Fry: Proč Ferrari muselo opustit svůj původní koncept výfuků a co přispělo k obratu

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Technický ředitel Ferrari Pat Fry během pauzy hovoří o tom, co pomohlo k obratu formy a vzestupu výkonnosti vozu F2012.

"Na počátku roku jsme měli několik problémů. Nechtěl bych o všech podrobně hovořit, ale tím nejzřejmějším byl koncept výfuků, které jsme používali. Ačkoliv nám poskytoval poměrně dost přítlaku, způsoboval také problémy s teplotou pneumatik. Proto jsme jej nakonec opustili," vysvětluje Fry pro Autosport.

"Některé vlastnosti, které jsme měli, způsobovaly, že se auto těžko ovládalo, a proto že výfukový systém nefungoval přesně tak, jak jsme chtěli, chyběl nám také přítlak. Takže jsme učinili uvědomělé rozhodnutí změnit koncept výfuků a pokusit se o přepracování.

Bylo to správné rozhodnutí, protože se nám podařilo vyřešit všechny charakteristické problémy a základní problémy s CL [koeficientem vztlaku], které jsme měli. Výfuky jsme pak nasadili v Kanadě."


Alonso táhne Ferrari: s vozem, který měl na začátku sezóny sotva na postup do Q3 a na nejrychlejší ztrácel 1,5 vteřiny, vede šampionát s komfortním čtyřicetibodovým náskokem
(foto: Scuderia Ferrari)

"Po práci odvedené v únoru jsme mohli nasadit kanadský systém téměř bez jakéhokoliv zaškobrtnutí. Jsem si jistý, že po veškerém úsilí, které jsme odvedli, musím být člověkem, který ví o teplotách pneumatik a výfuků v pitlane nejvíce.

Efekt výfuků je však malý. Poskytuje vám to přítlak, většina lidí se je snaží lépe využívat. Myslím, že jsme učinili poměrně slušný pokrok během Velké ceny Španělska - a součástí balíku přitom výfuky nebyly. Představují opravdu jen drobný krok správným směrem, není to věc, která by změnila auto," snaží se Fry bagatelizovat přínosy výfuků okopírovaných od McLarenu.

"Bylo tam několik dalších aerodynamických vlastností, s nimiž jsme nebyli spokojeni. Museli jsme si to uvědomit a změnit způsob, jakým jsme pracovali, abychom se ujistili, že budeme brát v potaz všechny parametry, které bychom měli."


Efekt změny výfuků je podle Frye malý, k obratu přispěla i změna přístupu k vývoji vozu a využívaných metodologií (foto: Scuderia Ferrari)

"Bylo uvědomělé rozhodnutí si říct: 'Dobrá, nyní úplně změníme práci, abychom se to ve skutečnosti pokusili změnit a zlepšili se.' Rozhodně se zdá, že to funguje," pokračuje technický ředitel Ferrari.

Je z toho patrné, že v Maranellu neřešili pouze potíže s vozem, ale kompletně přístup k vývoji vozu v aerodynamickém tunelu a s důkladnějším využitím počítačových simulací po éře, kdy mohli bez omezení testovat na dráze u své továrny.

"Kvůli problémům, které jsme měli s vozem, toho nemůžeme moc skrývat, že jo? Pak to bylo o práci a rychlejším zlepšování a dřívějším nasazování novinek, než jsme doufali. Směr je správný, jedná se o obrovské množství práce až do konce roku, abychom udrželi tempo se všemi ostatními," dodává Fry.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy