FIA s okamžitou platností omezuje využívání výfukových plynů

Sauber C30 | foto: Sauber Motorsport AG

FIA od Velké ceny Španělska omezuje využívání výfukových plynů pro generování přítlaku v oblasti difuzoru, pokud jezdec sundá nohu z plynu. Dočkáme se v kvalifikaci překvapivých změn?

Difuzor a jeho interakce s výfukovými plyny se stala jednou z klíčových oblastí vývoje monopostů v letošní sezóně. Jak jsem se zmínil minulý týden hned po vydání technické normy č. 15, týmy již nebudou moci naplno využívat horké plyny.

Pokud pilot při brzdění či průjezdu zatáčkou sundá nohu z plynu, bude moci do motoru proudit maximálně 10 % paliva z maximima (některé týmy byly schopny výfuky za této situace schopny prohánět až 100 %).

Důvod? FIA totiž chce, aby byl plyn využíván pouze pro zvyšování krouticího momentu motoru, nikoliv ke zvyšování aerodynamické výkonnosti. Pokud by to v Barceloně některý z týmů porušil, mohl by být obviněn z nedodržování článku 3.15 sportovních pravidel týkajícího se změny aerodynamických vlastností vozidel během jízdy.

Změna bude mít obecně na týmy velký dopad - na některé větší, na jiné menší: záleží, nakolik dokázali využívat výfukové plyny při nesešlápnutém plynovém pedálu pro generování přítlaku.

Šéf týmu Mercedes GP Ross Brawn k tomu pro Autosport uvedl: "Dotkne se to všech týmů. Tyto staccato zvuky výfuků, které jste slýchávali, už podle mě nikdy neuslyšíte. Všechny týmy rozvíjely své motorové řídicí systémy pro získání maximální výhody z výfuků, FIA nás chce nyní natlačit do jiného směru, takže dojde ke změnám. Nevím, jaký bude výsledek, ale všechny týmy to nutí zvolit nový pohled na to, co dělají v oblasti strategií motorů."

McLaren nedávno naznačil, že mapování motoru, které používá Red Bull v situacích, kdy pilot nemá sešlápnutý plynový pedál, poskytuje vedoucí stáji klíčovou výhodu v kvalifikacích. Tato změna by proto mohla mít velký dopad právě na Red Bull.


Christian Horner si však nemyslí, že by se tato změna měla dotknout zejména jich: "Myslím, že se to dotkne všech týmů, které to využívají.

A to znamená 90 % startovního roštu, když se podíváte na to, kolik týmů jezdí s difuzory, na něž foukají horké výfukové plyny. Není to letos nic unikátního. Začalo to už minulý rok, takže Barcelona jasně ukáže, jaký to bude mít efekt," pokračuje šéf rakouské stáje.

Na dotaz, zda si myslí, že tato změna je výsledkem stížností některého ze soupeřů, který tímto způsobem zkouší zpomalit Red Bull, Horner odpověděl: "To je nevyhnutelný a nešťastný následek úspěchu."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 47 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy