Očekává se, že Grand Prix San Marina se již v kalendáři sezony 2005 vyskytovat nebude. Na to samozřejmě navazují nostalgická ohlédnutí a úvahy, ale připomeňme si, že okruh Enza a Dina Ferrari se mezi ty stoprocentně klasické okruhy neřadí.
První oficiální závod Grand Prix F1 se na okruhu uskutečnil až v roce 1980, kdy se konal pod hlavičkou GP Itálie. O rok později se italská GP vrátila do Monzy a v Imole se od té doby jezdí závod Formule 1 pod patronátem republiky San Marino.
Svojí historií nemůže okruh konkurovat slavnějším a starším konkurentům jako Monako, Spa, Silverstone, Hockenheimring nebo Monza, přesto krajnice závodní dráhy lemují vzpomínky na těžké a bohužel i smrtelné havárie. Přestavba tradiční a vyzývavé zatáčky Tamburello však byla na dlouhou dobu poslední stavební úpravou, kterou okruh prošel. Okruh je pěkný, ale ne klasický...
Závod setrvával v kalendáři přes výtky a kritiku ze strany suprema Formule 1 Bernieho Ecclestonea především díky podpoře Ferrari, pro které je Imola prakticky domácí tratí. Závody v Itálii mají zvláštní charisma. Není to ale jen diváky v ochozech, Formulí 1 žije široké okolí. Okruh je zasazen v malebném terénu a zázemí nabízí příjemné malé hotely, výborná vína a chutná jídla.
Kromě zastaralého okruhu a vybavení padocku prakticky beze změny po dlouhá léta je však dalším velkým problémem snižující se návštěvnost a malá rentabilita závodu pro kolotoč F1. Zatímco na okruzích v Malajsii a Bahrajnu shlédlo závody za tři dny kolem 200-300 000 diváků, v Imole to bylo asi jen 130 000.
Někteří lidé argumentují tím, že přesouvat závody z Evropy do jiných světadílů je zločinem, ale s ohledem na budoucnost stávajícím způsobem se rozvíjející Formule 1 je to, zdá se, řešení jediné.
Samozřejmě, že Formule 1 pochází z Evropy, ale má na ni starý kontinent monopol? Je pro jeho obyvatele stále stejně zajímavá? A co je pro F1 i její fanoušky nejdůležitější? Pokud si odpovíte na položené otázky: Ne, Ne, Přežít, pak máte pravděpodobně odpověď i na otázku v nadpisu článku...
Musí Imola z kola ven?
Jak je to s italským okruhem, nostalgií pamětníků a budoucností Formule 1?
Doporučit článek
Další zprávy
-
Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball
-
PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše
-
Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele
-
Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství