Statistika předjíždění v sezóně 2012: Normálních manévrů přibývá na úkor DRS

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Mercedes nám poskytl zajímavé údaje o předjíždění. Jak si ve statistice vede letošní sezóna a poměr DRS a normálních manévrů?

- Průměrně v roce 2012 došlo k 54 normálním a DRS předjetím v každém závodě, loni k 43.
- Jsme svědky více normálních předjížděcích manévrů: 68 % ve srovnání s 55 % v sezóně 2011.
- Letos zatím ve všech závodech došlo k více předjetím bez DRS.

Po mnoho let byla velká cena v Barceloně synonymem závodů téměř bez žádného předjížděcího manévru - v průměru v letech 2008 - 2010 došlo pouze ke dvěma předjetím. To se vše rázem změnilo minulý rok: nejenže se desetinásobně zvýšil počet normálních (tj. bez přispění DRS) předjetí, ale DRS také umožnilo dalších 29 manévrů, celkově jich v závodě došlo tedy k 51. Nebo jinými slovy, je jich průměrně 25krát více než v předchozích třech letech.

Kolik předjížděcích manévrů jsme viděli v prvních čtyřech závodech sezóny 2012?
Poslední čísla z úvodních čtyř závodů se nápadně podobají minulému roku: 327 ve srovnání s 326 loni. Zahrnují předjetí kvůli poškození i předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů, nejsou v nich však započteny výměny pozic v prvním kole.

Jak vypadají údaje, když se pustíme do bližšího srovnání?
V roce 2011 došlo v prvních čtyřech závodech ke 220 normálním a DRS předjetím (toto číslo nezahrnuje předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů rychlejšími vozy), v roce 2012 jich bylo 215. Loni v poměru 50:50 mezi normálním a DRS manévrem, letos ovšem s poměrem 68:32 ve prospěch normálních předjetí.

Průměr sezóny mezi normálními a DRS předjetími byl 55:45, což svědčí o tom, že normálních manévrů letos přibylo.

Zeslábl vliv DRS oproti minulému roku?
V prvních čtyřech závodech loni byly dva (Čína a Turecko), kde počet DRS předjetí převýšil celkový počet normálních manévrů. Celkově k tomu došlo v roce 2011 v osmi závodech. Letos se to ještě nestalo - jinými slovy: vždy zatím bylo více normálních než DRS předjetí.

To ale nezbytně neznamená, že DRS má menší vliv než minulý rok. Pokud například jezdec soupeře nepředjede v DRS zóně, výhoda v čase na kolo mu umožňuje ušetřit pneumatik nebo strategicky využít KERS k předjetí mimo DRS zónu.


Kimi Räikkönen v souboji s Lewisem Hamiltonem v Austrálii (foto: Pirelli)

Zvýšil se celkový počet předjíždění v roce 2012?
V této fázi těžko říci. V roce 2011 průměrný počet normálních a DRS předjetí na závod činil 43. Letos jich je průměrně 54, což jasně svědčí o přírůstku. V přímém srovnání s úvodními čtyřmi závody loni však průměrný počet předjetí byl 55.

Dá se srovnávat přímo dle okruhů?
Nejsmysluplnější srovnání mohou být vyvozována z Austrálie a z Číny, což jsou stejné okruhy, kde se v obou letech jelo za podobných podmínek. V prvním závodě 2011 (vůbec poprvé s DRS) došlo k 17 normálním a DRS předjetím, letos jich bylo dvakrát více: 34.

Navíc, ačkoliv závod v roce 2012 obsahoval 2 DRS zóny, nevedlo to k velkému vzrůstu DRS předjíždění: DRS si připsalo 30 % manévrů v roce 2011 a 35 % v roce 2012. V Číně minulý rok došlo k 67 normálním a DRS předjetím, přičemž normálních manévrů bylo 30 (45 %). Letos jsme viděli 69 manévrů, ale normálních bylo 41 (69 %). DRS zóny přitom zůstala identická jako minulý rok, byli jsme však svědky mnohem většího množství normálních předjetí.

Co můžeme očekávat od Barcelony?
Minulý rok jsme viděli 51 normální a DRS předjetí, což bylo nad průměrem 43 manévrů na závod. 57 % jich však připadalo na účet DRS předjetí. Bude zajímavé sledovat, zda se to bude opakovat, nebo se naopak potvrdí letošní stoupající poměr normální předjetí.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy