Proč FIA zakázala systém pro stabilizaci světlé výšky?

Renault | foto: Renault Sport F1

FIA včera týmy obeslala s další technickou směrnicí, v níž zakazuje systémy pro stabilizaci světlé výšky - s nímž nedávno přišla stáj Lotus Renault GP. Proč?

Dvěma týmům původně řekla, že zařízení, které zajišťuje stabilitu světlé výšky při brzdění, je legální. Po dalším prošetřování a dotazech ze strany soupeřů však včera změnila svůj pohled na věc. Podobné systémy zakázala kvůli tomu, že jejich hlavním účelem je vylepšení aerodynamiky monopostů.

Nový systém byl navržený tak, aby vůz při brzdění vpředu neklesal, ale zajišťoval konstantní světlou výšku. Na základě stoupajícího brzdného momentu docházelo pomocí hydrauliky ke zvedání ramena zavěšení (předního push-rodu). Při brzdění, kdy auto vpředu klesá, se efektivně prodloužilo a výška zůstávala stabilní.

To mělo na proudění vzduchu pod vozem a tudíž i na jeho výkonnost významný dopad - někteří inženýři přínos odhadovali až na půl sekundy na kolo. Světlá výška se v průběhu jízdy mění jen o několik milimetrů, ale čím déle je v ideální poloze a  stabilnější, tím více stoupá výkonnost vozu.

FIA zařízení ovlivňující pohyb šasi v minulosti již několikrát zakázala. Zpočátku však měla pocit, že v tomto případě není součásti zavěšení a že tedy pravidlům neodporuje. Jakmile však začalo být jasné, že jeho účelem je vylepšit aerodynamiku, nebylo podle zasvěcených pochyb o tom, že bude zakázáno.

 


Nákres systému Lotusu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění (zdroj: omnicorse.it)


Podle možná až příliš často citovaného článku 3.15 technických pravidel FIA "musí být každá část vozu ovlivňující aerodynamickou výkonnost pevně spojena s odpruženou částí monopostu a zůstat neměnná vůči odpružené části... Jakékoliv zařízení či nebo konstrukce navržená k překonání mezery mezi odpruženou částí vozu a zemí je za všech okolností zakázána."

Dle článku 10.2.1 technický pravidel "musí být pozice středu kola a orientace jeho osy se zafixovaném volantem zcela jednoznačně určena funkcí základního vertikálního pohybu zavěšení, s výjimkou vůle, která záměrně neposkytuje další stupně volnosti."

Podle FIA tyto systémy porušují také článek 10.2.3, v němž se praví, že "systém zavěšení nesmí být upravován, když je auto v pohybu."

Podle BBC zákaz tohoto systému dotčené týmy Lotus ani Ferrari příliš nevzrušuje. Svou nerozhodností a nekonzistencí (F-kanály, které měly na aerodynamiku podobný účinek, prošly) však FIA motosportu prokazuje medvědí službu - podobně jako tomu bylo před třemi lety s dvojitými difuzory či minulý rok s chvilkovým zákazem foukání.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 36 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy