Shrnutí testů v Barceloně II - Forma týmů, časy a ujeté vzdálenosti

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Máme za sebou všechny tři předsezónní testy - jednou jsme se sešli v Jerezu a dvakrát v Barceloně. Než si za nimi uděláme definitivní tečku, pojďme si shrnout průběh tohoto týdne.

Nejrychlejší čas ze všech čtyř dnů posledních předsezónních testů v Barceloně zajel Kimi Räikkönen na měkké směsi. Lotus se vrátil v dobré formě navzdory tomu, že minulý týden přišel o celý týden kvůli problémům s šasi. To bylo v místě uchycení horního ramena předního zavěšení zpevněno, čímž se zvýšila jeho hmotnost o 1 kg.

Piloti však uvedli, že změna se na ovladatelnosti vozu neprojevila, a s jeho výkonností byli spokojeni. Nedařilo se jim pouze v sobotu, kdy si Kimi stěžoval na řízení a kvůli výměně sloupku řízení ujel pouze 43 kol. Monopost E20 vypadá velmi solidně, je dobře vyvážený a Kimi s ním v neděli v Montmelu létal. Fin se svým kolegou Grosjeanem byli jedinými dvěma piloty, kteří stanuli dvakrát na čele výsledkových listin testů 2012. Podle některých pozorovatelů je na tom Lotus zatím lépe než Ferrari.

V nejlepší formě je podle mnohých obhájce titulu Red Bull, který na sobotu chystal tolik novinek, že než by se přes noc trápil s přestavbou vozu, požádal ostatní týmy o povolení nasadit nové šasi. To se vyznačovalo novou podlahou, kdy vzduch kolem spodní části bočnic proudil tunelem pod výfuky do centrální části difuzoru, kde se nachází otvor pro startér.

Rakouská stáj nasadila také nové výfuky s podobnou filozofií, jakou používá Sauber. Nyní je jasnější, proč byla spodní ramena v tak zvláštní poloze. Koncovky jsou posunuty dále dopředu a pomocí žlábku v bočnicích proudí k okrajům difuzorů, kde mají utěsňovat proudění po stranách. Snahou je nahradit foukání z loňského roku, to se však se současným řešením ale rozhodně v takové míře nedaří.

V neděli dopoledne narušil testování novinek Vettel výletem mimo trať a poškozením vozu, tým pak musel měnit převodovku - v předsezónních testech již potřetí - což zabralo další tři hodiny. Red Bull si závěr určitě představoval jinak, protože s novinkami potřeboval získat co nejvíce dat. Jezdil však neustále s vyšším množstvím paliva a jeho časy při dlouhých jízdách vypadaly skvěle.

K jízdám s menším množstvím paliva nesáhl ani McLaren, který o víkendu nenápadně nasazoval jeden díl za druhým, až technický ředitel Force Indie Andy Green upozornil: "Všimli jste si, že McLaren předělal téměř polovinu auta?"

Tým byl s testováním spokojený, byť po Red Bull ujel tentokrát v Barceloně nejmenší vzdálenost - ránou byly zejména včerejší potíže s hydraulikou a chabých 44 kol Jensona Buttona. Zástupci týmů nás však uklidňovali tím, že se zaměřovali spíše na kvalitu než na kvantitu a že ve výkonnosti učinili velký pokrok.

Záblesky na lepší časy konečně ukázal Caterham a dodržel tak slovo, které nám dal minulý týden. Letos bude mnohem blíže středu pole, podle Kovalainena na Williams ztrácí pouze dvě desetiny. Bude hodně záležet na tom, jak tento tým, který v létě čeká stěhování do zlatého údolí motorsportu, bude v honbě za svým prvním mistrovským bodem zvládat vývoj v průběhu sezóny a nasazování novinek.

Oba týmy těží ze stejného motoru Renault RS27, který je považován za nejlepší v poli - ne maximálním výkonem, ale souhrnem parametrů: spotřeba, velikost, zástavba do vozu, nároky na chlazení a nízkou degradací (2 - 3 koně na 1 000 km). Renault nám exkluzivně prozradil, že při max. otáčkách a plném plynu dokáže s letošními výfuky foukat horké plyny rychlostí až 864 km/hod.

Velmi dobře se předvedl také Mercedes, který vypadá, že je těsně za Red Bullem s McLarenem. Jeho šéf Ross Brawn dnes během oběda rychlosti svého týmu i soupeřů hodnotil takto: "Je tam skupina. Ani včera Red Bull z ní s novým balíkem nevyčníval. Ale mohli jezdit s velkým množstvím paliva, nevíme. Budou konkurenceschopní. McLaren vypadá dost dobře, jako by měli dobré auto. A nemyslím si, že bychom o tolik zaostávali. Máme pět či šest týmů, které jsou si mnohem blíže, než jsme v posledních několika letech viděli. Myslím, že nás čeká vzrušující sezóna. Může to být jeden z nejlepších ročníků v posledních letech."

Velký dojem v Barceloně na konstruktéra Red Bullu Adriana Neweyho udělal Sauber. Nejenže jezdil rychlá kola, ale dosahoval velmi dobrou maximální rychlost - vyšší než Ferrari, ačkoliv má stejnou pohonnou jednotku, což by mohlo svědčit o solidní aerodynamice.

Co se týče vzdáleností, tak si tento týden v Montmelu vedlo nejlépe Ferrari, které navzdory potížím s nekonzistentní výkonností a nastoupení nové vývojové cesty v oblasti výfuků ujelo s monopostem F2012 téměř 2179 km.

Solidní porci kol zvládl také Mercedes (2030 km), neustále se lepšící Caterham (1825 km) a nad hranici 1800 km se dostalo i Toro Rosso (1811 km).

Nejhůře na tom paradoxně byly nejúspěšnější týmy loňské sezóny a favorité ročníku 2012 - Red Bull (1303 km) a McLaren (1341 km).

Z pohledu výrobců motorů byl na tom nejlépe Renault, který se svými zákazníky - Caterhamem, Lotusem, Red Bullem a Williamsem - urazil přes 6382 km. Druhé bylo Ferrari zásobující krom svého týmu ještě Toro Rosso a Sauber (5763 km) a poslední Mercedes, jehož agregáty pohánějí také McLaren a Force Indii (4967 km).

Cosworth zde tentokrát neměl žádného svého zástupce - Marussia zatím neprošla nárazovými testy a HRT vůz nestihlo dát do neděle dohromady. Zítra však v Barceloně s novým vozem F112 vyjede na promo pneumatikách v rámci filmování.

 

Hodně se toho namluvilo také o nových pneumatikách a o malých rozdílech mezi směsmi. Týmy sotva udržely na drsném povrchu v Barceloně špičkovou výkonnost super-měkkých po celé jedno kolo. Znamená to, že jsou jen o 0,2 sec rychlejší než měkké, které jsou o 0,3 - 0,4 rychlejší než středně-tvrdé. Mezi středně-tvrdou směsi a tvrdou směsi ve výkonnosti není téměř žádný rozdíl, pouze ta tvrdá vydrží déle.

Pirelli nám také znemožnilo rozpoznávání směsí, když ze záložní lokality (kde zkouší výrobu pro případ přírodní pohromy - zejména zemětřesení v Turecku) dodalo měkkou a středně-tvrdou směs, aby si týmy ověřily, zda mají stejné vlastnosti jako ty z Izmitu.

Italský výrobce pneumatik tento týden do Barcelony dovezl celkem 360 sad (1440 kusů): 38 sad super-měkkých, 94 měkkých, 114 středně-tvrdých, 69 tvrdých, 31 intermediálek a 14 mokrých.

Týmy z toho využili 301 sad: 22 sad super-měkkých, 100 měkkých, 111 středně-tvrdých, 58 tvrdých, 6 přechodných a 4 mokré.

Nejrychlejší kola byla zajeta na těchto směsích pneumatik (všechny čerstvé, nepoužité):
Čtvrtek: 1. Grosjean - 1:23,252 (super-měkká); 2. Button - 1:23,510 (super-měkká); 3. Pérez - 1:23,820 min (středně-tvrdá směs);
Pátek: 1. Grosjean - 1:22,614 (měkká), 2. Vergne - 1:23,126 (měkká), 3. Vettel - 1:23,361 min (středně-tvrdá směs);
Sobota: 1. Pérez - 1:22,094 (super-měkká), 2. Button - 1:22,103 (super-měkká), 3. Ricciardo - 1:22,155 min (super-měkká směs);
Neděle: 1. Räikkönen- 1:22,030 (měkká), 2. Alonso - 1:22,250 (měkká), 3. Senna - 1:22,296 min (měkká směs).

Nejdelší vzdálenost byla ujeta na tvrdé směsi (27 kol), na středně-tvrdé 21 kol v řadě za sebou, 18 kol na měkké a 7 kol bez zastávky na super-měkké směsi.

Teploty vzduchu se celý týden pohybovaly od 7 °C do 23 °C, asfalt od 7 °C do 30 °C.

 

Souhrn všech tří předsezónních testů

Nejvíce kilometrů ze všech ujel Mercedes: 5428 km - ovšem 1544 km ještě s loňským vozem W02. S letošním monopostem W03 ujel po Lotusu druhou nejmenší vzdálenost (3887 km). Nejvíce dat s novým vozem si z předsezónních testů odváží Williams (5330 km), Ferrari (4999 km) a Sauber (4923 km).

Nejméně kol s novým autem si v Jerezu a v Barceloně připsal Lotus (3502 km), který kvůli výše popsaným problémům vynechal celý jeden týden, Mercedes (3887 km), překvapivě Red Bull (4304), Caterham (4527 km) a Toro Rosso (4583 km).

Z výrobců motorů má na kontě nejvíce kilometrů Renault (17 663 km), po něm Mercedes (15 104 km), Ferrari (14 505 km) a nejméně pochopitelně Cosworth (2052 km).

Všechny vozy při testech ujely celkem 49 323 km.

 

Pozitivním závěrem z předsezónního testování je, že bychom letos neměly být svědky tak velké dominance jediné stáje. Týmy jsou si podle technických ředitelů výkonnostně mnohem vyrovnanější, což je ostatně patrné i z výsledkové listiny tohoto týdne -  všechna nová auta se totiž v Barceloně vměstnala do jedné sekundy.

 

Jednotlivé reportáže z testů najdete zde:
- Jerez: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den
- Barcelona I: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den
- Barcelona II: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den

Všechny fotky s možností filtrování dle oblíbených týmů či pilotů z Jerezu zde, z Barcelony zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 29 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy