Nedělní, v pořadí již čtrnáctá Velká cena Malajsie je vypsána na 56 kol a svou délkou 310,408 km je nejdelší v sezóně. Jedno kolo měří 5 543 m - 70 % jeho délky mají piloti plyn na podlaze, přičemž se průměrná rychlost pohybuje kolem 205 km/h.
Start závodu je plánován na 16 hod tamějšího (v 10 hod našeho) času, což je pro piloty náročné obzvlášť za častého deště, kdy si občas stěžují i na sníženou viditelnost. Vlhkost zde dosahuje 100 % a teplota vzduchu 40 °C.
DRS zóna zde začíná 5 m za poslední zatáčkou a končí až před první zatáčkou na konci cílové rovinky, když vozy začnou brzdit - bude tedy o více než 100 m delší než v Melbourne. Čidlo pro měření časového odstupu mezi vozy během závodu se nachází 207 m před poslední zatáčkou (tedy obojí úplně stejné jako loni).
Mapa okruhu (© Caterham F1 Team)
DRS je zde kvůli dlouhým rovinkám velmi efektivní, díky němu vozy v trénincích a v kvalifikaci, kdy jeho využívání není za sucha omezeno, dosahují až o 1 sec nižší čas na kolo.
Na okruhu se nachází směsice 15 zatáček - pomalých, středně-rychlých i velmi rychlých. Jejich průměrný poloměr dosahuje 136 °. Většina z nich (10) je pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.
Tvrdší nastavení podvozku kvůli rychlé změně směru a přítlak jsou velmi důležité zejména v šikaně tvořené velmi rychlou pátou a šestou zákrutou, které vozy F1 projíždění rychlostí kolem 250 km/h. Proto týmy volí v Malajsii vyšší přítlak, jeho úrovně jsou velmi podobné těm užívaným před týdnem v Austrálii, byť se zde tolik nepotýkají s nedotáčivostí.
Pro dosažení dobrého času je velmi důležitý úsek mezi 7. - 11. zatáčkou, který vyžaduje velmi dobré nastavení a vyvážení. Náročná je pro piloty i zatáčka č. 12, ve které na ně působí přetížení 3,2 G po dobu 2,5 vteřin.
Předpověď počasí na víkend
Brzdy jsou v nich namáhány průměrně, často se však zpomaluje při vysokém bočním přetížení, což je kritické zejména v zatáčce č. 14. Piloti zde proto potřebují při brzdění velmi dobrou stabilitu. Na brzdovém pedálu piloti stráví v osmi místech celkově 15 % času jednoho kola.
Monoposty by měly spotřebovat kolem 2,5 kg v každém kole, což se ve výsledném čase v Sepangu projevuje teoretickým zrychlením 0,09 sec/kolo. Pro závod musí natankovat 153 kg paliva.
Pirelli s sebou do Sepangu veze to nejtvrdší ze svého portfolia, co má - tedy z hladkých středně-tvrdou (medium, bílá barva) a tvrdou (hard, stříbrná barva). Nejen kvůli vysokým teplotám, ale také kvůli mnohem drsnějšímu povrchu než v Melbourne.
Rozdíl mezi těmito druhy pneumatik by při prvním kole v kvalifikaci měl činit 0,8 sec, v závodě potom 0,6 sec, což je o něco více než před týdnem v Albert Parku. Kvůli vyššímu opotřebovávání pneumatik většina týmů pro neděli plánuje tři zastávky někdy kolem 12., 23. a 40. kola při volbě směsí středně-tvrdá - středně-tvrdá - tvrdá.
Průjezd 420 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere 16,5 vteřiny (kolem 22,5 sec včetně zastávky). V Sepangu je v boxech povolena rychlost 100 km/hod, což znamená, že celková doba pro zastávku je menší než v předchozí Velké ceně Austrálie.
Výrobci motorů kvůli vysokým teplotám a vlhkosti volí speciální nastavení. Agregáty v takové sauně dostávají zabrat, týmy si musí dávat pozor na jejich chlazení. Extrémní vlhkost má vliv na jejich sílu - vysoký obsah vodní páry vytlačuje kyslík, který by jinak byl spálen s palivem, což je problémem obzvlášť u nepřeplňovaných motorů.
Na druhou stranu to trochu snižuje nároky na chlazení a spotřebu paliva, což je v době zákazu tankování během závodu velmi důležitým faktorem.
Video: Sepang z pohledu pneumatik (zdroj: Pirelli)
Krom výkonu na rovinkách je kvůli pomalé první, druhé, deváté a poslední zatáčce důležitá velmi dobrá trakce a ovladatelnost. K tomu pomáhá správné mapování motoru společně s mechanickým nastavením zavěšení. Převodovka, která musí vydržet minimálně 5 závodů, během jednoho kola 55krát změní rychlostní stupeň.
Rekord zde stále drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo během závodu v roce 2004 zvládl za 1:34,223. Loni zde byl v závodě nejrychlejší Mark Webber s Red Bullem - 1:40,571 min, v kvalifikaci okruh zvládl ještě rychleji jeho týmový kolega Sebastian Vettel - 1:34,870 min.
Aktuální snímky ze Sepangu hledejte zde.