Red Bull dominuje třetímu sektoru, Ferrari na rovinkách rychlejší McLarenu

Red Bull | foto: Red Bull Racing

JEONGAM - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jak rychlé časy zajížděli piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace v Koreji, jakých maximálních rychlostí dosahovali a co z toho můžeme odvodit?

Nejdříve si prohlédněme rozvržení okruhu v Jižní Koreji. První sektor obsahuje tři rovinky, z toho na té čtvrté nejdelší v šampionátu (1 125 m) bude v závodě umístěna téměř 700m dlouhá DRS zóna - v kvalifikaci však piloti mohli svá křídla aktivovat bez omezení, celkově na 2 750 m okruhu (49 % kola).

Druhý sektor začíná prudkým brzděním do zatáčky č. 4, po dvou středně rychlých zákrutách (5 a 6) následují ty nejrychlejší - 7. a 8. kde rychlost neklesá pod 270 km/hod. Jezdci zde však DRS obvykle deaktivují. Prostřední sektor je nejdelší, pokračuje pomalou zatáčkou č. 10 a středně rychlou 11 a 12.

Třetí a zároveň nejkratší sektor, kterému dnes vévodily Red Bully, obsahuje technický úsek (zatáčky 13 - 16), táhlou 17. zákrutu s výjezdem naplno na cílovou rovinku.

Maximální rychlosti (speed trap) se měří v nejrychlejším místě - na konci dlouhé rovinky před nejtvrdším brzděním do zatáčky č. 3. Více o parametrech a technických výzvách okruhu se můžete dočíst zde.


Mapa okruhu v Koreji (zdroj: FIA)

Kvalifikaci, která se opět nesla v režii Red Bullu, nakonec překvapivě zvládl lépe Mark Webber než Sebastian Vettel, zejména díky lepšímu druhému sektoru. Australan v závěru Q3 poskládal všechny své rekordy do jednoho kola a úřadujícího mistra na čele k jeho nelibosti přeskočil. Pokud by Seb ale dokázal dát dohromady ideální kolo, mohl být o 0,108 s rychlejší a byl by první.

Je až s podivem, o kolik byly Red Bully rychlejší v krátkém třetím sektoru. Nejblíže jim zde byl Fernando Alonso (20,456), i to však bylo o 0,122 pomalejší než Webberův čas (20,334) a o 3 desetiny pomalejší než Vettelův rekord (20,155). Oba Mercedesy zde například ztrácely již skoro 7 desetin. Je to část, která vyžaduje vysoký přítlak, který je díky dobrému výjezdu z posledních zatáček odměňován i na startovní/cílové rovince.

Své nejrychlejší sektory během jednoho kola v Q3 zajeli i Kimi Räikkönen a Felipe Massa. Nejvíce si dnes mohl polepšit Kamuj Kobajaši, který doplatil na žluté vlajky v závěru Q2. Pokud bychom však sečetli nejrychlejší časy Japonce, mohl si polepšit o 0,372 s a v pohodě postoupit do Q3, kde by mu (bez zohlednění dalšího zlepšení dráhy) zaručily osmé místo.

Saubery se díky ušetřeným pneumatikám zítra budou moci pokusit o jednu zastávku - tipoval bych to alespoň u Sergia Péreze. Po nepostoupení do Q3 zůstala jedna čerstvá sada super-měkkých a dvě nové sady měkkých pneumatik i Jensonovi Buttonovi, který má více prostoru pro volbu zajímavé strategie a mohl by zítra ve Velké ceně Koreje získat několik míst.


Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech

Maximální rychlosti dosáhl dnes Jean-Eric Vergne, který na rovince využil aerodynamického stínu za jedním ze soupeřů: 325,1 km/hod. Toro Rosso, Marussia i HRT v nastaveních monopostů preferují spíše nižší odpor a co nejvyšší maximální rychlosti na úkor přítlaku, jehož deficit je zejména u posledních dvou jmenovaných týmů markantní.

Nejblíže Vergnemu byly oba Mercedesy: Rosberg (320,5 km/hod) a Schumacher (320,0 km/hod), za což vděčí svému fungujícímu DDRS na předním křídle. Včera si mimochodem vyzkoušeli také "zařízení" Lotusu sloužící k další redukci přítlaku na zadním křídle díky narušování proudění pod hlavním profilem.

Velmi dobrou výkonnost ve třetím sektoru a výjezd na rovinku potvrzují i údaje o maximálních rychlostech na konci třetího sektoru, obzvlášť při srovnání s rychlostmi na speed trapu. Zatímco na nejdelší rovince obsadily Red Bully až 19. a 20. místo, na startovní/cílové rovince byl Vettel už nejrychlejší (302,9 km/hod) a jeho týmový kolega také o moc nezaostával (300,2 km/hod).


Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)

McLareny dnes nikde nedosáhly nejvyšší rychlosti, volily spíše vyšší přítlak, což se pozitivně odráželo v časech, které zajížděly - Hamilton dokonce stanovil rekord druhého sektoru (42,583 s).

Ferrari dnes dosahovalo ve všech sektorech vyšších rychlostí než McLaren a soudě dle dosažených časů budou společně druhými nejsilnějšími týmy zítřejšího závodu - po dominantním Red Bullu, kterému se po Singapuru podařilo udělat největší pokrok.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 28 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy