Zastávky v boxech: Kdo je nejlepší? Statistika sezóny 2011

Mercedes MGP W02 | foto: Mercedes AMG F1 Team

Mercedes GP zveřejnil údaje týkající se zastávek v boxech v letošních 17 odjetých velkých cenách. Na jejich vyšším počtu ve srovnání s předchozími léty má lví podíl nový dodavatel pneumatik Pirelli.

Kolik zastávek v boxech jsme již v sezóně 2011 viděli?
V 17 závodech jsme v letošní sezóně byli zatím svědky celkem 1013 projetí boxy. Z tohoto počtu jich 25 mají za následek penalizace: 21 trestných průjezdů (drive-through) a 4 trestná zastavení (stop-go). To znamená, že celkový počet zastávek letos dosáhl 988.

Ve kterých závodech jsme jich viděli nejvíce a ve kterých naopak nejméně?
Nejvíce zastávek během závodu bylo v Maďarsku (85), Turecku (80) a ve Španělsku (77). Nejméně jich bylo v Itálii (35), Monaku (41) a v Austrálii (44).

Kolik penalizací bylo letos uděleno?
Z celkového počtu 25 penalizací jich bylo 21 v podobě průjezdu boxy (drive-through) a 4 v podobě zastavení (stop-go). Komisaři během sezóny uložili 49 trestů včetně osmi napomenutí a dvou vyloučení. Nejčastějším prohřeškem bylo způsobení kolize, kvůli kterému se v závodech trestalo dvanáctkrát.

Jak se měří zastávka v boxech?
Při vyhodnocování zastávek v boxech mohou být v potaz brány dva faktory: zastavení kol, tj. čas, který zabere výměna všech čtyř kol od doby, kdy vůz zastaví v boxech, a celkový čas strávený v boxové uličce, tj. čas mezi vjezdem a opuštěním části boxové uličky s omezenou rychlostí.

Týmy si samy měří čas od zastavení kol, přičemž taková zastávka do tří sekund je během závodu považována za výbornou. Celkový čas strávený v boxové uličce je měřen centrálně, a proto tvoří nejspolehlivější základ pro srovnání.


V boxech si letos vede nejlépe Red Bull, výborně pracují také u Mercedesu
(foto: Red Bull Racing)

Kdo v roce 2011 zaznamenal nejrychlejší zastávku?
V 17 závodech dosáhl nejrychlejších individuálních zastávek při osmi příležitostech Red Bull. Mercedesu GP se totéž podařilo sedmkrát (třikrát během posledních čtyř závodů), McLarenu a Ferrari jedenkrát.

Pro vytvoření lepšího přehledu o rychlosti zastávek je reprezentativnější jejich průměrný čas. Tým si to počítá pomoci metody, v níž odečítá zastávky kvůli opravám, protože vyžadují odlišné procedury, nejedná se tudíž o čistou výměnu kol. Navíc jsou také ignorovány zastávky během výjezdu safety-caru, pokud provoz v boxech podstatně ovlivňuje výkonnost.

Kdo letos dosahuje nejrychlejších průměrných zastávek?
Red Bull zaznamenal nejrychlejší průměrný čas během devíti víkendů (Malajsie, Turecko, Španělsko, Kanada, Evropa, Maďarsko, Belgie, Itálie a Indie). Mercedes GP totéž dosáhl pětkrát (Čína, Německo, Singapur, Japonsko, Korea), McLaren dvakrát (Austrálie, Británie) a Force India jednou (Monako).

V 17 závodech se podařilo stanovit absolutně nejrychlejší zastávku i nejrychlejší průměrný čas zastávek stejným týmem devětkrát. Pokud bychom využili výpočty průměrných časů, pak by celková tabulka odrážející konzistenci ve výkonech všech týmů vypadala následovně:

 

Naše přehledy zastávek z jednotlivých závodů: 1. Austrálie, 2. Malajsie, 3. Čína, 4. Turecko, 5. Barcelona, 6. Monako, 7. Kanada, 8. Valencie, 9. Silverstone, 10. Nürburgring, 12. Spa, 13. Monza, 14. Singapur, 15. Japonsko, 16. Korea, 17. Indie.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy