřebuje se krýt, vždyť zejména z časů na kolo je poznat, zda má někdo problémy. Rudé vozy jsou pod drobnohledem.

16:08 Pod článkem přibyly dnešní snímky Ferrari F138.

16:06  Sauber se dnes odpoledne dle svých slov měl zaměřit na "aerodynamická měření". Na kontě má už 60 kol.

16:05  McLaren potvrdil, že mu dnes selhalo palivové čerpadlo, které, jak jsme zde již níže psali, tým zlobilo již vloni a přes zimu bylo přepracováno.


Felipe Massa během úvodního testování nového vozu (foto: Scuderia Ferrari)

15:58  Je tu zelená vlajka, první vyjíždí Massa na mediích. Za ním vyjíždí Pastor Maldonado, který na konci pitlane zkouší start. 

15:55  Vůz je už skoro v boxech, narozdíl od transportu McLarenu, kdy mechanici auto hned přikryli, tak kluci od Marussie vůz nechali odkrytý.

15:53  Chilton havaroval v zatáčce fanouškům dobře známé z roku 1997, kdy v ní kolidovali Michael Schumacher a Jacques Villeneuve v jejich souboji o titul.

15:50  Max Chilton z místa odjíždí na skútru a zdraví fanoušky, vůz má poškozenou pravou zadní část a zavěšení.

15:47  Na místo doráží mechanici Marussie a velice bedlivě zkoumají zadní pravou část vozu, odtahovka zatím vyčkává. Příčinou je závada na zadním zavěšení.

15:42  Vzápětí jsou kvůli Britovi vyvěšeny červené vlajky, z dráhy vyjel na konci zadní rovinky.

15:41  Max Chilton zajíždí svůj nerychlejší čas dne - 1:24,176 min. Na vedoucího Grosjeana ztrácí 4,3s.

15:35  Button se druhým kolem zlepšil - 1:20,611 min. Posouvá ho to na páté místo před Rosberga na Mercedesu. Dle tabule na boxové zídce by měl mít naplánovaný stint delší jak 9 kol.

15:34 Jenson Button konečně zajíždí rychlé kolo - 1:20,848 min, je tak šestý.

15:32  Na dráze jsou čtyři auta, Hülkenberg skoro při každém průjezdu zastavuje na cílové rovince a zkouší rozjezdy.

15:30  Button opět vyjel z garáže, dočkáme se prvního rychlého kola McLarenu roku? Hülkenberg s Force Indií zkouší první delší výjezd.

15:17 Button v boxech, motory opět utichly. Whitmarsh novinářům objasňuje průběh dnešního testování z pohledu McLarenu.

15:15 Snímky všech dosud představených nových vozů včetně dnešního Caterhamu CT03 a Marussie MR02 ve vysokém rozlišení (1920 x 1200 pixelů) najdete ke stažení mezi tapetami.

15:10 Marussia dnes poprvé ve své historii nasadila KERS a zatím si jeho fungování pochvaluje. Nyní monopost MR02 přenastavuje, pak obět vyrazí.

15:03 Na dráze je pouze Sauber a Force India. Di Resta absolvuje delší jízdy a vyhodnocuje změny v nastavení, které tým provedl během oběda.

14:40 Mercedes identifikuje příčinu svého problému, dnes bude měnit některé díly na voze a na trať už nevyjede. Button stále bez času. Rosberg po "zahoření" monopostu od rána (10:23 hod) nebyl vidět. Je třeba upravit elektroizolaci, která způsobila závadu.


Red Bull RB9 v plné parádě, na zadním křídle si všimněte flow-visu, který inženýrům umožňuje zkoumat proudění vzduchu (foto: Red Bull Racing)

14:37 Přidáváme fotky Sauberu a Red Bullu (pod článkem).

14:25 Po dlouhé pauze vyjíždí Button.

14:24 Pod článkem si můžete prohlédnou snímky nové Force Indie VJM06 z dnešních dopoledních jízd.

14:18 V Jerezu není stanovena oficiální obědová přestávka, ale motory nyní utichly a většina týmů se občerstvuje.

14:05 Red Bull stahuje náskok Lotusu: 1:20,601 min.

13:55 Po dráze krouží pouze Lotus a Williams. McLaren stále v garáži, na voze se ale dopoledne již objevily deflektory a normální difuzor, vůz navenek působí velmi dobře, žel vázne spolehlivost. Ferrari nasadilo také některé novinky a vypadá hezky - velmi uhlazeně, bočnice v zadní části krásně tvarované.

13:45 Red Bull RB9 se na pohled od svého předchůdce moc neliší, ale obsahuje několik zajímavých detailů. Od Sauberu okopíroval otvor za schodem mířící směrem ke kokpitu. Ten je spojen kanálem se spodní částí šasi a nasává jím vzduch, což dává přednímu křídlu více prostoru pro práci a čistí proudění na horní straně nosu.

Na ní se po stranách nacházejí vyvýšené okraje, abych vzduch nemohl proudit přes okraje do oblasti před bočnicemi a narušovat tam proudění. Designéři se jej snaží kolem bočnic směrem k zádi zrychlit (čím rychleji proudí, tím více přítlaku vytváří). Na horní straně nosu dochází pouze k malému přelévání přes okraje, ale v F1 se každý kousek počítá.


Red Bull RB9: lemy po stranách (malé zelené šipky) a proudění z otvoru (modrá šipka) v horní části nosu (foto: Adam Cooper)

13:31 Na šesté místo si polepšuje Massa s Ferrari - 1:21,024 min.

13:25 Po McLarenu od rána stále ani vidu ani slechu. Tým řeší problémy s palivovým čerpadlem. Minulý rok ho bídná spolehlivost a chyby v boxech stáli titul. Při prezentaci tvrdil, že zlepšil procedury a veškeré potíže vyřešil. Loni Hamilton v Abú Zabí odstoupil právě kvůli palivového čerpadla.

13:20 V roce 2012 zde byl první den nejrychlejší Räikkönen s Lotusem: 1:19,670 min.


Lotus E21 dnes prohání Grosjean (foto: Lotus F1 Team)

13:16 Grosjean jako první pod hranici 80 vteřin: 1:19,796 min.

13:05 Skot s Force Indií opět lépe: 1:20,343 min.

12:55 Prozatím nejdelší stinty: Webber - 11 kol, Di Resta - 8 kol.

12:50 Teplota vzduchu dosahuje v Jerezu 15 °C, asfalt 31 °C.

12:40 Toro Rosso vylepšuje dnešní rekord: 1:20,401 min. Příští rok chce odejít od Ferrari a přejít na turbomotory Renaultu (více zde).

12:35 Rozsáhlejší článek o tom, jak týmy podle bývalého konstruktéra Garyho Andersona využívají přesezónních testů a co všechno zkoušejí, si můžete přečíst zde.

12:30 Maldonado ukrajuje ze svého času další desetinky - 1:20,864 min.

12:09 Pirelli dovezlo do Jerezu pouze měkké, středně-tvrdé a tvrdé směsi. Každý vůz bude moci během čtyř dní využít maximálně 35 sad těchto pneumatik, navíc i přechodné a gumy do deště. Super-měkká směs není vhodná pro vlastnosti tohoto 4,428km dlouhého okruhu.

12:05 Ricciardo je první: 1:20,547 min. Zlepšil se i Di Resta (1:21,647).

11:41 Lotus je rychlý v prvním sektoru, kde dosahuje maximální rychlosti, Grosjean je třetí (1:21,175). McLarenu se zatím moc nedaří, dnes ujel zatím pouze tři kola.


Williams dnes testuje nové díly na starém voze, v tomto zbarvení by měl letos závodit
(foto: Williams F1 Team)

11:37 Maldonado se zlepšuje, druhá pozice: 1:21,019 min.

11:15 Grosjean jde svým prvním letmým kolem na druhou pozici - 1:21,219

11:00 Ricciardo se posouvá na třetí místo (1:21,316), Chilton zůstává osmý (1:27,846 min)

10:52 Maldonado poskakuje na druhé místo - 1:21,215 min.

10:39 Opět zelená.

10:23 Druhé dnešní červené vlajky, kouří se z Mercedesu.

10:15 Chilton poprvé s měřeným kolem - 1:33,533 min.


Zadní část Ferrari F138 (foto: Adam Cooper)

10:10 Pořadí: 1. Rosberg (1:20,846), 2. Massa (+ 0,752), 3. Maldonado (+ 1,722), 4. Hülkenberg (+ 2,552), 5. Webber (+ 3,804), 6. Van der Garde (+ 4,148).

10:05 Postupně se otepluje, z ranních 7 °C teplota poskakuje na 12 °C. Grosjean s Lotusem se poprvé vydává na dráhu.

9:50 - Provoz obnoven. Garáž opouští Webber.

9:34 - První přerušení dne způsobil McLaren. Button zastavil ve čtvrté zatáčce kvůli problému s čerpáním paliva.


Jenson Button vyráží na dráhu, brzy však zůstává stát (foto: Oliver Turvey)

9:30 - Hlásíme se po rušném ránu, kdy v boxové uličce své nové vozy představily Caterham (viz zde) a Marussia (zde).

Testování začalo v 9:00 hod, nejrychlejší kolo zatím zajel Maldonado s Williamsem (1:22,568). Dalším pilotem s měřeným časem je Massa - s Ferrari F138 byl zatím o 13 s pomalejší (1:35,607 min).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 49 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy