Před prvním tréninkem, který v Singapuru začínal v 18 hod za západu slunce, se spustila prudká bouře, proto se začínalo na mokré trati za teploty 29 °C a 75% vlhkosti vzduchu. Jezdci si oblíbili tento okruh, kterému letos vyprší pětiletý kontrakt, ale v kalendáři 2013 opět nechybí a dokonce již na příští rok zahájil prodeje vstupenek.
"Miluji tuto trať. Miluji městské okruhy. Opravdu se těším, až na ní vyjedu. Je tak skvělá při jízdě v noci a za světel, a to množství lidí, které sem zavítá. Je to zkrátka skvělá sportovní událost," pochvaluje si Lewis Hamilton. V Singapuru je s ním i jeho matka, což je pro něj důležité. Z McLarenu je slyšet, že s nimi od Monzy velmi tvrdě pracoval. Je pravděpodobné, že zůstane ve Wokingu.
Pirelli do Singapuru přivezlo super-měkkou a měkkou sadu, aby kompenzovalo nízkou přilnavost dráhy, na níž převažují pomalé zatáčky.
Z rezervních pilotů se do první části zapojil pouze Číňan Ma, který usedl do vozu Karthikeyana. Zálusk na páteční jízdy si od Suzuky dělá i nový rezervní pilot Marussie - Max Chilton.
Na dráze se jako první objevili na intermediálkách Pérez, oba vozy Toro Rosso a Pic. Räikkönen hodnotil příjem rádia během svého úvodního kola jako "opravdu špatný." Během 10 min všichni nainstalovali své monoposty, jako poslední Hamilton na mokrých pneu.
Williams v Singapuru nasadil nový nos, který je ve spodní části více prohnutý
(foto: Williams F1 Team)
Před výjezdem byl Francouz Cyril Abiteboul z Renault Sport F1 jmenován novým výkonným ředitelem Caterhamu - zodpovídat se bude přímo Tonymu Fernandesovi a Riadovi Asmatovi.
Na vozech objevilo oproti předpokladům jen několik novinek, více jich týmy nasadí až později. Na mokré trati hrozí nebezpečí, že by je hned na úvod rozbily. Druhý trénink, který se pojede za tmy v podobném čase a za obdobných podmínek jako závod, je mnohem důležitější. Button včera uvedl, že je ze všech tří nejdůležitější, první trénink popisoval jako ztrátu času.
Mercedes nasadil své nové Coanda výfuky, které se nejvíce podobají řešení Ferrari (to se však v úvodní části sezóny inspirovalo u McLarenu). Směřují výfukové plyny k vnitřní části zadních kol, kde utěsňují podlahu. Pomáhá to zvýšit přítlak, kdy je opravdu zapotřebí - při akceleraci. Toto řešení si vyzkoušel již minulý týden během testu mladíků v Magny-Cours. Schumacher před výjezdem uvedl, že bude jejich vliv na vyšší rychlost vozu F1 W03 okamžitě znát.
Ferrari přivezlo upravené přední křídlo - pilíře jsou nové, kamery zmizely z prostoru mezi nimi. Alonso uvedl, že mají novinek více, další budou testovat ve druhém tréninku.
Novinky do Singapuru přivezlo i HRT (foto: HRT F1 Team)
HRT přivezlo novou podlahu a pár dalších aerodynamických vylepšení, v úvodu vyjel s vozem potřísněným vizualizačním olejem (flow-vis). "Máme teď pořádnou podlahu, je to nejvýznamnější vylepšení od Barcelony," přiznal Karthikeyan. Po vyladění vozu si od ní slibují půlsekundové zrychlení.
Prvním mužem, u něhož se objevil měřený čas, byl po necelých 20 min Timo Glock - 2:24,476 min. O chvíli později jej překonávají De la Rosa (2:11,172), Grosjean (2:05,130) a Vergne (2:04,866), kterému na konci prvního sektoru byla naměřena rychlost 286 km/hod.
Renault si stále není jistý 100% spolehlivostí svých alternátorů, které odebírá od Magneti Marelli. Majitel Red Bull Dietrich Mateschitz v polovině týdne vyslovil přání, aby se se svým italským dodavatelem rozešel - Renault však uvedl, že nic takového nemá v plánu.
Fernando Alonso s novou přilbou, ke změnám pro Singapur sáhla celá řada pilotů
(foto: Scuderia Ferrari)
Piloti v Singapuru představili také nové přilby: Hamilton bílý design s červeným lvem nahoře, dále Webber či Alonso - extravagantností je však strčil do kapsy Vettel svým "vánočním stromečkem" - černou přilbou, na níž blikají desítky LED diod. Prohlédnout si je budete moci později v naší singapurské fotogalerii.
Po 40 min nazul Kobajaši suché pneumatiky a šel hned do čela, jako první pod dvě minuty - 1:58,550 min. Tří sekundy na něj ztrácel Alonso, na rovince byl však rychlejší (295 km/hod). Japonec se dále zlepšoval (1:54,017), na suchých pneumatikách vyjížděli i ostatní. Na okruhu začínala být jasně patrná suchá stopa.
Pořadí v polovině tréninku:
1. Kobajaši 1:54,017 min
2. Rosberg + 0,807
3. Schumacher + 2,817
4. Senna + 2,543
5. Alonso + 7,556
6. Button + 7,873
Ve druhé části to začalo šlapat Mercedesům, Rosberg byl chvíli první (1:53,416 min), než jej překonal Räikkönen (1:52,716). Schumacher dostal rádiem potvrzenou konzistentní teplotu pneumatik: přední levá 109,5 °C, pravá přední 110,5 °C a zadní 110,0 °C. Zdá se, že jim nový výfukový systém funguje dobře a nedochází k žádnému přehřívání či velkým rozdílům mezi teplotou předních a zadních pneumatik.
Po nucené přestávce kvůli zákazu startu v Monze se do akce znovu zapojil Grosjean
(foto: Lotus F1 Team)
Po 58 min do čela po rekordu v nejdelším druhém sektoru (43,4 s) vystřelil Vettel (1:51,986 min), na rovince byl nejrychlejší Hamilton - 301 km/hod. Úřadujícího mistra světa po chvíli vystřídal Hülkenberg (1:51,864) a Maldonado (1:51,576) - všichni jezdili na měkké směsi (tzv. prime - tvrdší ze dvou nabízených).
Kovalainen si pochvaluje "rozumné vyvážení, zatím bezproblémovou jízdu, akorát brzdy jsou trochu moc horké," což tým spraví jednoduše odlepením pásky, která překrývá brzdové kanálky na jeho voze.
Hamilton Vettela po 70 min na chvíli překonal (1:50,615 min), ale ten se dokázal znovu zlepšit (1:50,566). V závěru již nepršelo, nejblíže této dvojici byl Button (1:51,459) a Alonso (1:51,525) s Ferrari, jejich ztráta byla již výraznější. Celý trénink se obešel krom několika divokých skoků v šikaně Sling bez vážnějších incidentů.
Red Bull se zdá být po slabším výkonu v Monze znovu ve formě, mezi favority patří i McLaren: jsou silní v pomalých zatáčkách a v trakci - na výjezdu z nich.
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Hamilton - 301 km/hod; 2. Petrov - 301; 3. Rosberg - 299; 4. Schumacher - 299; 5. Button - 299; 6. Massa - 299.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | 1:50,566 |
2. | 4 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,049 |
3. | 3 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,893 |
4. | 5 | Fernando ALONSO | esp | Scuderia Ferrari | + 0,959 |
5. | 18 | Pastor MALDONADO | ven | Williams F1 Team | + 1,010 |
6. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 1,089 |
7. | 12 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | + 1,092 |
8. | 11 | Paul DI RESTA | gbr | Sahara Force India F1 Team | + 1,377 |
9. | 16 | Daniel RICCIARDO | aus | Scuderia Toro Rosso | + 1,709 |
10. | 15 | Sergio PÉREZ | mex | Sauber F1 Team | + 1,730 |
11. | 19 | Bruno SENNA | bra | Williams F1 Team | + 2,063 |
12. | 9 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Lotus F1 Team | + 2,150 |
13. | 14 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | Sauber F1 Team | + 2,273 |
14. | 7 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 2,420 |
15. | 10 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | + 2,462 |
16. | 6 | Felipe MASSA | bra | Scuderia Ferrari | + 2,514 |
17. | 17 | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | + 2,623 |
18. | 8 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 2,661 |
19. | 24 | Timo GLOCK | deu | Marussia F1 Team | + 4,342 |
20. | 20 | Heikki KOVALAINEN | fin | Caterham F1 Team | + 4,525 |
21. | 25 | Charles PIC | fra | Marussia F1 Team | + 4,769 |
22. | 21 | Vitalij PETROV | rus | Caterham F1 Team | + 5,194 |
23. | 22 | Pedro DE LA ROSA | esp | HRT F1 Team | + 6,090 |
24. | T | Quing-Hua MA | chn | HRT F1 Team | + 7,487 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ