Head: Je to větší výzva než kdy dříve

Williams | foto: BMW WilliamsF1 Team

Patrick Head je technickým ředitelem týmu Williamsu už od roku 1977. Navrhoval vozy pro piloty těch nejslavnějších jmen. Porovnává současnost se vzpomínkami.

Dnešní vůz F1 je po technické stránce skutečným mistrovským dílem. Základem práce a organizace je vždy návrh vozu. Každý díl je testován v aerodynamickém tunelu - i nepatrný rozdíl může znamenat výraznou změnu rychlosti vozu na trati.

Patrick Head, technický ředitel BMW Williams F1 Team, popisuje rozdíly v jeho práci za téměř 30 let, po které již vozy Williams navrhuje: "Když jsem navrhoval první Williams F1 v roce 1977, všechno jsem dělal sám na rýsovacím prkně. Postupovali jsme metodou pokus-omyl, dnes je to vědecká práce."

Vývoj monopostu už by se dnes neobešel bez výkonné výpočetní techniky. Obrovské množství dat musí být zpracováváno, aby bylo možné dosahovat maximálních výkonů: "Počítače jsou velká pomoc. Ale jen když je lidé umí správně využít."

Head patřil mezi zastánce revolučního předního nosu na letošním FW26. Zatím však nový Williams nedosahuje rychlosti Ferrari: "Většina návrhů ztroskotá na inženýrovi, který potřebuje auto bezpečné, pokud možno bez jakýchkoliv změn. Nové nápady přinášejí nové problémy, které musí být řešeny. Kdo se bojí a provádí jen malé úpravy, toho brzy předběhne konkurence."

Technika učinila v posledních třiceti letech velký pokrok a lidé jako Patrick Head se musí neustále přizpůsobovat a zdokonalovat: "Jakmile si začnete stěžovat, že to bylo lepší před deseti lety, je na čase hledat si jiné zaměstnání," vysvětluje Head. "Máme více možností než kdy dříve a díky tomu je naše práce mnohem větší výzvou!"

Foto: BMW Williams F1 Team

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy