Pozadí F1: Co dělá Vettelův mechanik na pneumatiky?

Red Bull | foto: Red Bull Racing

John Gates, mechanik, který se stará u vozu Sebastiena Vettela o gumy, mluví o svých úkolech, které zastává během závodního víkendu a o výzvách v roce 2011.

Dříve jezdci i týmy již před startem samotného závodu věděli, jak na tom zhruba jsou. V neděli dopoledne se totiž jezdil warm-up. Pověra, že nedělní směna mechaniků po odřeknutí dopoledního warm-upu začíná až půl hodiny před startem závodu, kdy se vozy vydávají na startovní rošť, je však mylná.

To potvrzuje i technik, který se stará o gumy na voze úřadujícího mistra světa, Sebastiana Vettela. Ještě předtím, než Němec vyjede na trať, musí udělat hned několik úkonů: "První, co nás zajímá je tlak v pneumatikách, který poté různě upravujeme. Dále musíme zkontrolovat, jestli jsou všechny gumy ve stejné optimální teplotě. Poté předložím inženýrům plán, co se bude s pneumatikami dít. Dále projednáváme, jak by se pneumatiky mohly nebo měly chovat."

Především nové gumy Pirelli, které se v průběhu závodu chovají mnohdy nepředvídatelně, udělaly z Gatesovy práce velkou výzvu: "Strategie je teď velmi nepředvídatelná. Vždy máme připraven záložní plán, občas se stane, že nastane i další varianta záložního plánu."

Co je pro takového technika vrcholem víkendu? "Nejzajímavější částí mé práce jsou kvalifikace a závody. Je to opravdu adrenalin. Jediné, co se na voze během závodu mění, jsou gumy. Proto je moje práce tak vzrušující."

Gates tedy musí být velmi přizpůsobivý, aby byl schopný měnit pneumatikovou stragii během závodu: "Malá chyba může skončit velkým problémem. Kontrolu nad stavem udržíte pouze tehdy, pokud zůstanete klidní a rozvážní. To je klíč k úspěchu. Já ale tlak miluji." 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 6 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy