Analýza sektorů a maximálních rychlostí dosažených v kvalifikaci

Mercedes | foto: Daimler AG

Co nám prozrazují o výkonnosti jednotlivých vozů časy v sektorech a maximální dosahované rychlosti v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady?

Rozvržení okruhu

Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. KOnečí 145 m před zatáčkou č. 6.

Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.

Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s čidlem měřícím maximální rychlosti (speed trap), jež se nachází 250 metrů před poslední šikanou 13/14 lemovanou Zdí šampionů.

Další přehled technických parametrů okruhu najdete zde.

 


Mapa okruhů s rozvržením sektoru (zdroj: FIA)


Časy v sektorech

Pouze Vettelovi a Hamiltonovi se podařilo poskládat své nejrychlejší sektory během jednoho kola. Pokud by se to povedlo i Alonsovi, byl by o 0,259 sec rychlejší a stál by v první řadě před McLarenem on.

Z času v sektorech vyplývá, že jak Maldonado, tak i Vergne dnes měli na podstatně lepší výsledek (min o 4 desetiny). Z první desítky měl na víc i Grosjean, jenž mohl stát před Massou, pokud by se oběma podařilo poskládat své rekordy do jednoho kola.


Tabulka č. 1 - Časy v sektorech

 

Maximální rychlosti

Na rovinkách byly v kvalifikaci nejrychlejší Saubery - oba dosáhly s aktivovaným DRS téměř 325 km/hod. Vzhledem k dosaženým časům to však není znakem vysoké aerodynamické efektivity, která je v Montrealu klíčová, nýbrž nízkého přítlaku a odpovídajícím kompromisům v podobě nedostatku přítlaku.

Na podobnou kartu vsadila obě HRT, ale vozy F112 španělského týmu jsou na tom z hlediska aerodynamiky katastrofálně. De la Rosovi se nicméně dnes podařil mazácký kousek, když se kvalifikoval před obě Marussie.

Na rovinkách byly ze všech nejpomalejší Red Bully (téměř o 9 km/hod za Saubery), ovšem to, co ztrácely na rovinkách, si díky vysoké míře přítlaku bohatě vynahrazovali v zatáčkách a při brzdění. Vettel získal pole-position a Webber kvalitu vozu RB8 dokládá druhou řadou. Rakouský tým opět zaujal výborným výkonem a dokládá, že je s ním třeba i letos v bitvě o titul počítat.

Mercedes dnes také sázel raději na mnohem větší přítlak, což jde vidět z rychlostí, které dosahoval i se svým unikátním dvojitým DRS systémem. Od německého týmu jsem díky němu v kvalifikaci nicméně čekal trochu více.

Ferrari dělá velké pokroky a maximálky již nejsou jeho tak velkou slabinou, jak tomu bylo v úvodu sezóny. Novinky (bočnice, výfuky, deflektory, křídla) fungují a stáj z Maranella stoupá vzhůru.

McLaren je na tom z pohledu aerodynamiky stále minimálně stejně dobře, Button se však stále trápí se zahříváním pneumatik.


Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy