Technický zástupce FIA Charlie Whiting po prozkoumání vozu Mercedesu v Austrálii uvedl: "Některé týmy to zpochybňovaly na základě toho, že F-kanály byly zakázány. Inu, F-kanály zakázány nebyly... Pravidly jsme zakázaly využívání pohybu pilota pro ovlivňování aerodynamické výkonnosti vozu, tím jsme se zbavili té generace takzvaných F-kanálů.
Na začátku minulého roku inženýři nedokázali zapomenout na to, co se naučili, snažili se to zkoušet dále a napodobit ten efekt odlišnými způsoby. Hovořili o otevírání a zavírání kanálu díky interakci se zavěšením. Řekl jsem ne, to nemůžete, protože to není primárním účelem zavěšení - to má sloužit tlumení nerovnosti na vozovce.
Pak jsme o tom měli na počátku minulého roku dlouhou diskusi v rámci TWG [Technické pracovní skupiny], aby v tom všichni měli jasno. Zdá se, že některé týmy z té schůzky odešli s dojmem, že F-kanály obecně byly zakázány, ať už je F-kanálem cokoliv. Ale nebyly."
Nico Rosberg s Mercedesem W03 (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jak tedy funguje systém Mercedesu? Zapomeňte pohádky o W-kanálu, odtrhávání proudění vzduchu obtékajícího hlavní profil zadního křídla Red Bullu prostřednictvím výřezů v jeho spodní části či na výřezy v něm, o kterých psal Autosport (s největší pravděpodobností se jednalo pouze o odrazy zavěšení).
Poslední teorie je taková, že F-kanál vede ze zadního křídla, kde po aktivaci DRS vede k odtrhávání proudění (stalling). Po změně polohy klapky (otevření křídla) se otevře vstup do kanálu v bočnicích a vzduch jím proudí do přední části vozu - do předního křídla, kde dochází rovněž ke snížení přítlaku.
Výhoda? Snížení odporu na zadním i předním křídla, s čímž souvisí nejen dosažení vyšší maximální rychlosti - v čemž Mercedes při předsezónních testech exceloval, ale i zachování lepšího aerodynamického vyvážení díky tomu, že ke snížení přítlaku dochází v přední i zadní části vozu. Ten není tak přetáčivý a je lépe ovladatelný i v kvalifikaci, kde mohou piloti DRS používat nejen na jedné či dvou stanovených rovinkách, ale kdekoliv.
Současné vozy mají dostatek přítlaku na to, aby mohly většinu rychlých zatáček v trénincích a v kvalifikaci projíždět s otevřeným DRS, problém při tom však byla aerodynamická nerovnováha při redukci přítlaku pouze na zádi.
Pohled na vstupní otvor do F-kanálu Mercedesu (foto: Xavi Bonilla)
Christian Horner dnes uvedl: "Myslím, že záměrem pravidel bylo eliminovat F-kanály. Pokud tým přišel s kreativním řešením, jak obejít pravidla, pak za to je výlučně záležitostí FIA... a ostatní týmy ho budou muset následovat - s čímž jsou samozřejmě spojeny určité náklady. O celé záležitosti je lépe informována FIA než my, v této chvíli vůbec nevíme, co dělají ostatní."
Šéf Mercedesu Ross Brawn oponuje: "Máme systém a nevěřím, že je na něm cokoliv sporného. Jestli jsme s takovým systémem první nebo ne, to nevím. Ale nebudu vám vysvětlovat, o jaký systém se jedná.
Není to na debatu. Co je to F-kanál? Lidé o něm hovoří, ale já vlastně ani nevím, co F-kanál je. Pokud se zeptáte FIA, co je to F-kanál - neví. Takže jsme zcela spokojeni s tím, co děláme, a věříme, že FIA je s tím spokojena také."