Dopolední trénink začal za krásného počasí s modrou oblohou a teplotami kolem 19 °C – ty však postupně vystoupaly až k 26 °C. Cílem byla nalézt optimální vyvážení vozu s jedinečnou aerodynamickou konfigurací pro nízký přítlak, kterou týmy nikde jinde během roku nevyužijí.
Klíčem je správný kompromis mezi maximální rychlostí na rovinkách a přítlakem, nalezení stability při brzdění a správné ovladatelnosti motoru, aniž by přicházel o výkon na rovinkách. Na plný plyn se jedou téměř tři čtvrtiny jednoho kola (podrobnější informace o Monze naleznete zde).
Po rozruchu v Belgii kolem puchýřů na pneumatikách po kvalifikaci a odklonu předních kol, který Red Bull nastavilo nad rámec doporučený Pirelli, bude FIA kvůli bezpečnosti dohlížet na to, aby týmy v tomto ohledu výrobce pneumatik respektovali.
U Force Indie nahradil Nico Hülkenberg Paula di Restu, odpočívat musel také Jarno Trulli u Lotusu, místo nějž nastoupil Karun Chandhok.
Nácvik zastávek před prvním tréninkem u McLarenu (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Jako první na trať vyrazili Kovalainen s druhým Lotusem, za ním Jérôme d’Ambrosio a Kamuj Kobajaši. Během úvodních osmi minut všichni nainstalovali své vozy a na chvíli bylo ticho. Belgičan ve Virginu byl také prvním, kdo zajel měřené kolo – 1:43,577 min.
Týmy do Itálie přivezly výrazně upravené vozy, především zadní křídla. Virgin ale nasadil zcela přepracovanou aerodynamiku (kapotáž, podlaha, difuzor), kterou (krom zadního křídla) bude používat i ve zbývajících závodech. Krom toho představili na horní části bočnic vedle kokpitu logo nového partnera - společnosti Soleco. Timo Glock ale kvůli technickým problémům dopoledne spíše prostál v garáži, než aby sbíral cenná data o nové aerodynamice.
Toro Rosso nasadilo zcela nové přední křídlo, zadní křídlo (oba také s přepracovanými bočnicemi), spodní část podlahy a upravený plochý nos, s nímž závodili v Belgii. Jaime Alguersuari v první polovině do rádia radostně hlásil: "Ve srovnání s loňským rokem máme mnohem více přítlaku. Při brzdění opravdu cítíte mnohem více přilnavosti."
Lotus přivezl do Monzy nový posilovač řízení, který si Trulli v Maďarsku tak pochvaloval, ale z technických důvodů (příliš vysoké přetížení v zatáčkách) se bez něj ve Spa musel obejít. Renault krom nových křídel zkoušel v boxech nový světelný systém.
Petrov se chystá vyrazit (foto: Lotus Renault GP)
Druhé měřené kolo předvedl až po 30 min Daniel Ricciardo – 1:34,675, což bylo o 8,9 sec rychlejší než předchozí zápis D’Ambrosia. O chvíli později se již na výsluní prodral Sebastian Vettel se svým Red Bullem - 1:25,914 min.
V polovině bylo pořadí následující:
1. Vettel 1:25,914 min
2. Webber + 0,803
3. Alguersuari + 1,310
4. Massa + 1,465
5. Maldonado + 1,487
6. Pérez + 1,711
7. Kobajaši + 1,728
8. Petrov + 1,771
Druhou polovinu začal ve velkém stylu Hamilton (1:24,512 min) a posunul se před čtvrtého Alonsa (1:26,933 min) a oba Red Bully, stále se však potýkal s přetáčivostí, proto mu mechanici museli upravit závaží umístěné v předním křídle. Po pěti minutách se za něj dostal i jeho týmový kolega Jenson Button (1:25,409 min).
Toro Rosso představilo v Monze další velký balík úprav zahrnující nejen nová křídla
(foto: Scuderia Toro Rosso)
Pro Fernanda Alonsa skončilo dopoledne předčasně kvůli naříznuté pneumatice. Hamiltona, který se v závěru ještě zlepšil (1:23,865 min), již nikdo nepřekonal, a tak se McLaren mohl radovat z nejrychlejších časů v prvním tréninku. Red Bull ztrácel více než vteřinu. Slušného pokroku dosáhlo Toro Rosso.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Petrov - 347 km/hod, 2. Alguersuari - 345, 3. Buemi - 343, 4. Kobajaši - 341, 5. Pérez - 340, 6. Kovalainen - 339.
Přehled všech časů seřazený dle pilotů: zde (PDF, zdroj: FIA).
Fotogalerie z Monzy: zde.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 3 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 1:23,865 |
2. | 4 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,921 |
3. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 1,366 |
4. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 1,594 |
5. | 14 | Adrian SUTIL | deu | Force India F1 | + 2,685 |
6. | 10 | Vitalij PETROV | rus | Renault F1 Team | + 2,760 |
7. | 5 | Fernando ALONSO | esp | Scudéria Ferrari | + 2,782 |
8. | 6 | Felipe MASSA | bra | Scudéria Ferrari | + 2,811 |
9. | 17 | Sergio PÉREZ | mex | Sauber F1 Team | + 2,829 |
10. | 19 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scuderia Toro Rosso | + 2,831 |
11. | 7 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 2,834 |
12. | T | Nico HÜLKENBERG | deu | Force India F1 | + 2,961 |
13. | 11 | Rubens BARRICHELLO | bra | AT&T Williams F1 Team | + 2,971 |
14. | 16 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | Sauber F1 Team | + 3,131 |
15. | 12 | Pastor MALDONADO | ven | AT&T Williams F1 Team | + 3,500 |
16. | 9 | Bruno SENNA | bra | Renault F1 Team | + 3,520 |
17. | 18 | Sebastien BUEMI | che | Scuderia Toro Rosso | + 3,568 |
18. | 8 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 3,627 |
19. | 21 | Heikki KOVALAINEN | fin | Team Lotus | + 5,674 |
20. | T | Karun CHANDHOK | ind | Team Lotus | + 6,283 |
21. | 23 | Daniel RICCIARDO | aus | HRT F1 Team | + 6,744 |
22. | 23 | Vitantonio LIUZZI | ita | HRT F1 Team | + 6,754 |
23. | 24 | Timo GLOCK | deu | Marussia Virgin Racing | + 7,187 |
24. | 25 | Jerome D´AMBROSIO | bel | Marussia Virgin Racing | + 8,034 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ