Prohlášení týmů po kvalifikaci: Red Bull měl být dle Vettela rychlejší

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

SILVERSTONE - KVALIFIKACE; Jak hodnotí piloti a hlavní zástupci týmů dnešní deštivou kvalifikaci na Velkou cenu Británie?

FERRARI

Fernando Alonso, 1.
Byly to pro všechny těžké podmínky. V určitých chvílích musíte zachovat chladnou hlavu. V Q2 jsme během červených vlajek byli 15. a 16., já a Felipe. Prošli jsme a v Q3 nás čekalo těžké rozhodování mezi přechodnými a mokrými pneumatikami. Když jsme viděli všechny na přechodných, trochu jsme se uvolnili a dali dohromady slušné kolo.

Nebylo to jednoduché. Zajet kolo bez velkých chyb za těchto podmínek není snadné. Jsem rád, že budu po téměř dvou letech startovat z prvního místa. V takových podmínkách je zřejmě kvalifikace nejméně důležitá, kvůli viditelnosti to je ale vždy lepší, když jste na čele.

Felipe Massa, 5.
Myslím, že situace pro nás byla hodně těžká, k přerušení došlo, když jsme byli 16. Naštěstí jsme měli nějaký čas na to, abychom ujeli další kola. V Q3 jsme bojovali o vítězství. V posledním sektoru jsem udělal nějaké chyby v mém nejrychlejším kole, což pro mě nebylo dobré. Ale vzhledem k tomu, kde se naše auto nacházelo, tak se podle mě jedná o velmi pozitivní místo, z něhož budeme startovat.

Stefano Domenicali, šéf týmu
Vidíte, jak rychle se během několika minut věci mění. Poukazuje to na to, že musíte až do konce zachovat chladnou hlavu. Od Fernanda to bylo neuvěřitelné kolo.

 

RED BULL

Mark Webber, 2.
Byla to velmi těsná kvalifikace. Nevíte, jak se to vyvíjí, jen se soustředíte sami na sebe. V takových částech hodně záleží na tom, jak je pilot spokojený ve voze. S Fernandem to byl vyrovnaný souboj o vítězství.

Sebastian Vettel, 4.
Byl to těžký den a znovu prší, takže uvidíme, co se přihodí zítra. Ke konci to bylo náročné, myslím si ale, že jsme měli být rychlejší.

Christian Horner, šéf týmu
Neuvěřitelné podmínky! Ze všeho nejdříve, klobouk dolů před všemi fanoušky, kteří odseděli skoro tři hodiny v těchhle příšerných podmínkách. Byla to správně, když zastavili kvalifikaci v druhé části, bez ohledu na to, kdy jsme se nacházeli. Bylo to prostě příliš nebezpečné a u těchto vozů je snadné dostat aquaplaning.

Poté, co jsme se dostali do poslední části, je druhé a čtvrté místo opravdu dobrý výsledek. Mark byl tak blízko k tomu, aby získal první místo. Déšť zrovna začal, když dokončoval své kolo a stálo ho to několik desetin, ale přesto to od něj bylo skvělé kolo na konci poslední části. Sebastian je také nahoře na čtvrté pozici. Doufejme, že zítra nebude mokrý závod.

 

MERCEDES

Michael Schumacher, 3.
Myslím, že vypadáme celkem konkurenceschopně jak na  mokrých tak i na přechodných, takže zítřejší déšť je vítaný.

Dnes to byla vzrušující kvalifikace, obzvlášť Q2, pro kterou jsem si vzal špatné hledí. Nebylo proti mlze, takže jsem toho moc neviděl a v Becketts jsem se ocitl mimo, ale dokázali jsme se v přerušení z toho dostat.

Jsem za třetí místo moc rád, je to dobré pro tým. Děkuji všem klukům. Jsem vděčný taky všem fanouškům, kteří s námi zůstali v těchto hrozných pdomínkách. Je to dost výjimečné. Dnes jsme byli blízko bitvě o první místo. Měli jsme na to auto i šanci.

Nico Rosberg, 13.
Dnes jsme obecně nebyli moc rychlí, nevím proč. Včera jsme si za takových podmínek vedli dobře, ale zítřek je stále před námi. Závodit se bude po celém okruhu, takže stále můžu získat spoustu bodů.

Děkuji všem fanouškům, kteří zde dnes byli. I za hustého deště, když jsme nejezdili, vytvářeli skvělou atmosféru.

Ross Brawn, šéf týmu
Dnes odpoledne to byla výzva pro všechny – s dlouhou přestávkou a velmi proměnlivými podmínkami po celou dobu. Michael podal velmi dobrý výkon, obzvlášť v Q3, kdy v prvním pokusu na přechodných pneumatikách zajel dostatečně dobrý čas na třetí místo.

Nico dnes nedosáhl plného potenciálu během těžkých šesti minut po restartu v Q2. Byla to část, kdy jste se během několika kol mohli proměnit z nejrychlejšího v nejpomalejšího, jak jsme viděli u jiných pilotů. On žel nebyl schopný dát dohromady celé kolo.

Zdálo se, že auto podává poměrně dobrou výkonnost za mokrých podmínek, vyvážení bylo ovladatelné. Jsem si jistý, že zítřejší závod za proměnlivých podmínek nabídne plno příležitostí.

Z osobního hlediska děkuji všem fanouškům za to, že dnes s námi zůstali. Bylo to poprvé, co jsem uprostřed Q2 udělal mexickou vlnu. Od svých přátel jsem dostal už pár textových zpráv ohledně mé techniky!


Nejrychlejší trio kvalifikace v Silverstone
(foto: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Racing)

 

LOTUS

Kimi Räikkönen, 6.
Udělali jsme trochu špatné rozhodnutí s využitím mokrých pneumatik a já jsem měl po restartu pouze jedno kolo na přechodných, jinak si myslím, že bylo možné zajet rychleji.

Také jsem měl problém s KERSem, který jsme se během červených vlajek snažili opravit. Jsme na šestém místě, což rozhodně není katastrofou, mohlo to však být i lepší.

Počasí to všem trochu ztížilo. Není to jednoduché, obzvlášť kvůli spreji, což je ještě horší během závodu, kdy všichni bojují o stejný kus dráhy. Je to plus pro fanoušky – sledovat je to vždy dobrou zábavou, i když to není zrovna nejlepší počasí, když jste na tribuně.

Romain Grosjean, 10.
Je to frustrující a je mi velmi líto týmu, jelikož se zdálo, že máme velmi dobré auto, ale někdy dojde k chybě. Mé kolo se od předchozích příliš nelišilo, stačilo to však na to, abych se dostal mimo a auto zapadlo zády do štěrku, v němž jsem uvízl. Bylo velmi kluzko.

Zasloužili jsme si lepší pozici, zítra se to však budeme snažit napravit a získat několik dobrých bodů. Bude to dlouhý závod a startovní pozice toho neznamená za proměnlivých podmínek tolik. To, že jsme nepostoupili do Q3 je výhodné v tom, že mám k dispozici čerstvou sadu přechodných pneumatik. Uvidíme, k čemu dojde zítra.

 

WILLIAMS

Pastor Maldonado, 7.
Podmínky byly velmi obtížné, protože se dráha po celou dobu měnila a my jsme museli tvrdě pracovat na zlepšení výkonnosti. Měl jsem ke konci trochu smůlu, že jsem cílovou čárou projel těsně poté, co bylo odmáváno šachovnicovou vlajkou, takže jsem ujel o jedno kolo méně než ostatní, těšíme se však na zítřek. Jsme konkurenceschopní a konzistentní, takže se zítra pokusíme o velmi dobrý finiš.

Bruno Senna, 15.
Mohl jsem jezdit opravdu rychle, ale ke konci jsem měl smůlu na žlutou vlajku v mém posledním kvalifikačním kole, kdy jsem mohl snadno postoupit do Q3 mezi nejlepších 10. Je to frustrující, ale uvidíme, jaké to bude zítra s počasím – snad budeme moci být konkurenceschopní a dojet mezi nejlepšími desíti.

Mark Gillan, hlavní provozní inženýr
Dnes opět vládlo počasí. Na základě včerejší zpětné vazby jsme přizpůsobili nastavení vozu, abychom byli za mokrých podmínek chráněni. Zpětná vazba byla dobrá i dnes a oba piloti si vedli dobře.

Bruno musel ubrat ve své poslední jízdě v Q2 za žlutých vlajek kvůli smyku Grosjean, což vedlo k tomu, že se kvalifikoval na 15. místě a do Q3 nepostoupil. Pastor na to v Q3 hodně tlačil a nakonec skončil na 7. příčce. Nyní se musíme koncentrovat na to, abychom s oběma vozy dojeli na bodech.

 

MCLAREN

Lewis Hamilton, 8.
Nejsem spokojený, osmá pozice není nejlepší, ale takový už je život. Hodně jsem se trápil a nedokázal jsem z nějakých důvodů do pneumatik dostat teplotu. Také jsem neměl žádnou přilnavost a smýkali jsme se po celé dráze.

Budeme se snažit tomu porozumět a před zítřkem to opravit. Fanoušci byli skvělí, jsou trpěliví a podporují nás. Žel jsme se nedostali do přední řady, stále však doufáme, že zítra dokážeme zabrat.

Jenson Button, 18.
Nedokázal jsem zahřát přední pneumatiky. Cítil jsem to hned, když jsem vyjel z boxů - nedokázal jsem do nich dostat žádné teplo, proto jsem na nich nemohl zajet žádný čas. V posledním sektoru bylo hodně mokro a byla to škoda.

Dobré je, že tito kluci budou kroužit na svých pneumatikách ještě další dvě části kvalifikace a zítra bude znovu pršet. Bude to těžké pro všechny, já však budu mít k dispozici lepší pneumatiky. Raději bych pro fanoušky předvedl v sobotu mnohem lepší show, ale tak už to u mě letos chodívá - nedokážu zahřát přední pneumatiky, takže nejsem moc naštvaný. Vím, že v dešti jezdit umím.

Martin Whitmarsh, šéf týmu
Osmé a osmnácté místo samozřejmě není to, v co jsme v kvalifikaci před naší domácí velkou cenou doufali, proto je to velkým zklamáním.

První část byla tak trochu loterie: v podstatě to bylo o tom přimět k fungování pneumatiky ve správný čas, aniž byste se dostali do provozu – a tyto proměnné nikdy nebylo pro Jensona příznivé. V různých částech víkendu se však zdál být rychlým.

Vzhledem k tomu, že zítra očekáváme deštivé počasí, se bude snažit postoupit polem dopředu na bodované pozice na konci závodu. Je jedním z nejschopnějších závodníků v mokrých podmínkách v současnosti, jak již několikrát dříve prokázal.

Lewis byl za silného deště velmi rychlý, což prokázal nejrychlejším časem v Q2. Když ale došlo na restart, a v Q3, tak jsme k našemu zklamání zjistili, že naše auto je méně konkurenceschopné na přechodných pneumatikách.

Takže zatímco je velmi rychlé za sucha či za mokra, za přechodných podmínek to už tak dobré není. Proto bychom zítra preferovali úplné sucho nebo mokro. Myslím, že není pravděpodobné, aby zítra bylo úplně sucho, doufejme tedy v úplně mokro.

Na závěr bych chtěl vzdát holt fanouškům, kteří zde dnes v početném množství sledovali sport, jenž milují, přestože přitom byli do nitky promoklí.

Říkal jsem to už dříve, ale zopakuji to: britští fanoušci jsou vskutku ti nejlepší na světě, velmi dobře informovaní a ohromně vášniví zároveň. Takže bez ohledu na počasí, kvůli nim doufám, že zítřejší Velká cena Británie nabídne podívanou a vzrušení, na které celé rok čekají.

 

FORCE INDIA

Nico Hulkenberg, 9.
Byla to dlouhá kvalifikace se zdržením, ale myslím, že jsme vytěžil maximum z podmínek v prvních dvou částech. Bylo to určitě správné rozhodnutí přerušit kvalifikaci. Déšť byl opravdu silný. Z vozu se stávaly vodní lyže.

Co ale nechápu je to, kam se podělo tempo v poslední části, když jsem byl na přechodných. Vůz byl velmi nevypočitatelný a získat dobrý čas nebylo vůbec snadné. Doufal jsem v lepší pozici, než je deváté místo, zejména kvůli penalizaci pěti míst na roštu.

Paul di Resta, 11.
Bylo to těžké. Závěr byl za žlutých vlajek, ale to není něco, na co bych se mohl ohlížet, to je na komisařích. Doufáme v lepší zítřek, startujeme ze slušné pozice.

Vijay Mallya, šéf týmu
Další velmi mokrý den v místě našeho domácího závodu. Chtěl bych vzdát poklonu fanouškům, kteří přečkali další dešťové přeháňky a pozastavení jízd.

Naše auto se dnes zdálo být konkurenceschopné, ale za obtížných podmínek je kvalifikace vždy loterií, takže nemůžeme být příliš zklamání kvůli tomu, že jsme se do Q3 dostali jen s jedním vozem.

Paul těsně vypadl, máme však dobré závodní auto a víme, jak tvrdě bude zítra bojovat. Nico v Q3 nevytěžil během posledního kola vše a navíc přijde o pět míst na roštu kvůli výměně převodovky.
Těším se na závod. Ať už bude jakékoliv počasí, tak pevně věřím, že budeme bojovat o body a rozdáme si to s týmy před námi.

 

SAUBER

Kamuj Kobajaši, 12.
Začali jsme na přechodných pneumatikách, což se ukázalo jako špatné rozhodnutí. Zajel jsem do boxů pro pneumatiky do mokra a zbyl nám čas jen na jedno rychlé kolo v jiných podmínkách, takže to na postup do poslední části nestačilo. Předtím jsme měli šanci bojovat o ty nejlepší pozice. Na mokru byla naše rychlost opravdu dobrá. Jde o promarněnou příležitost. Je mi opravdu jedno, jestli zítra bude sucho nebo mokro. Budu startovat vzadu a budu bojovat tak tvrdě, jak jen to půjde.

Sergio Pérez, 17.
Vyjeli jsme na přechodných pneumatikách, nedokázal jsem na nich zajet žádný čas, je to velká škoda. Rychlost jsme měli, ale jako tým jsme učinili špatné rozhodnutí. Snad se zítra dostaneme zpět.

Giampaolo Dall'Ara, šéf traťových inženýrů
V závěru jsme jednoznačně učinili špatné rozhodnutí. Do té doby to bylo dobré. Zastavili jsme dlouho poté, co jsme vyčkávali na lepší podmínky. Rozhodli jsme se pro přechodné, což jsme se domnívali, že je správné rozhodnutí, ale zmýlili jsme se. Rozhodně jsme měli vůz schopný získat ty nejlepší pozice a také jezdci odvedli dobrou práci.

 

TORO ROSSO

Daniel Ricciardo, 14.
Byla to náročná a dlouhá kvalifikace s podobnými podmínkami jako minulý rok, kdy jsem v F1 v tomto závodě debutoval. Žel po restartu se mi nepodařilo postoupit mezi nejlepších deset, kde jsme byli před červenými vlajkami. Jsem si jistý, že jsem byl postižen žlutými vlajkami po Grosjeanově smyku v posledním kolo, protože jinak bych do Q3 postoupil.

Věřte tomu, že naše rychlost je lepší než naše pozice, proto – tak jak jsem prohlásil v pátek: pokud bude mokrý závod, což se zdá pravděpodobné, tak si myslím, že se nám zítra může dařit, budu tvrdě bojovat. Zdá se, že auto v mokru funguje dobře. Po startu uprostřed pole se budu muset vyrovnávat s velkými množstvím spreje, závodění v dešti má tedy své výhody i nevýhody.

Jean-Eric Vergne, 16.
Mohla to být opravdu dobrá kvalifikace a do červených vlajek se také dobře vyvíjela. Byl jsem tou dobou čtvrtý, věděl jsem však, e po restartu budou na dráze lepší podmínky a budu to vše muset zopakovat.

Přerušení bylo určitě správné rozhodnutí, protože tam bylo příliš mnoho vody, s kterým si pneumatiky nedokázaly poradit. Po restartu jsme zvažovali jízdu na přechodných pneumatikách před tím, než jsme se narychlo rozhodli pro přezutí na extrémně mokré.

Myslím, že bych mohl být o něco výše, pokud bych stihl ještě jedno měřené kolo před tím, než se objevila šachovnicová vlajka. Jsem zklamaný, protože cítím, že jsem dnes do Q3 mohl postoupit.
Doufám, že zítra bude deštivý závod, protože ačkoliv budeme startovat zezadu, tak za těchto podmínek je všechno možné. Doufám, že budu maximálně moci využít to, že naše auto za mokra dobře funguje, a budu mít dobrý závod.

Laurent Mekies, hlavní inženýr
Dopoledne jsme stlačili náš program tak, aby zahrnoval i obvyklou práci z druhého tréninku – jízdy v závodním režimu na obou typech pneumatik: jedno auto na měkčí a druhé na tvrdší směsi.

Odpoledne se změnilo v mokrou kvalifikaci. Doufali jsme v trochu více, než jsme dosáhli, jelikož věřím, že Daniel by postoupil do Q3 nebýt žlutých vlajek v jeho posledním kole. Naše výkonnost byla až do červených vlajek v Q2 celkem dobrá, oba vozy byly v té době mezi nejlepšími desíti.

Po restartu to bylo těsné rozhodování mezi přechodnými a extrémními pneumatikami a nakonec jsme se rozhodli chvíli počkat, abychom viděli, co dělají ostatní vozy kolem nás, pak jsme se rozhodli pro extrémní.

Žel Jean-Eric přišel o možnost zajet druhé měřené kolo jen o několik sekund, což mu ztížilo život.
Naše výkonnost rozhodně vypadala lépe za mokra, proto by nám deštivý závod zítra vyhovoval více. Pro Jeana-Erica, který dostal penalizaci v podobě odsunu o deset míst na roštu, to bude těžší, ale víme, že v dešti se může stát cokoliv a pozice na roštu mohou být nevýznamné.

 

CATERHAM

Vitalij Petrov, 19.
Jsem téměř spokojený s dnešním výkonem. Je trochu zklamáním, že jsme nemohli ukázat plný potenciál vozu, ale je dobře, když víme, že vylepšení na voze fungují. To je samozřejmě důležité pro mě, ale také pro lidi tady a v továrně, protože víme, že postupujeme.

Vypadá to, že zítra bude počasí stejné, takže nebudeme moci ukázat, jak náš balík funguje a letní přestávka se blíží. Doufám že budeme mít pár suchých závodů v Německu a Maďarsku, kde bychom mohli opravdu ukázat, jak daleko jsme došli.

S deštěm to bude, jak doufám, zítra opravdu vzrušující závod pro fanoušky. Pro nás to znamená ujistit se, že neuděláme chybu, využít strategii a udržet vůz na dráze. Když to zvládneme, může se stát cokoli.

Heikki Kovalainen, 20.
Kvalifikace dnes byla jen o tom, zajet kolo ve správný čas. Byl moment, kdy trať vysychala a my uvažovali o suchých pneumatikách, ale déšť zesílil a nedokázal jsem složit svoje rychlé kolo dohromady. Na začátku jsem byl ve skupině jezdců a stálo mě to trochu času, ale ve skutečnosti tam nebyly žádné problémy, jen si nemyslím, že dnes bylo možné v těchto podmínkách získat více.

Tony Fernandes, šéf týmu
I když jsme nebyli schopni předvést, jak moc velký pokrok jsme učinili, myslím že je zřejmé, jaký pokrok jsme dosáhli od začátku sezóny. Poté, co jsme měli šanci dát všechny nové díly k otestování, musíme využít na trati jejich plný potenciál a myslím, že náš vývoj bude poté jasnější.

 

MARUSSIA

Timo Glock, 21.
Velmi frustrující konec kvalifikace, která byla pro nás tak velkým příslibem a která mohla tým tolik pozdvihnout po těžkém týdnu. Poslední kolo mé druhé jízdy bylo velmi silné a říkal jsem si: ‘Páni, máme zde šanci na postup do Q2.’  Pak jsem najel na rovinku Hangar Straight a jen jsem pozoroval ten obrovský déšť před sebou.

Poslední sektor byl neuvěřitelně mokrý, zatímco předtím byl velmi suchý, říkal jsem si: ‘Nemůžu tomu uvěřit, přijdeme o všechno.’ V posledních dvou sektorech nebyla žádná přilnavost a nemohl jsem tou rychlostí pokračovat, abych udržel ten náskok, takže nakonec jsme skončili tam, kde z hlediska normálně končíváme.

Jsem zklamaný za tým, ale pozitivní je, že jsme dnes mohli dosáhnout překvapivého výsledku, protože se zdálo, že auto funguje dobře. Musíme to přijmout a přenést si ten příslib do zítřejšího dne. Uvidíme, co pro nás udělá počasí.

Charles Pic, 24.
Pro mě den velkého zklamání. Dopoledne jsme pracovali na tom, abychom si zajistili pozitivní výsledek, ale nejprve jsme zaznamenali problém s přívodem paliva a zůstal jsem na dráze. Podařilo se nám auto rychle dostat zpět, díky čemuž jsme se dostali 15 min před koncem zpět, ale brzy na to vůz zůstal na trati znovu stát kvůli něčemu jinému, takže jsme v té části neměli moc štěstí.

Po některých změnách na voze o přestávce, včetně motoru a převodovky, jsme se postupně propracovávali k mé finální jízdě a první dva sektory byly velmi silné. Pak v posledním sektoru udeřil déšť a musel jsem zpomalit kvůli žlutým vlajkám, které vyvěsili po Timově smyku, takže jsem neměl šanci pokračovat ve zlepšování ve třetím sektoru.

Je to zklamání, musíme však doufat v pozitivnější zakončení týdne. Rád bych poděkoval týmu za jeho skvělou práci během obědové přestávky, který dnes pracoval na tom, abychom vše do začátku kvalifikace stihli.

John Booth, šéf týmu
Po tom všem to byl pro nás velmi frustrující den, vše díky počasí bylo na hraně. Po náročném dopoledni se zdálo, že se v kvalifikaci dostáváme znovu do rytmu a Timo s Charlesem vypadali ve svých posledních jízdách velmi slibně. Obzvlášť Timo si užíval dobře vyváženého vozu díky našim novým dílům a úvodní část svého posledního kola zajel skvěle.

Viděli jsme, jak se počasí blížilo k poslednímu sektoru a ukončilo to dobré výkony obou našich pilotů: Timo žel dostal smyk, dobře ho naštěstí zvládl a vyhnul se poškození. Charles dojel do stejné stěny z deště a přišel o šanci na zlepšení.

Nechme ale zklamání stranou, zaznamenali jsme dnes také pozitivní známky našeho balíku vylepšení, takže doufáme zítra v lepší věci a ve fantastickou podporu našich domácích fanoušků.

 

HRT

Pedro de la Rosa, 22.
Šlo o pravděpodobně nejtěžší kvalifikaci, protože jste vůbec nevěděli, co vás čeká. Ke konci se mě přes rádio zeptali, jestli bych chtěl vyměnit pneumatiky za suché, další mokré,... Tak jsme pokračovali na přechodných a strategie byla: tlačit na to v každém kole tak, jako by bylo to poslední.

Pokud jsem o zítřejší závod, není zde mnoho možností, protože tohle je trať pro vysoký přítlak jak v suchách, tak mokrých podmínkách. Použili jsme střední nastavení, protože pochybuji, že zítra bude úplně suchý nebo mokrý závod. Takže musíme být flexibilní.

Narain Karthikeyan, 23.
Kvalifikace byla velká loterie, protože v některých fázích pršelo intenzivně v různých částech tratě a v jiných ne. Vůz byl v suchých podmínkách ráno opravdu dobrý, ale počasí v Anglii se ukázalo být nepředvídatelné a rychle se změnilo. Porazili jsme jeden vůz Marussia, což je dobře, ale vždy chcete udělat to lépe. Tyto podmínky jsou hazard a pro nás by bylo lepší, kdyby bylo  mokro, protože se může stát cokoli. Stačí zůstat v klidu a chopit se příležitosti.

Toni Cuquerella, technický ředitel
Dnešek byl velmi produktivní, ale hektický den, protože jsme jeli za jiných podmínek než včera. V tréninku jsme se museli věnovat hodně času sbírání dat a nastavení pro případ suchého víkendu. Ale tohle nebyl ten případ a museli jsme se přizpůsobit drobnému dešti.

Prvních pět minut bylo nejdůležitějších a my jsme uvažovali o zariskování a nasazení suché směsi. V závěru jsme pouze zajeli pro nové pneumatiky, protože déšť zesílil. Zítra půjde o hodně otevřený závod, v kterém můžete vyhrát nebo prohrát hodně.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 9 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy